Úterý 7. května 2024
Svátek slaví Stanislav, zítra je Den vítězství
Oblačno, bouřka 21°C

Při dopravních nehodách umírá stále více seniorů. Experti: A bude hůř

Autor: sou - 
10. října 2016
06:05

Každá čtvrtá oběť dopravní nehody byla v loňském roce z řad seniorů. Kvůli stárnutí obyvatel Evropské unie i Česka se dá předpokládat, že jejich podíl výhledově vzroste až na třetinu podílu obětí dopravních nehod. Uvedl to dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. Markantní je podle statistik bezmála nadpoloviční podíl penzistů na celkovém počtu smrtelných havárií cyklistů.

Lidé ve věku nad 64 let se nyní podílejí na populaci Evropské unie z 18 procent. Nicméně kvůli dlouhodobě nízké porodnosti, stárnutí populačně silných ročníků a prodlužování průměrné délky dožití by do roku 2030 měli tvořit až 24 procent Evropanů. A to se týká i České republiky. Podíl osob ve věku 15-24 let by mohl poklesnout ze současných 10,3 % na 8,5 % v roce 2050, zatímco podíl seniorů bude dál narůstat. 

„Bezpečnost seniorů na silnicích se tak začíná stávat závažným tématem. Je třeba v dostatečném předstihu plánovat budoucí vývoj infrastruktury i dopravní obslužnosti, aby vyhovovaly potřebám stárnoucí populace. Velký prostor pro inovace mají i výrobci motorových vozidel a organizace zaměřené na vzdělávání účastníků silničního provozu,“ upozorňuje dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

Loňský rok: Každá čtvrtá oběť dopravních nehod byla z řady seniorů 

Podíl penzistů na celkovém počtu obětí nehod od vzniku samostatné České republiky do konce roku 2015 činil průměrně 18 procecnt. Od roku 2009 byl vždy ale nad touto hranicí. „Loňský rok byl v tomto ohledu nejhorší, kdy podíl osob starších 64 let na celkovém počtu mrtvých byl bezmála čtvrtinový – konkrétně 24,3 procenta. Podobně je tomu i letos, do konce letošního srpna se jednalo o 21 procent,“ upřesnil Budský s tím, že do budoucna se dá očekávat nárůst tohoto podílu. 

Markantní je ale podle statistik bezmála poloviční podíl seniorů na celkovém počtu usmrcených cyklistů a více než 40procentní podíl na celkovém počtu obětí z řad chodců. „Naopak podíl seniorů na celkovém počtu mrtvých řidičů osobních automobilů byl zhruba pětinový, desetinový pak podíl na počtu obětí z řad spolujezdců,“ zmínil Budský. Nejbezpečněji se senioři přepravují v prostředcích veřejné hromadné dopravy, tedy například v autobuse, vlaku nebo tramvaji. 

Seniory ohrožují jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických a fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. „Obecně pak jsou osoby ve věku nad 65 let dvakrát více vystaveny riziku úmrtí při dopravní nehodě, od 75 let toto riziko významně narůstá – ohrožení je více než 16 násobné. Je ovšem dobré připomenout, že aktuální mentální i fyzická kondice jsou velmi individuální záležitostí,“ upozorňuje Budský.

Senioři nemají rádi jízdu během dopravní špičky, v tunelu ani po kruhovém objezdu 

Celoevropský projekt ElderSafe pospěl k závěru, že starší řidiči automobilů považují za nebezpečnou především jízdu v mlze, za deště a sněžení. Rovněž se obávají řízení během dopravní špičky v místech s vysokou intenzitou dopravy. Zvýšené nebezpečí vidí i v jízdě po dálnici, v tunelu či po kruhovém objezdu. Také nemají rádi, pokud někdo nedodržuje bezpečnou vzdálenost od jejich vozidla. 

Cyklisté se bojí především jízdy v silném provozu, na rušných silnicích a v noci. Také se obávají možných následků pádu z jízdního kola. Chodci mají strach především z pádu, za nejnebezpečnější považují pozemní komunikace s nekvalitním povrchem. Cestující v prostředcích hromadné dopravy osob se pak ale zase nejčastěji bojí.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi