Soud s řidičem ze Studénky ONLINE: Oběti ho nezajímaly, dostal 8,5 roku
Studénka se loni v červenci stala svědkem další vlakové tragédie. Polský řidič kamionu vjel na přejezd, na kterém blikala výstražná světla, a když spadly závory, zastavil. Během pár vteřin do návěsu plného plechu narazil více než 140kilometrovou rychlostí vlak Pendolino. Tři lidé zemřeli na místě, dalších dvacet bylo zraněno. Při prvním soudním jednání polský řidič šokoval svými výpověďmi celé Česko. Ve středu ho soud poslala na 8,5 roku do vězení!
To je od soudu z Nového Jičína dnes vše. Děkujeme vám za pozornost, vážění čtenáři.
Sondaj poputuje do věznice s dozorem. Rozsudek se překládá do polštiny. Odsouzený při vyslechnutí rozsudku vyvrátil oči v sloup. Jinak nehnul brvou.
Soud poslal polského řidiče, který zavinil nehodu u Studénky, na osm a půl roku do vězení se zákazem činnosti na 10 let!
Závěrečné slovo obžalovaného: Děkuji soudu, že během předchozího jednání mi umožnil vysvětlit pár věcí. Snažil jsem se mluvit logicky. Rozumím slovům pozůstalých a poškozených. Nikdy bych se nechtěl nacházet ve stavu, v jakém je pan strojvedoucí. Uvědomuji si, co jsem mu způsobil, a uvědomuji si to, co mohl udělat v tak krátkém intervalu. Opravdu mi to je velice, velice líto a poškozeným se omlouvám.
Soud nařídil přestávku do 11:00, kdy bude vynesen rozsudek.
"Proto též nesouhlasíme s tvrzením státního zástupce a zmocněncem pana Černého, že šlo o formální omluvu. Žádáme o přiměřený trest," uzavřel obhájce. Probíhá překlad závěrečné řeči obhájce.
"Tehdy šlo o shodu okolností, že tragédie nebyla zopakována. Vlaková souprava jela pomaleji a Portugalec stál kratší částí soupravy v kolejišti. Proto nehodě zabránil. Obžalovaný je zkušený řidič kamionu. Na rozhodnutí prorazit závory by dle mého názoru potřeboval více času. Otázkou je, jak by se zachovali v této situaci další řidiči," tvrdí obhájce. Dále poukazuje na brzdné dráhy pendolina. Ta je zhruba 790 metrů. Ve Studénce byl vlak od kamionu necelých 200 metrů. Zopakoval také názor ministra, který zdůraznil, že tento přejezd by měl být zrušen. Obhajoba žádá soud, aby výše uvedené okolnosti byly brány v úvahu.
Obhájce obžalovaného Poláka je na řadě se svou závěrečnou řečí.
"Předně bych chtěl jménem obžalovaného vyjádřit hlubokou lítost pozůstalým tragické nehody. Sám obžalovaný je nehodou zasažen a pocity, se kterými se bude potýkat do konce života, nelze popsat. Obhajoba nezpochybňuje skutkovou podstatu činu," obhájce opět poukazuje na myšlenkový postoj svého klienta. Toho údajně zmátl rozdíl mezi výstražným zařízením a zvednutými závorami. Na kolejích dle obhájce neměl moc času si rozmyslet, co bude dál. Obžalovaný nemohl počítat s tím, že do něj po několika sekundách v kolejišti narazí vlaková souprava.
Zmocněnec: Pan obžalovaný bude mít na hodně let zajištěnou střechu nad hlavou ve výkonu trestu. Strojvedoucí z pendolina nemá v tuto chvíli vůbec žádnou jistotu, kam půjde bydlet poté, co absolvuje rehabilitační procedury v rehabilitačním ústavu v Kladrubech. Připomínám, že pan Černý je i nadále v péči lékařů vinohradské nemocnice, absolvoval 18 operací, z toho 12 v anestezii. To k dokreslení toho, v jakém stavu se nachází. Po návratu z Kladrub nebude moci užívat svůj malý byt 2+1, do kterého se s vozíkem nedostane. To ani do výtahu, ani do sociálního zařízení, kde futra dveří jsou menší než šíře vozíčku. Tato otázka pro něj je velice tristní i s tím, že bude do konce života s ohledem na to, co bylo řečeno, odkázán na trvalou, soustavnou a nepřetržitou zdravotní péči ze strany dalších osob. Právě s ohledem na již zmiňovaný zdravotní stav týkající se obrny svěračů a močového měchýře.
Požadované nároky na odškodnění se týkají člověka, který ve vysoce kvalifikované funkci nedosahoval průměrného výdělku ani zdaleka 30 tisíc korun. Otázka návrhu či trestu nepřísluší zmocněncům, ale dovolíme si zdvořile upozornit, že při posuzování výše trestu agresivní řidič z dálnice D1 byl odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody v trvání 5 let. V ohrožení byla posádka osobního vozidla.
Dle státního zástupce ani sluneční jas nemohl ovlivnit jeho výhled na výstražné zařízení. Na nehodu měla i vliv společnost, pro níž Polák pracoval. Obžalovaný se totiž snažil vyhnout mýtnému. Navíc bloudil a choval se neobratně. Ne jako "King of the Road" (král silnic), jaký nápis měl na kabině.
Státní zástupce navrhuje trest. Je nezbytné uložit důrazný nepodmíněný trest.
Nejméně 8 a čtvrt roku až k 9 letům.
Jelikož obžalovaný nebyl trestán, tak proto nenavrhuji trest při samotné horní sazbě (10 let). Plus 10 let zákazu činnosti.
Dobré ráno, Česko. U soudu v Novém Jičíně dnes podruhé zasedne senát, aby projednal vinu polského řidiče kamionu, který způsobil loni nehodu vlaku ve Studénce.
el. Taky vam to pride nejak nizky trest?