Zaparkovat v hlavním městě bývá pro spoustu obyvatel každodenním nadlidským úkolem. Nová studie, kterou zpracovali odborníci z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze, poukázala zejména na dva zásadní problémy, kterými je nefunkční koncepce zón placeného stání a nedostatečné pokrytí parkovišť typu „park + ride“ (P+R).

„Je třeba dobudovat systém parkovišť P+R, tam je situace absolutně tristní,“ uvedla Petra Skolilová z ČVUT, která se na analýze podílela. Podle nejnovějších čísel denně do Prahy jezdí 318 tisíc mimopražských vozidel, ve většině z nich navíc cestuje jen jeden člověk. Na parkovištích P+R, kde mají tito lidé auta zaparkovat a dál po metropoli pokračovat prostřednictvím MHD, je však dostupných pouze 3,5 tisíce míst.

Z průzkumu přitom vyplývá, že tyto P+R parkoviště jsou mezi šoféry vyžadovanou službou. V průběhu běžného pracovního dne je drtivá většina z nich stoprocentně zaplněná, ve večerních hodinách jsou naopak tato parkovací stání více než poloprázdná.

Zóny nefungují

„Upozorňujeme také na špatnou koncepci zavádění parkovacích zón, kdy dochází k časovému nesouladu v jejich harmonogramu. Praha 10 například zóny nemá, zatímco Praha 2 ano. Na hraničních oblastech rezidenti z Prahy 10 nemají šanci zaparkovat,“ uvedla Petra Skolilová, podle které by měly být zóny placeného stání řešené jako jeden velký celek.

Existuje navíc celá řada možností, jak parkování v Praze ulevit. „Například Nemocnice Na Františku hodlá budovat parkovací stání. Ve 3 hodiny odpoledne se může stát, že správce parkoviště zjistí, že má volných 50 parkovacích míst, která by mohl přes aplikaci nabídnout ke sdílení. Existuje spousta alternativ. Nejdůležitější je omezit provoz do centra města,“ dodala odbornice ČVUT.

Delší parkování než jízda

Novou studii pražské dopravy podpořila svým průzkumem také agentura STEM/MARK. Podle jejího zjištění má více než polovina Pražanů každodenní problém zaparkovat u svých domovů.

Video
délka: 05:37
1080p 720p 360p

Nová analýza parkování v Praze: Odborníci se shodují, že situace je kritická. Daniel Vitouš

„Vznikají i absurdní situace, kdy hledání parkovacího místa paradoxně trvá déle než samotná cesta. Zjistili jsme, že v širším centru Prahy lidé hledají parkovací místo průměrně odhadem 15-20 minut, v centru je to až 30 minut. Hledáním parkovacího místa tak Pražan stráví ročně až 180 hodin, což je více než jeden pracovní měsíc,“ uvedla analytička STEM/MARK Gabriela Šamanová.

Odborná studie vznikla na popud dopravní společnosti Uber. „Chtěli jsme ten problém pojmenovat. Všichni jako obyvatelé Prahy máme zkušenosti, že problém s parkováním tu je. Ze zkušeností v zahraničí vidíme, že integrace městské hromadné dopravy a služeb carsharingu a bikesharingu (sdílených vozidel a jízdních kol – pozn. red.) a služeb typu Uber výrazně pomáhají situaci ve městech,“ uvedla k problematice mluvčí společnosti Uber Miroslava Jozová.

Fotogalerie
12 fotografií