V místech, kde do sobotního poledne stávala pěší lávka přes Vltavu, která spojovala Císařský ostrov s pravým břehem Vltavy, byl původně brod. Ten doplňoval spojovací cestu mezi Bubenčí a Kobylisy minimálně už ve středověku. Jednalo se přitom o jeden z nejstarších přechodů Vltavy v Praze.

Od brodu k lávce

Postupem času byl na místě brodu zbudován přívoz. Písemně je doložen v roce 1892. Na jeho nedostatečnou kapacitu bylo ale o upozorňováno už ve 30. letech 20. století kvůli nově otevřené zoologické zahradě. Přívoz totiž nestíhal převážet počet zájemců, kteří chtěli zoologickou zahradu navštívit. Už tehdy se řešilo možné vystavění alespoň provizorního můstku pro pěší.

Ten byl nakonec postaven až v roce 1976. Už 23. srpna 1977 byl ale můstek poničen při tehdejší povodni. Po opravě byl definitivně stržen další letní povodní 22. července 1981. Město Praha se následně rozhodlo pro stavbu trvalejšího charakteru, kterou se od 7. července 1984 až do 2. prosince 2017 stal visutý můstek pro pěší, známý jako Trojská lávka.

Originální projekt

Na svou dobu se jednalo o originální visuté železobetonové dílo. Projektoval jej Jiří Stráský v roce 1984. Svým návrhem tehdy předčil 10 jiných konkurenčních projektů. Podle jeho vyjádření pro Blesk.cz měla lávka vydržet až 50 let. Přečkala „ve zdraví“ několik povodní, včetně té nejhorší v roce 2002. Co se jí stalo osudným, se bude teprve zjišťovat. Z vyjádření odborníků prozatím vyplývá, že chybou projektu nebo konstrukce to nebylo.

Délka Trojské lávky byla okolo 260 metrů, její šířka potom 3 metry. S ohledem na její technické provedení byla takto dlouhá visutá lávka poměrně unikátním dílem nejen v Praze. Stavěna byla velmi netradičně. Mostovku tvořily panelové segmenty, které byly navlečené jako korálky na silných ocelových lanech, kterých mělo být celkem 156. Konstrukce lávky byla zavěšena na opěrné bloky na obou březích.

Co bude dál?

Po 33 letech existence je už dnes jisté, že osud lávky byl zpečetěn. V nejbližší době bude z obou břehů i z řečiště lávka odstraněna a bude se řešit její náhrada. Nejrychlejším řešením se jeví opětovné zřízení přívozu, který by byl kvůli nynější mělčí vodě v místě lávky zaveden na jiném místě. Není vyloučen ani provizorní pontonový můstek. Podle náměstka primátorky hl. m. Prahy Petra Dolínka (ČSSD) by pak nový stálý most měl vzejít z architektonické soutěže, kterou bude Praha chtít řešit co nejdříve.

Fotogalerie
28 fotografií