Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Egypt slavnostně otevírá další část Suezského průplavu. Přinese více škody než užitku?

Autor: mb - 
6. srpna 2015
18:10

Egypt má ve čtvrtek večer s velikou pompou otevřít novou větev Suezského průplavu. Ceremonii zastiňují zprávy o astronomických částkách, které projekt spolykal, negativních dopadech na přírodu i jeho zbytečnosti. Účast na slavnostním otevření původně slíbili i prezidenti Francie a Ruska, ale Vladimir Putin (62) nakonec účast odřekl.

"Dar světu" – tak nazývají Egypťané megalomanský projekt, jehož výstavba spolykala 8 miliard dolarů (zhruba 198 miliard korun). Navíc se nejedná o nějakou novou dopravní tepnu, ale jen o další větev již stávajícího Suezského průplavu.

Ta má umožnit zvýšení lodní dopravy a zároveň i příjmů. V současnosti Suezský průplav přináší Egyptu ročně 5,5 miliard dolarů (zhruba 136 miliard korun). Podle propočtů Egypťanů bude nyní ročně do státní kasy přitékat 13 miliard dolarů (zhruba 323 miliard korun). „Norma“ má být splněna do roku 2023. Jenže ekonomové upozorňují na to, že se jedná o velmi optimistické až nereálné projekce.

Egyptský zázrak

Jedno se ale „novému průplavu“ upřít nedá. Byl totiž postaven za pouhý rok. Původní Suezský průplav stavěli v 19. století 10 let a prezident Abdel Sísí (60) dal strůjcům o dost kratší dobu. Když prý novou větev plánovali, projektanti pyšně navrhli, že by mohl být hotov za tři roky. „Ne tři, ale jeden rok,“ poručil prezident.

A opravdu, o rok později se Egypt chystá na velkolepé otevření. V zemi je na čtvrtekvyhlášen státní svátek, očekává se mezinárodní účast politiků a nebude chybět ani slavnostní ohňostroj.

Zbytečný průplav?

 „Z pohledu lodní dopravy Suezský průplav rozšíření nepotřeboval,“ diví se  rozšíření Ralph Leszcynski, který je na danou oblast expert. A přizvukuje mu i kolegyně z analytické skupiny Fitch Group: „V současné chvíli rychlost není v lodní dopravě rozhodující,“ říká Michelle Berman poukazujíc na fakt, že nová větev průplavu nijak dramaticky lodní dopravu nezrychlí.

Nová větev je 35 km dlouhá a dopravu zrychlí z 18 hodin na 11. Navíc pojme skoro dvojnásobný počet lodí, ze současných 49 až na 97 (v roce 2023). Jenže lodní dopravu těžce zasáhla ekonomická krize z roku 2008, kdy došlo k jejímu utlumení a dodnes se odvětví z úderu plně nevzpamatovalo.

Politický projekt

Pravým důvodem výstavby kanálu tak může být snaha Sísího udržet se v prezidentském křesle. „Sísí se snaží získat legitimitu v očích občanů. Nový průplav má lidem odkázat, že je vláda schopná,“ domnívá se akademik Amr Adly z Centra pro studium Blízkého Východu.

Bývalý generál Sísí se stal prezidentem v červnu 2014. Prezident vyhlásil „válku“ Muslimskému bratrstvu, které mělo před jeho příchodem v zemi silný politický vliv. Dodnes má islamistické Muslimské bratrstvo v zemi značnou podporu, egyptské bezpečnostní složky před třemi dny zatkli 60 příznivců tohoto hnutí.

Kvůli hrozbě teroristických útoků pak stavbu průplavu hlídala armáda, projekt zaměstnal 25 tisíc lidí.

Zobrazit celou diskusi