Recenze: Lidstvo má před sebou poslední Turnus, jaký bude?

Recenze: Lidstvo má před sebou poslední Turnus, jaký bude?  (Autor: Euromedia)
Autor: Kristýna Beránková -
23. ledna 2016
18:21

Postapokalyptický žánr si pro sebe v poslední době zabrali autoři moderního směru YA, young adult, kteří cílí na pubertální publikum. Zpustošená Země a zbytky lidstva v kleštích různých totalitních režimů jsou většinou jen atraktivními kulisami pro milostné eskapády hlavních hrdinů, kteří místo maturity bojují o přežití. Americký spisovatel Hugh Howey vrátil ve svém úspěšném románu Silo dystopii dospělým čtenářům. Nyní vychází další kniha z jeho série – Turnus.

Knihkupci se v anotacích nemohou shodnout, zda je Turnus druhým dílem, anebo prequelem, tedy příběhem předcházejícím událostem v Silu. Ve skutečnosti není vlastně ani jedno z toho. Ačkoliv částečně poodhaluje tajemství, jak vznikla sila a kdo změnil Zemi v pustinu s jedovatým vzduchem, jeho hlavní děj běží paralelně s příběhem Sila. Nabízí však jiný úhel pohledu. Zatímco čtenáři Sila fandili rebelce Juliettě, aby rozlouskla všechny záhady a svrhla vládu tajemného oddělení IT, v Turnusu nám autor připomene, že revoluce ve světě s velmi omezenými zdroji nemusí být vždycky dobrý nápad.

Hugh Howey rozehrává několik dějových linií, které se široce rozbíhají v prostoru i čase, a pro čtenáře může být zpočátku obtížné se v nich zorientovat. Proto autor nabízí v úvodu graficky zpracovanou časovou osu. Hlavním hrdinou je tentokrát mladý architekt a kongresman Donald Keene, který sila projektoval a řízením osudu v jednom i skončil. A to přímo v tom nejdůležitějším, v Silu 1, které vládne ostatním Noemovým archám absolutní mocí. Donald se snaží zjistit, zda šlo o náhodu, anebo mu k nejvyšší funkci někdo pomohl. A pokud ano, co je jeho skutečným úkolem?

Děj Turnusu končí ve stejné chvíli jako děj předchozího Sila. Karty jsou rozdány a i když nebyla odhalena úplně všechna tajemství, známe obě strany konfliktu a čtenáři nezbývá, než napjatě čekat na poslední knihu. Pak se snad dozvíme, zda lidstvo dokáže překročit svůj stín. Vítejte v operaci 50 světového řádu…

Hugh Howey

Turnus

Knižní klub