Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Tyhle triky obchodníků vás stojí peníze: Co dělat, aby vás nenachytali?

  • Autor: ula - 
    7. 3. 2017
    13:24

    Obchodníci v supermarketech a hypermarketech na nás zkouší různé triky. Některé už zákazníci odhalili, přesto jim stejně podléhají, navíc se vymýšlejí další a další. Promyšlené je nejen rozmístění zboží v prodejně, ale také v letácích. Zlevněné zboží navíc nemusí být nutně tak výhodné, stejně jako větší balení.

  • 1.Zrádné ochutnávky

    S ochutnávkami se v hypermarketech setkáte zejména při zahájení prodeje nového výrobku, který se neřadí do kategorie nejlevnějších. Psychologickou zbraní zejména na muže jsou krásné hostesky, které jsou součástí kampaně. Cíl ochutnávek je jasný – donutit zákazníka si po ochutnání koupit zboží, o něž by běžně ani nezavadil.

    Krásné hostesky jsou pastí na muže. (ilustrační foto) Krásné hostesky jsou pastí na muže. (ilustrační foto) | Profimedia

  • 2.Mléko a pečivo co nejdále od vchodu

    Největší lákadla se umisťují ke vstupu - cíl je jednoduchý: Přitáhnout zákazníka do prodejny.

     

    „Pečivo, mléko, nápoje a další nejčastěji nakupované zboží je rozprostřeno po celé prodejní ploše a zpravidla co nejdále od vstupu do obchodu. Obchodníci tak spoléhají na to, že zatímco budete křižovat obchod z jednoho konce na druhý, přihodíte do nákupního vozíku další zboží,“ upozorňují experti z portálu Skrblík.cz.

     

    Tradičním trikem je umístění zboží u pokladen. Pokud stojíte frontu a nudíte se, začnete si jistě prohlížet nabídku, která se skládá hlavně z cukrovinek. Barevné obaly lákají samozřejmě hlavně děti.

    Kde je pečivo? Co nejdále od vchodu.(ilustrační foto) Kde je pečivo? Co nejdále od vchodu.(ilustrační foto) | Profimedia

  • 3.Méně čerstvé kousky dopředu

    Zboží s nejvyšší marží (tedy zpravidla to nejdražší) se záměrně umísťuje do regálů v úrovni očí. Levnější alternativy jsou buď velmi vysoko, nebo v regálech zcela u země. Prodávající sází na to, že se nakupující nebude namáhat s braním zboží z hůře přístupných regálů a raději sáhne po dražších výrobcích.

     

    Svůj řád má také to, jak budou výrobky srovnány za sebou v regále. Zejména u potravin s krátkou dobou spotřeby (jako jsou jogurty nebo bagety) platí, že se při doplňování zboží nové kusy dávají zásadně na konec regálu. Pokud jste zvyklí sáhnout po prvním kusu odpředu, můžete si být téměř jistí, že se jedná o nejméně čerstvý kousek. Obdobné promíchávání čerstvých a starých kousků se s oblibou používá také u pečiva.

     

    Víte jistě, že vaše oblíbená čokoláda byla na tomhle místě a další měsíc už tam není? Rozmístění zboží na prodejně se samozřejmě mění. Pokud ho totiž budete hledat, musíte projít další část obchodu a možná si do košíku přidáte další zboží.

    Zboží v první řadě má kratší dobu spotřeby. (ilustrační foto) Zboží v první řadě má kratší dobu spotřeby. (ilustrační foto) | Profimedia

     

  • 4.Nesprávné cenovky

    Častým trikem je umístění nesprávné cenovky ke zboží, např. z výrobku ve vedlejším regálu. Alternativně může prodejce „opomenout“ zadat do systému novou cenu. V takovém případě vždy trvejte na naúčtování nižší ceny zboží, braňte se také v případě, když již došlo k zaplacení.

     

    Cen si všímejte. (ilustrační foto) Cen si všímejte. (ilustrační foto) | Profimedia

     

  • 5.Větší balení nemusí být výhodnější

    Větší balení není vždy výhodnější. Zkuste si to spočítat a občas se stane, že několik menších balení vyjde v konečném součtu levněji než jedno velké balení.

     

    Vyzrát na všechny tyto fígle lze jednoduše součástí cenovek na regálech bývá přepočet ceny zboží na pevně danou jednotku, jako je 1 litr, 1 kilogram nebo 1 kus. Takto lze odhalit rovněž nevýhodné akce typu 2 + 1 zdarma apod.

    Výhodné balení? Nemusí být... Výhodné balení? Nemusí být... | Profimedia

  • 6.Psychologie vozíku

    Nákupní vozíky bývají velké a hluboké a tím podněcují k většímu nákupu. Ne všichni nakupující dokáží přijet k pokladně jen s několika málo položkami, aniž by do vozíku nepřidali další zboží.

    Větší košík se rovná větší nákup. (ilustrační foto) Větší košík se rovná větší nákup. (ilustrační foto) | Profimedia

  • 7.Matoucí letáky

    Rozmístění výrobků v letácích není nahodilé, nýbrž je výsledkem důkladného testování na vzorcích lidí. Letáky často slibují slevu v řádech „až“ desítek procent a tisíce výrobků.

     

    Ve skutečnosti je výrazná sleva jen u několika málo produktů a většina je zlevněna jen nepatrně. Většinu slev v letácích navíc dotuje výrobce zboží, nikoliv jeho prodejce.

     

    Pokud je zboží v letáku, neznamená to nutně, že je levnější nebo je jeho nákup výhodnější. Zkuste si porovnat ceny v letácích jiných obchodů.

    Pozor na slevy (ilustrační foto) Pozor na slevy (ilustrační foto) | Archiv Blesku

  • 8.Slevové chytáky

     Některé supermarkety se snaží letáky a cedulemi v místě prodeje vyvolat dojem akční nabídky u zboží, které ve skutečnosti zlevněné není. Stačí k němu pověsit ceduli s nápisy „Akce“, „Levně“, „Výhodná nabídka“ anebo nejtroufalejší „Levnější už to nebude!“.

    Trik „Cena již od“ se používá zejména v oddělení textilu a domácích potřeb, kde je v koších smícháno vždy několik různých druhů zboží. Nad koš se umístí cedule s nápisem např. „Cena již od 99 Kč“, přičemž ta platí zpravidla u toho nejhoršího kusu ze všech. Většina ostatního zboží se prodává mnohem dráže.

    V zahraničí jsou lidé kvůli slevám schopni čehokoliv. Často je to stojí i životy:

    Video Smrt v tlačenicích kvůli slevám! A blbé nápady, co končí... blbě! - Michael Sedlický, Matěj Šrám, Jan Jedlička
    Video se připravuje ...

  • 9.Světlo, zrcadla a vůně

    I vybavení zařízení prodejny hraje při nákupu určitou roli. Na prodávané a hlavně dražší zboží musí být dobře vidět, takže se vybírá i osvětlení a odstín světla.

    Obchodníci se snaží vylepšit dojem z prodávaných potravin používáním osvětlení s nádechem růžové barvy u masa a uzenin a teple bílé barvy u pečiva, ovoce a zeleniny. Někde ještě stále potkáte zrcadla, která vytvářejí dojem širší nabídky zboží.

     

    Hudba pouštěná v supermarketech a hypermarketech nebývá vybrána náhodně, jejím účelem je navodit v zákaznících pohodovou atmosféru, která je podnítí k větším nákupům. Často jsou k tomuto účelu využívány také průmyslové vůně.

    Světlo, zrcadla a vůně (ilustrační foto) Světlo, zrcadla a vůně (ilustrační foto) | Profimedia

moiaza ( 7. března 2017 13:45 )

 Dělat si z lidí legraci a okrádat je, není u nás trestné. Třeba Mountfield lže přímo ukázkově. Jejich "zaručené slevy" je podvod jeden vedle druhého. Uvedu příklad. Prodávají univerzální zeminu za nějakých 94 kč. Prý původní cena 170 kč. Koupil jsem tutéž zeminu bez deklarované slevy ještě levněji. Penny market prodával 80 litrů za 100 kč. Mountfield 70 litrů za 94kč téměř se slevou skoro 45 procent. Takto nabízejí téměř všechny věci. Jsou zadarmo drazí. Nekvalitní výrobky, předražené a ještě si dělají pr.del.

Zobrazit celou diskusi