Recenze: Pavel Nový dojímá v příběhu A každé ráno je cesta domů delší a delší

15. června 2018
12:00

I loučení bolí méně, když na něj nejste sami, říká anotace nejnovějšího hitu Fredrika Beckmana, jenž pro audioknižní verzi namluvil herec Pavel Nový. Autentické vyprávění stihne pohladit během cesty do práce.

Děda a Noah si povídají na lavičce. Pod lavičkou roste hyacint, stejný si děda kdysi pěstoval i na zahrádce. Děda s Noahem si můžou povídat úplně o všem. O všech otázkách života, závažných i nicotných. Při rozhovorech s vnukem si děda vždycky vzpomene, jak se zamiloval do babičky a jak o ni pak přišel. Zatím ji pořád vidí před sebou, a děsí se dne, kdy si ji už nebude schopný vybavit. Cítí, že jeho svět se mění. Proto by rád zůstal tady na lavičce, kde je stále ještě obklopuje silná vůně hyacintu. Jenže zachytit vzpomínky je čím dál těžší a oba se musejí naučit to nejtěžší: rozloučit se.

5026069:full:true:true

Kniha, která vlastně knihou být neměla. To je titul A každé ráno je cesta domů delší a delší. V audioknižní podobě trvá sotva hodinu a půl, přesto je zásadním přírůstkem literatury na papíře i do uší. Je příběhem o velké lásce, o loučení, které je nevyhnutelné a mělo by proběhnout včas. Autor takových hitů jako Muž jménem Ove nebo Tady byla Britt-Marie přitom dílko původně zveřejnil na svém blogu bez velkých plánů na jeho vydání. Díky zájmu jeho čtenářů však ožilo a vydalo se svou vlastní cestou až na stránky útlé knížky a zvukové jednohubky, kterou zvládne posluchač na jeden zátah – třeba po cestě do práce.

Poslechněte si ukázku z knihy:

Během té se díky emotivnímu, přitom zcela uchopitelnému příběhu dozví i ledacos o sobě. Uvědomí si, jak málo času nám někdy zbývá, jak jsou život i pouhé vzpomínky křehké, jak stoupá jejich cena a jak k nezaplacení může být sdílení se s někým dalším. Znáte-li předchozí Backmanova díla, není třeba příliš představovat jeho styl, kterým dokáže vždy zahrát na tu správnou notu a dotknout se důležitých věcí hluboko v nás. Tentokrát mu vypomáhá pod taktovkou režiséra Michala Bureše i oblíbený herec Pavel Nový (70), jehož doplňuje neméně dobrý Michal Zelenka (43).

Je pravdou, že specifický hlas Nového by na větším prostoru mohl působit možná až rušivě, má však nesporné charisma, sílu skrytou pod povrchem a hlavně energii, která právě tomuto příběhu sluší. Poslech je tak příjemný, Nový díky kvalitnímu textu i svému hlasu vykresluje živé obrazy vzpomínek a vtahuje do sdělení, které má být odhaleno. Které má pohladit, je ryze „backmanovské“. Jako celek si pak zaslouží nejen pozornost všech příznivců literatury, ale také nejvyšší hodnocení.

Fredrik Backman

A každé ráno je cesta domů delší a delší

Vydavatel audioknihy: OneHotBook, 2018