U Jiráskova mostu v Praze 2 bylo rušno. Vedle sebe se na hladině vznášely nejstarší parník Vyšehrad a nejmladší loď Grand Bohemia. Vyšehrad, kolesový parník, oslavil 1. května osmdesát let. V roce 1938 byl pojmenován jako Antonín Švehla podle ministerského předsedy a pak ještě několikrát změnil jméno - vystřídal názvy Karlstein, T. G. Masaryk a od roku 1952 Děvín. 

„Většina nástaveb na parníku Vyšehrad vznikla v šedesátých až osmdesátých letech. Museli jsme je tedy úplně odstranit. Při renovaci se snažíme, aby parník měl stejnou podobu jako v roce 1938,“ říká Dušan Sahula, mluvčí Pražské paroplavební společnosti. Parník je v jejím majetku a po rekonstrukci by měl sloužit k výletním plavbám.

Staré i nové plavidlo „bok po boku”

V dalším roce bude zrekonstruovaná přední část lodi. Nyní byl opraven interiér, aby odpovídal vzhledem i dle materiálu počátkům svého vzniku. Vyšehrad měří 62 metrů je široký 10,5 metru. Úplně původně byl schopen převézt až tisícovku cestujících, kvůli bezpečnostním pravidlům je ale teď maximální počet snížen na 400. 

V roce 2013 byla znovu uvedena do chodu mladší sestra Vyšehradu, populární parník Vltava. Obě lodě jezdí trasy od Slapské přehrady po Mělník a jsou od roku 2013 prohlášené za kulturní památky.

Plavba lodí Grand Moravia:

Video
délka: 01:31
360p

Plavba lodí Grand Moravia Jiří Marek, hudba: Midday - Dance Kevin MacLeod (incompetech.com)

Svůj velký den zažilo i nové motorové plavidlo Grand Bohemia, jež má kapacitu 550 míst a vyráběla ho pět let německá společnost Schiffswerft Bolle. Délka lodě je 73 metrů, váha 12 tun a je vybavena klimatizací, několika televizními obrazovkami a barem. „Na téhle lodi oceňuji hlavně design. Je neobvyklé, aby přední část byla prosklená. Loď působí velmi odlehčeně,“ říká majitel společnosti Schiffswerft Bolle Mario Bolle.

Fotogalerie
32 fotografií