Obchodníci zaspali s EET. Novinku často nechali na poslední chvíli a hlásí zmatky

Autor: ČTK,bk - 
26. 2. 2017
12:00

Téměř 60 procent obchodníků v Česku není připraveno na zavedení elektronické evidence tržeb (EET) od 1. března. Takzvané autentizační údaje si do soboty vyzvedlo zhruba 106 500 maloobchodníků a velkoobchodníků z celkového čtvrt milionu. Přibližně 145 tisíc obchodníků tak nechává zavedení EET na poslední chvíli. Podle prodejců pokladních systémů je na vině neznalost podnikatelů i přístup Finanční správy, která vydala pozdě zpřesňující pravidla. Do startu druhé fáze EET zbývají dva pracovní dny.

Finanční správa již dříve uvedla, že u druhé vlny nebude její přístup tak benevolentní jako u první vlny.

„Odhadujeme, že na EET je kompletně připraveno asi 20 procent prodejen,“ uvedl Roman Mazák, předseda Družstva CBA, které sdružuje 950 prodejen. Čtyřicítka vlastních či franšízových obchodů sítě podle něho na EET přejde bez problémů.

Připraveno na EET je zhruba 2900 družstevních obchodů COOP a většina prodejen data již zasílá. Skupina investovala do pokladních systémů už dříve, nyní šlo hlavně o úpravu softwaru. „Kdybychom měli stanovit náklady, tak se v čase jednalo o zhruba 70 tisíc korun na pokladní místo,“ uvedl mluvčí skupiny Lukáš Němčík.

Podle obchodního ředitele společnosti Bizerba Martina Dvořáka není části podnikatelů jasné, co musí udělat pro to, aby splnili všechny podmínky týkající se EET. „V praxi se často setkáváme s podnikateli, kteří si myslí, že objednání pokladního systému zahrnuje nejenom samotnou instalaci, ale právě i vyzvednutí autentizačních údajů. Když přijede technik pokladnu nainstalovat, bývají podnikatelé velmi překvapeni, že tomu tak není,“ řekl Dvořák. To je podle něj důvod tak vysokého počtu obchodníků, kteří si autentizační údaje nevyzvedli.

„Chybí přesná pravidla“

Prodejci pokladen si stěžují, že chybí výklad zákona pro některé situace. Například podle provozního ředitele Storyous Petra Filipce není jasné, co evidovat jako výrobu, která EET ve druhé vlně nepodléhá, a co jako prodej.

„Je až neuvěřitelné, že se to děje znovu – identický scénář jako týden před první fází. Ze strany Finanční správy po celou dobu slyšíme apely na podnikatele, aby přípravu na EET řešili včas. O to ironičtější je, že směrem k vývojářům tato instituce vydá zpřesňující pravidla až těsně před startem druhé fáze,“ dodal Michal Wantulok z firmy Dotykačka.

Velké řetězce s přechodem na EET problémy nemají, i ty ale řeší nejasnosti. „Potýkáme se s nejednoznačným výkladem zákona, nesouladem s metodickými pokyny – například označení provozovny na webových stránkách i v případě, že na webu nelze zboží zakoupit a je zde pouze prezentováno, uvedl mluvčí dm drogerie Jiří Peroutka. Obchody dm drogerie spustily EET ve středu.

Na EET se připravují i vietnamští prodejci, podle provozovatele pokladního systému Markeeta Hynka Pášmy je poptávka z jejich strany značná. Celý náš produkt jsme kompletně přeložili, ve vietnamštině tedy nabízíme pokladny, administrační webové rozhraní i celou dokumentaci,“ uvedl.

Elektronicky začnou tržby evidovat i e-shopy

Do EET se zapojí i 37 000 on-line prodejců. Např. módní e-shop Vemzu.cz vyčíslil náklady na přípravu v řádech desítek tisíc korun. „Problémy zatím neregistrujeme. Abychom lidem zpříjemnili nákupní proces a zbytečně je nemátli, v e-mailu s potvrzením objednávky nabídneme link na EET účtenky, kde budou všechny kódy a náležitosti,“ uvedl majitel e-shopu Michal Do Viet Anh.

Autentizačními údaji se rozumí přihlašovací údaje na portálu správce daně, které jsou primárně tvořeny uživatelským jménem a heslem. Finanční správa dlouhodobě apeluje na podnikatele, aby si je vyzvedli co nejdříve. Od poloviny února jsou na územních pracovištích FÚ rozšířené úřední hodiny. Podnikatelé mohou získat všechny informace na webu etržby.cz.

Doporučujeme
e.44 ( 26. února 2017 17:59 )

Jdi s tou koblihářskou frází do háje, blbečku. Kde píšu že se toho někdo bojí? Nikde. Jde o to, že u nás použitý systém EET je nefunkční šmejd a sprostej podraz a nebyl tu zaveden za účelem lepšího výběru daní, byl tu zaveden za účelem sběru informací, za účelem nechat vydělat firmy zabývajícím se výrobou EET pokladen a za účelem likvidace poctivých živnostníků a malých podnikatelů, co si zkrátka nemohou dovolit do šit EET kas investovat tříměsíční až půlroční hrubý zisk, jelikož na tolik už se vyšplhala pořizovací cena + záplaty aby kasy vůbec fungovaly.

honzazchaIoupky ( 26. února 2017 15:30 )

oprava- být dávno

aIIahakbar ( 26. února 2017 15:29 )

Poctiví obchodníci se EET nebojí, protože nemají co skrývat. Naříkají jenom lemplové a podvodníčci, co žili 27 let z toho, že nepřiznávali daně.

honzazchaIoupky ( 26. února 2017 15:27 )

EET tu mělo výt už dávno.

e.44 ( 26. února 2017 15:20 )

Tímhle vyšilováním Babiš akorát zastírá, že se splnily předpovědi o tom, že internetová síť nestíhá, kasy a softwary stojej za hovno, aktualizace aktualizují opožděně a prodejci některých kas z první vlny vzaly dráhu z ČR, aktualizace vůbec nedodávaj a ti co si od nich kasu koupili musej kupovat novou, jelikož bez aktualizací to nefachá. EET u nás je strašnej šit a podvod na obchodníky. Děje se tu všechno zlé před čím chorvatští odborníci na EET varovali a ještě spousta svinstva navíc. Znám obchodníky co zkušebně jedou EET už měsíc, nikomu to nefachá jak by mělo, jen samé problémy, technici jsou u nich imrvére a nejsou schopní to rozjet i když bylo vše koupeno a naistalováno správně. Jedna taková "perlička" - nakupuju z rozvážkového vozu Farmy a už třetím týdnem od instalace všeho potřebného k EET se táhne problém, že u mobilních prodejen je systém schopný vydat účtenku až po 10 - 15 minutách od zadání údajů kdy už jsou zákazníci dávno pryč. Za celé tři týdny, po zakoupení "vychytávek" za dalších padesát tisíc, se problém nepodařilo vyřešit, ještě že zákazníci na účtenky kašlou ..... Celé EET je jenom kšeft pro výrobce kas, okrádání a likvidace poctivých obchodníků a potažmo zákazníků, jelikož při stále se stupňujících problémech už kasy stály mnohé obchodníky až tříměsíční zisk a to se zkrátka na zdražení projevit musí. To co se u nás děje ze strany státu, tak takový svinstvo se nikde jinde neděje. Všude jinde se vycházelo a vychází z faktu, že stát od obchodníků požaduje cosi z čeho bude mít prospěch stát a co pro obchodníky není žádným přínosem, naopak administrativní i jinou zátěží, takže se stát postaral o bezchybný servis a do značné míry i (v různém rozsahu) krytí nákladů a nese i odpovědnost za výpadky sytému. Jen u nás je to přesně naopak. Stát pouze požaduje a veškeré náklady a veškerou odpovědnost přenesl na obchodníky, i odpovědnost za to na co nemají žádný vliv. Zkrátka absurdní Babišistán. Hnus co nemá ve světě obdoby.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud