Dopravní experti žasnou. Lidé místo reflexních pásků vytahují mobil či baterku
Už měsíc a půl platí povinnost nosit v šeru mimo obec reflexní prvek. Nejběžnější je páska, kterou si lidé omotají například kolem rukávu či nohavice. Policie i BESIP, které tuto povinnost v ulicích kontrolují, se ale setkávají i s tím, že lidé jako náhradu za reflexní prvek používají baterku či mobil. To je ale podle nich absolutně nedostačující.
Zatímco reflexní prvek má tu vlastnost, že odráží světlo z auta, baterka i mobil toto neumí. „Jakékoliv světlo, ať už z baterky či telefonu, se ve světle auta ztrácí,“ řekl Blesk.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
„Aby člověk naplnil to, co po něm zákon chce, ale hlavně aby ochránil svou bezpečnost, tak potřebuje reflexní prvek. A samozřejmě je nutné se na silnici chovat podle zdravého rozumu,“ dodal mluvčí.
Výhodou reflexního prvku oproti baterce či telefonu je i to, že se nemůže vybít. Navíc jeho pořízení je levnější.
Řada lidí si reflexní prvek ani nekupuje sama. Dostává ho například od policie či společnosti BESIP. Rozdávají se i na různých výstavách, veletrzích či sportovních akcích. Od začátku roku takto lidé obdrželi 15 tisíc náramků, do konce dubna jich plánuje BESIP rozdat dalších 100 tisíc.
Chodce s páskou vidí řidič na 200 metrů
Neosvětlený chodec v černém či tmavém oblečení je nebezpečný z toho důvodu, že řidič ho zpravidla spatří jen na vzdálenost 18 metrů. Pokud jede rychlostí kolem 70 km/h, má pouhou vteřinu na to, aby zareagoval.
Žluté oblečení je vidět na 37 metrů, bílé na 55 metrů. Ale i to je nedostatečné.
Naopak chodce s reflexním prvkem spatří řidič i na 200 metrů, a má tak dostatek času uzpůsobit jízdu a vyhnout se mu.
Pásky v obcích neprošly
Chodci ale často nejsou vidět ani v obcích. Zde však zákon nošení reflexních prvků nenařizuje. „My jsme původně navrhovali, aby se musely nosit za určitých podmínek i v obcích. Ale ten návrh u Legislativní rady vlády neuspěl,“ uvedl mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold.
Důležité ale podle něj je, že zákon platí v nejrizikovějších oblastech, kterými právě úseky mimo obce jsou, jelikož tam auta jezdí rychle a nesvítí pouliční lampy.
Kdo nemá pásku zaplatí.To je další "módní" trend vybírání pokut.Několik už jich proběhlo.Po zavedení povinného svícení stačilo se rozjet a zapnout světla po 5 metrech a byla pokuta.Po zavedení bodového systemu stačil jet v obci 54 a byly dva body a pokuta.Totéž byly nesmyslné lékárničky,zimní pneumatiky a další věci na které se v určitých obdobích policie zaměřovala.Dnes nikomu nevadí nesvítící auta,přecházení na červenou,jízda kol na přechodech s vynucováním si přednosti,přišla doba reflexních pásek.Baterka či jiný zdroj světla nestačí.Jak chodili naši předci těch uplynulých sto let?