Obchodníci v supermarketech a hypermarketech na nás zkouší různé triky. Některé už zákazníci odhalili, přesto jim stejně podléhají, navíc se vymýšlejí další a další. Promyšlené je nejen rozmístění zboží v prodejně, ale také v letácích. Zlevněné zboží navíc nemusí být nutně tak výhodné, stejně jako větší balení.
Tyhle triky obchodníků vás stojí peníze: Co dělat, aby vás nenachytali?
1.Zrádné ochutnávky
S ochutnávkami se v hypermarketech setkáte zejména při zahájení prodeje nového výrobku, který se neřadí do kategorie nejlevnějších. Psychologickou zbraní zejména na muže jsou krásné hostesky, které jsou součástí kampaně. Cíl ochutnávek je jasný – donutit zákazníka si po ochutnání koupit zboží, o něž by běžně ani nezavadil.
2.Mléko a pečivo co nejdále od vchodu
Největší lákadla se umisťují ke vstupu - cíl je jednoduchý: Přitáhnout zákazníka do prodejny.
„Pečivo, mléko, nápoje a další nejčastěji nakupované zboží je rozprostřeno po celé prodejní ploše a zpravidla co nejdále od vstupu do obchodu. Obchodníci tak spoléhají na to, že zatímco budete křižovat obchod z jednoho konce na druhý, přihodíte do nákupního vozíku další zboží,“ upozorňují experti z portálu Skrblík.cz.
Tradičním trikem je umístění zboží u pokladen. Pokud stojíte frontu a nudíte se, začnete si jistě prohlížet nabídku, která se skládá hlavně z cukrovinek. Barevné obaly lákají samozřejmě hlavně děti.
3.Méně čerstvé kousky dopředu
Zboží s nejvyšší marží (tedy zpravidla to nejdražší) se záměrně umísťuje do regálů v úrovni očí. Levnější alternativy jsou buď velmi vysoko, nebo v regálech zcela u země. Prodávající sází na to, že se nakupující nebude namáhat s braním zboží z hůře přístupných regálů a raději sáhne po dražších výrobcích.
Svůj řád má také to, jak budou výrobky srovnány za sebou v regále. Zejména u potravin s krátkou dobou spotřeby (jako jsou jogurty nebo bagety) platí, že se při doplňování zboží nové kusy dávají zásadně na konec regálu. Pokud jste zvyklí sáhnout po prvním kusu odpředu, můžete si být téměř jistí, že se jedná o nejméně čerstvý kousek. Obdobné promíchávání čerstvých a starých kousků se s oblibou používá také u pečiva.
Víte jistě, že vaše oblíbená čokoláda byla na tomhle místě a další měsíc už tam není? Rozmístění zboží na prodejně se samozřejmě mění. Pokud ho totiž budete hledat, musíte projít další část obchodu a možná si do košíku přidáte další zboží.
4.Nesprávné cenovky
Častým trikem je umístění nesprávné cenovky ke zboží, např. z výrobku ve vedlejším regálu. Alternativně může prodejce „opomenout“ zadat do systému novou cenu. V takovém případě vždy trvejte na naúčtování nižší ceny zboží, braňte se také v případě, když již došlo k zaplacení.
5.Větší balení nemusí být výhodnější
Větší balení není vždy výhodnější. Zkuste si to spočítat a občas se stane, že několik menších balení vyjde v konečném součtu levněji než jedno velké balení.
Vyzrát na všechny tyto fígle lze jednoduše – součástí cenovek na regálech bývá přepočet ceny zboží na pevně danou jednotku, jako je 1 litr, 1 kilogram nebo 1 kus. Takto lze odhalit rovněž nevýhodné akce typu 2 + 1 zdarma apod.
6.Psychologie vozíku
Nákupní vozíky bývají velké a hluboké a tím podněcují k většímu nákupu. Ne všichni nakupující dokáží přijet k pokladně jen s několika málo položkami, aniž by do vozíku nepřidali další zboží.
7.Matoucí letáky
Rozmístění výrobků v letácích není nahodilé, nýbrž je výsledkem důkladného testování na vzorcích lidí. Letáky často slibují slevu v řádech „až“ desítek procent a tisíce výrobků.
Ve skutečnosti je výrazná sleva jen u několika málo produktů a většina je zlevněna jen nepatrně. Většinu slev v letácích navíc dotuje výrobce zboží, nikoliv jeho prodejce.
Pokud je zboží v letáku, neznamená to nutně, že je levnější nebo je jeho nákup výhodnější. Zkuste si porovnat ceny v letácích jiných obchodů.
8.Slevové chytáky
Některé supermarkety se snaží letáky a cedulemi v místě prodeje vyvolat dojem akční nabídky u zboží, které ve skutečnosti zlevněné není. Stačí k němu pověsit ceduli s nápisy „Akce“, „Levně“, „Výhodná nabídka“ anebo nejtroufalejší „Levnější už to nebude!“.
Trik „Cena již od“ se používá zejména v oddělení textilu a domácích potřeb, kde je v koších smícháno vždy několik různých druhů zboží. Nad koš se umístí cedule s nápisem např. „Cena již od 99 Kč“, přičemž ta platí zpravidla u toho nejhoršího kusu ze všech. Většina ostatního zboží se prodává mnohem dráže.
V zahraničí jsou lidé kvůli slevám schopni čehokoliv. Často je to stojí i životy:
Video Smrt v tlačenicích kvůli slevám! A blbé nápady, co končí... blbě!Video se připravuje ...9.Světlo, zrcadla a vůně
I vybavení zařízení prodejny hraje při nákupu určitou roli. Na prodávané a hlavně dražší zboží musí být dobře vidět, takže se vybírá i osvětlení a odstín světla.
Obchodníci se snaží vylepšit dojem z prodávaných potravin používáním osvětlení s nádechem růžové barvy u masa a uzenin a teple bílé barvy u pečiva, ovoce a zeleniny. Někde ještě stále potkáte zrcadla, která vytvářejí dojem širší nabídky zboží.
Hudba pouštěná v supermarketech a hypermarketech nebývá vybrána náhodně, jejím účelem je navodit v zákaznících pohodovou atmosféru, která je podnítí k větším nákupům. Často jsou k tomuto účelu využívány také průmyslové vůně.
Dělat si z lidí legraci a okrádat je, není u nás trestné. Třeba Mountfield lže přímo ukázkově. Jejich "zaručené slevy" je podvod jeden vedle druhého. Uvedu příklad. Prodávají univerzální zeminu za nějakých 94 kč. Prý původní cena 170 kč. Koupil jsem tutéž zeminu bez deklarované slevy ještě levněji. Penny market prodával 80 litrů za 100 kč. Mountfield 70 litrů za 94kč téměř se slevou skoro 45 procent. Takto nabízejí téměř všechny věci. Jsou zadarmo drazí. Nekvalitní výrobky, předražené a ještě si dělají pr.del.