Nákupní horečka: Američané se rvali o televize. Poláci už v neděli nenakoupí
Řada e-shopů i kamenných obchodů dnes spustí i v Česku výprodeje na tzv. Černý pátek. Nákupní svátek odstartuje předvánoční nákupní horečku. Ta již odstartovala v USA, kde je Black Friday nákupní tradicí. A svátkem konzumu. Kdo zároveň nemá v kamenných obchodech ostré lokty nebo ochotu vystát si dlouhé fronty, ten ostrouhá. To v Polsku se nyní řeší něco jiného. Tamní zákonodárci chtějí omezit prodej o nedělích. Aby měli zaměstnanci více času na rodinu.
Podle obchodníků se i v Česku prodeje v rámci Black Friday už vyrovnávají povánočním výprodejům. Řada prodejců letos tuto akci spustila v předstihu či rozšířila na více dnů. Podle marketingových odborníků ale v České republice atraktivita slevových nabídek pokulhává.
Letos se poprvé slevy promítnou do zboží nabízeného nejen na e-shopu, ale i v kamenných prodejnách řetězce. Např. řetězec s elektronikou Datart prý pro velký úspěch Black Friday akci prodloužil na celý týden – od pondělí do neděle. Slevy až 80 procent se týkají řady zboží od příslušenství, drobné elektroniky, smartphonů, přes herní konzole a televize až po velké domácí spotřebiče.
Černý pátek jako americká tradice
Černý pátek loni na e-shopu Kasa.cz překonal povánoční tržby. „Obecně je období Black Friday obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent oproti minulému Černému pátku,“ řekla mluvčí Kasa.cz Andrea Čižmářová.
Do slevových akcí se letos zapojili poprvé také některé autosalony, mobilní operátoři a autobusoví dopravci. Pro Česko jde však přece jen o novější tradici, naopak Černý pátek je např. pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce.
Nákupní mánie v USA
Podle tržeb patří v USA Black Friday k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Samotné označení „Černý pátek“ zřejmě vzniklo v 60. letech jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.
Díky časovému posunu a slevám přitom již tradiční svátek konzumu začal letos i v USA. Tamní obchodníci již slevy na Black Friday rozjeli naplno, do obchodů tak vtrhli zákazníci, lačnící před blížícími se vánočními svátky ukořistit ten pravý a výhodně zakoupený vánoční dárek.
V Polsku chtějí postupně rušit nedělní prodej
Zatímco v Česku platí omezení nakupovat jen o vybraných svátcích, u polských sousedů vláda plánuje postupně do roku 2020 zrušit nedělní prodej, aby zaměstnanci měli více času na rodinu. Kritici varují před negativními důsledky pro polské hospodářství včetně ohrožení desítek tisíc pracovních míst v maloobchodu.
Od března 2018 by obchody směly mít otevřeno pouze dvě neděle v měsíci, navrhla ve čtvrtek strana Právo a spravedlnost (PiS). Od roku 2019 by se mohlo prodávat jen jednu neděli v měsíci a od roku 2020 by prodejny musely zůstat zavřené každou neděli.
Návrh zákona, o kterém se hovoří už rok a který nyní projednává parlament, vychází z občanské iniciativy na ochranu práv zaměstnanců. Výjimku by měly dostat menší prodejny, kde za pokladnou stojí jejich majitelé, čerpací stanice, lékárny, pekárny, květinářství a obchody se suvenýry.
To Black Friday po česku znamená, že obchodníci napíší vysoké ceny, za kterou se daný výrobek nikdy neprodával, tuto škrtnou a zůstane původní cena - jako po slevě. Vypozorováno v OKAY v Litvínově.