Středa 8. května 2024
na Blesk.cz

Astronomové objevili novou planetku. Je růžová a kolem Slunce putuje 1000 let

Autor: sky news, ČTK, FiM -
18. prosince 2018

Astronomové dle svých slov zaznamenali dosud nejvíce vzdálený objekt ve sluneční soustavě. Malá růžová planetka je od Země nejvzdálenější, proto ji vědci pojmenovali „Farout", což se dá do češtiny přeložit jako „úplně mimo", nebo také „ulítlý". Jméno tak odkazuje k tomu, že těleso je zatím to nejvzdálenější, které se podařilo lidem zaznamenat

Astronomové sdělili, že objevili vůbec nejodlehlejší těleso sluneční soustavy, růžovou mikro-planetu.

Objev byl učiněn specializovanou agenturou pro monitoring malých planetek, jedná se o mezinárodní projekt určený speciálně pro zkoumání malých částeček či tělísek v rámci sluneční soustavy. Zaznamenanému tělesu bylo přiřazeno prozatímní oficiální označení 2018 VG18.

Ujalo se však spíše označení „Farout", které vystihuje opravdu extrémní vzdálenost objevené planetky od Slunce.

Pro bližší představu, růžová mikro-planetka, je konkrétně podle výzkumníků vzdálena cca 120 astronomických jednotek (AU), přičemž jedna AU je definována jako vzdálenost mezi Zemí a Sluncem.

Těleso „Farout" bylo objeveno v rámci pokračujícího hledání týmu pro extrémně vzdálené objekty Sluneční soustavy. Tento tým mimo jiné objevil i předpokládanou planetu X, někdy označované Planet 9.

Ředitel výzkumu Scott Seppard řekl, že objevená mikro-planeta je „mnohem vzdálenější a zároveň pomalejší než jakýkoli jiný pozorovatelný objekt Sluneční soustavy. Proto bude trvat několik let, než se podaří zcela určit její oběžnou dráhu."

Vědecký tým astronoma Shepparda potvrdil existenci trpasličí planety pomocí pozorování uskutečněného z Chile. Růžová barva tělesa je podle výzkumníků pravděpodobně způsobena vysokým množstvím ledu v jejím „těle“.

„Vše, co v současné době víme o 2018 VG18, je jeho extrémní vzdálenost od Slunce, přibližný průměr a jeho barva," doplnil k tomu pan Tholen. Protože 2018 VG18 je tak vzdáleným mikro tělesem, obíhá velmi pomalu, pravděpodobně trvá více než 1000 let, než zdolá cestu kolem Slunce."

„Je to nejpomalejší pohyblivý objekt, jaký jsem kdy viděl, a je opravdu hodně daleko," dodal Sheppard.

Video  Ivan Hlinka má svoji planetku, nachází se mezi Marsem a Jupiterem  - iSportTV