Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Za smrtelné nehody náklaďáků může předjíždění i mizerné silnice, říká expert

Autor: sou - 
12. září 2016
20:28

Počet obětí dopravních nehod meziročně poklesl za prvních sedm měsíců bezmála o šestinu. V nákladních automobilech však zemřelo o 12 procent více lidí. Zatímco se podle dopravního experta Týmu silniční bezpečnosti Romana Budského u ostatních kategorií účastníků silničního provozu dařilo počty mrtvých snižovat, posádky nákladních vozů a počty smrtelných nehod zaviněných jejich řidiči byly negativní výjimkou. Svou roli v tom prý hraje i stav českých silnic.

Ani další statistika nepotěší. O 11 procent také vzrostl počet obětí nehod zaviněných řidiči nákladních vozidel. Z celkem 78 201 nehod vyšetřovaných Policií ČR, zavinili přes deset tisíc – tedy 14 % – právě šoféři nákladních vozů.

„Nákladní auta, od těch nejmenších dodávkových až po největší kamiony, mají vysoký proběh kilometrů, najíždějí desítky tisíc kilometrů ročně. Pokud se jedná o menší nehody, u kterých dojde například ke šrámům, tak to se nedá nic dělat, horší jsou nehody, kdy jde o život,“ uvedl pro Blesk.cz dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. 

V minulém roce zemřelo při nehodách právě vinou řidičů nákladních vozidel 74 lidí. Nejvíce mrtvých měli na svědomí řidiči nákladních vozů o celkové hmotnosti do 3,5 tuny, a to rovných 35. Následují vozidla nad 12 tun 23 oběí, od 3,5 do 7,5 tuny 10 zemřelých a od 7,5 do 12 tun 6 mrtvých. V případě jedné tragické nehody nebyla hmotnost nákladního vozu zjištěna. 

„Nejnebezpečnější byly zaviněné nehody vozidel o celkové hmotnosti od 3,5 do 7,5 tuny, kdy na jeden tisíc nehod zemřelo 10,1 osoby, naopak nejméně rizikové byly střety automobilů o hmotnosti 7,5 až 12 tun, kdy bylo usmrceno na tisíc nehod 4,2 osoby,“ informuje Budský. 

Řidiči osobních aut si nepřipouštějí slepé úhly v tom nákladním 

Mezi nejčastější příčinu se pak řadí nesprávný způsob jízdy. „Na to, čeho se dopouštějí nejčastěji, se zaměřila Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) a naznačila, že je to nepřiměřená rychlost jízdy, nedání přednosti na křižovatce a potom je to nesprávné přejíždění z pruhu do pruhu,“ vysvětluje Budský. 

Častou příčinou nehod nákladních automobilů je i nesprávné předjíždění. Problém tady jsou slepé úhly u nákladních vozidel, které si řidiči osobních automobilů vůbec nepřipouštějí.

„Nebezpečné místo je například těsně za kabinou toho nákladního. V tento moment už může být osobní auto dostatečně blízko kabině, aby ho nezachytilo zpětné zrcátko, ale daleko od okének kabiny, aby vás šofér mohl zaregistrovat,“ upozorňuje Budský s tím, že stejně neviditelní jsou i cyklisté nebo chodci, kteří se dostanou těsně vedle nebo před kabinu náklaďáku. 

Nebezpečné jsou i pro šoféry „náklaďáků“ české silnice  

Podle Evropské komise i Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu ETSC umírá 7 procent všech obětí nehod na dálnicích. V České republice pak šlo v minulém roce přesně o 4,5 % a za prvních sedm měsíců letošního roku pak o 5,9 %. Každý šestnáctý umírá v nákladním automobilu o celkové hmotnosti do 3,5 tuny. „Celých 9 procent obětí však tvoří posádky nákladních vozů nad 3,5 tuny. V České republice se však jedná až o 31 procent, suverénně nejvíce v celé Evropské unii. S velkým odstupem následují Německo se 17 % a Polsko se 16 %,“ uzavírá Roman Budský.  

Podle něj za toto vysoké číslo může i fakt, že jsou české dálnice přetížené. „Česká republika je uprostřed EU, je jasně tranzitní zemí, náklaďáků tady jezdí proto velké množství a ta kapacita dálnic tomu neodpovídá. Navíc teď se tam provádí ještě řada stavebních prací, takže ta doprava vázne,“ vysvětluje Budským s tím, že dalším faktorem je tady i málo odstavných ploch, které využívají ke spánku během povinných přestávek. „Kolikrát tak musí překračovat tento limit, aby vůbec auto z dálnice dostali a někde ho odstavili,“ uzavřel Budský.

Zobrazit celou diskusi