První noc povinného „svícení“ chodců. Blesk vyzkoušel, jestli to dodržují

Autor: Václav Lang - 
21. února 2016
00:25

Od soboty platí v Česku pro chodce nová povinnost – při pohybu po neosvětlených komunikacích mimo obec musejí mít na sobě při snížené viditelnosti reflexní prvky. Blesk.cz se vydal spolu s šéfem Besipu Martinem Farářem do terénu, aby zjistil, jak se chodci na tuto novinku tváří a zda ji dodržují.

Nejenže v sobotu kolem šesté hodiny večerní padla tma, zároveň v Praze a přilehlém okolí silně pršelo. Bylo přesně to počasí, při kterém by lidé měli co nejvíc dbát na to, aby byli vidět. Obzvlášť při chůzi po neosvětlené komunikaci.

Vlevo chodec bez reflexních prvků, vpravo s reflexními pásky na kotníku a zápěstíVlevo chodec bez reflexních prvků, vpravo s reflexními pásky na kotníku a zápěstí | Blesk - David Malík

„Reflexní předmět je vidět až na vzdálenost 200 metrů, ale samozřejmě to závisí na použitém zdroji světla, čili dálková světla můžou zajistit, že je chodec vidět na větší vzdálenost. U klasických potkávacích světel je schopnost vidět chodce zhruba na 150 až 200 metrů,“ vypráví po cestě z Běchovic na východním okraji Prahy šéf Besipu Martin Farář.

Redaktor Blesk.cz s reflexními páskyRedaktor Blesk.cz s reflexními pásky | Blesk - David Malík

Místy popraskanou okresku do nedalekých Úval osvětluje kužel žlutého světla, který před sebe vysílá Hyundai i30 s polepkami Besip, zvláštního oddělení ministerstva dopravy, jež má na starosti bezpečnost na silnicích. Na vozovku dopadají tlusté dešťové kapky a nad ní se vznáší lehká mlha. „Takové počasí je nejhorší,“ tvrdí Farář a uznává, že za podobných podmínek jsou i jakékoli odrazky špatně vidět, ale „lepší něco než nic“.

Když přišel v polovině roku 2014 do Besipu, byl už projekt s povinnými reflexními prvky na stole. Teprve v loňském roce se jej podařilo protlačit legislativním procesem do zdárného konce. Vyhláška stanoví, že chodec, který se pohybuje za snížené viditelnosti mimo obec po vozovce, která není osvětlená veřejným osvětlením, musí mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu.

Lepší viditelnost zvyšuje bezpečnost.Lepší viditelnost zvyšuje bezpečnost. | profimedia.cz, archiv

Těžko říct, nakolik právě nevlídné počasí zapříčinilo, že se kolem osmé hodiny večerní nepohyboval na přilehlých komunikacích vedoucích k Úvalům žádný chodec, ať už vybavený podle zákona, či nikoliv. Po silnici nikdo nechodil, i když v šestitisícovém městečku zrovna byla hasičská zábava a z okolních vesnic to na ni nebylo pěšky daleko.

Místo počítání „viditelných“ a „neviditelných“ chodců se proto Blesk.cz vypravil s Martinem Farářem do centra Úval, kde hasičská zábava probíhala.

Návštěvníci hasičské zábavy si odnesli reflexní předměty.Návštěvníci hasičské zábavy si odnesli reflexní předměty. | Blesk - David Malík

„Jestlipak víte, jaká změna začíná ode dneška platit na silnicích?“ ptá se Farář před místní sokolovnou přicházejícího mladého páru. „Že musí chodec chodit označenej jako magor?“ dovtípil se 27letý Štěpán.

Chodci umírají častěji v noci

Za celou dobu šlo ale o první a poslední negativní reakci. Ostatní oslovení jednoznačně novinku vítali a nechali se obdarovat reflexními pásky, vestami, taškami či odrazkami pro děti. „I kdyby to nebylo v zákoně, tak bych bez toho nešel. Hodně řídím, takže vím, že chodci v noci nejsou vůbec vidět a už jsem párkrát na cestě mezi Úvaly a Prahou potkal chodce v noci a bylo to teda hodně nebezpečné,“ uvedl 37letý muž, který se představil jako Roman.

27letý Štěpán napřed novinku kritizoval, nakonec si ale reflexní pásek vzal.27letý Štěpán napřed novinku kritizoval, nakonec si ale reflexní pásek vzal. | Blesk - David Malík

„Je to naprosto perfektní, nutné, mělo to být už dávno,“ reagovala 57letá Aťka, která se svěřila, že svým dětem dřív připínala na oblečení blikačky. „Nesnášely to, ale říkali jsme jim, že to musí nosit, aby je bylo vidět, protože silnice v téhle zemi nejsou dobře osvětlené,“ uvedla. „Není to jen, aby se chodci nějakým způsobem šikanovali, je to opravdu pro bezpečnost. Myslím si, že je to jeden z dobrých zákonů, které v téhle zemi jsou.“

Besip už podle Faráře rozdal 160 tisíc různých reflexních předmětů a do konce roku jich chce na různých akcích distribuovat 800 tisíc. Část dostane policie, která je má zatím neosvětleným chodcům dávat místo pokuty, která může být až dvoutisícová. Teprve pokud by se ukázalo, že lidi novou vyhlášku ignorují, začala by policie novou povinnost represivně vymáhat.

Ministr dopravy Dan Ťok představuje kampaň Vidíme se?Ministr dopravy Dan Ťok představuje kampaň Vidíme se? | www.mdcr.cz

Pro Besip hovoří hlavně čísla. V posledních letech zemřelo na silnicích přes 530 chodů z toho 303 kvůli tomu, že nebyli vidět. Za loňský rok bylo takových úmrtí 72. „Chodci jsou díky tomu už dlouhodobě jedinou skupinou účastníků silničního provozu, která umírá častěji v noci než ve dne,“ zhodnotil Farář, podle kterého novinka zabrala například na Slovensku, kde prý po zavedení povinných reflexních doplňků tyto počty výrazně klesly.

Video Kampaně Vidíme se? se zúčastnil i Zdeněk Svěrák - BESIP

Zda případná absence reflexního prvku může být při srážce s chodcem považována za přitěžující okolnost, či naopak, Farář nedovedl zatím říct. „Je předpoklad, že se bude moct z hlediska zavinění nejspíš také soud zabývat tím, jestli chodec nemohl událost odvrátit tím, že by reflexní předmět měl, a tím by se mohlo stát, že i ten řidič by teoreticky mohl být z případu vyviněn. Ale vzhledem k tomu, že tohle je spíš otázka hodně legislativní a právní, tak se trošku bojím na rovinu říct, jestli to bude stoprocentně pravda nebo ne. Tady bych nechtěl spekulovat.“

Martin Farář předává v Úvalech reflexní předměty.Martin Farář předává v Úvalech reflexní předměty. | Blesk - David Malík

A jaké reflexní prvky tedy nosit?

„Zákon jednoznačně říká, že musím nosit reflexní předmět tak, aby byl viditelný pro ostatní účastníky silničního provozu. Tedy nestačí, pokud si třeba ten přívěšek dám zezadu na batoh a pak si myslím, že jsem vidět, ale jsem vidět jenom zezadu.

Takže ideálním prvkem, který splňuje všechny tyto požadavky na viditelnost, jsou právě různé reflexní pásky, které se ideálně dávají do oblasti kotníku nebo zápěstí, pokud možno čím níže, tím lépe, protože vozidlo nesvítí v přímém směru, ale potkávací světla jsou mírně sklopená dolů,“ uzavřel Farář.

moiaza ( 21. února 2016 13:09 )

 Opět zde nechybí vyšší inteligence. Ale i těm inteligentním odpovím. Nejsem babička z Horní, ani Dolní. Mám jen svůj mozek a vím, že člověk je daleko zranitelnější, než auto. Jde o můj vlastní život a nikoliv o frajeřinu. Pokud vy se nemáte rádi a mrzí vás že žijete, můžete klidně dobrovolně skočit třeba z mostu. Já dobrovolně odejít z tohoto světa nehodlám. Stačí?

jardavozembouch ( 21. února 2016 10:29 )

a ty jsi blbecek nebo pitomecek?

jardavozembouch ( 21. února 2016 10:25 )

ja s tim souhlasim. clovek nemusi byt reflexnimi prvky olepen od hlavy az k pate, staci na botach nebo na loktech. opravdu jsou lide v tmavem v noci neviditelni. takto jsem malem srazil jednoho typka, ktery sel v noci na PRAVE strane po smeru jizdy, za zatackou jsem ho videl v posledni chvili. mel stesti, ze pri prujezdu zatackou "nehobluji pangejt" ale delam vetsi oblouk. takze ano ano ano. a meli by to lide delat hlavne ve svem zajmu! jedno z mala rozumnych rozhodnuti, ktera se posledni leta objevila

moiaza ( 21. února 2016 08:50 )

 Pro mne to není žádná novinka. Toto nařízení u praktikuji několik let. Vždy, když se pohybuji po vozovce za špatné viditelnosti, mám buď baterku, nebo svítíci reflexní pásky. Jde především o můj život a ne život nějké babičky z Horní-Dolní.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud