Obleva zapříčinila tvorbu nových výtluků na silnicích metropole. Právě období, kdy se teplota pohybuje kolem bodu mrazu, bývá pro vznik děr v silnicích ideální.

„Každoročně dochází v tomto období ke zvýšené tvorbě výtluků, což je důsledek oscilace teplot kolem bodu mrazu. Opakovaně zamrzá a rozmrzá voda obsažená v horní vrstvě vozovky,“ upřesnila mluvčí TSK Barbora Lišková.

„V průběhu zimy zajišťujeme sjízdnost komunikací zejména směsí kameniva obaleného asfaltovou emulzí zpracovatelnou za studena. Samozřejmě používáme i další technologie, například předlažby, materiály na bázi cementu a další. Je nutno uvést, že jde o opravy, které budou mít zkrácenou životnost, je tedy třeba počítat i s následnými zásahy po zimním období,“ dodala mluvčí.

Za studena nebo za tepla

Odborníci upozorňují na skutečnost, že obecně v celé naší zemi se silničáři přiklánějí k opravě výtluků „za studena“, tedy takzvanou studenou směsí. Podle Roberta Vacka z Autoklubu České republiky jde však o dočasné řešení.

„Výtluk se vymete, zasype směsí drobných kamínků a pojiva a udusá či lehce převálcuje. Oprava je to rychlá, postačí k tomu dva až tři pracovníci, pytel směsi, lopata a dodávkové auto. Je to ovšem oprava provizorní, která se sotva dožije jara. Sama tato záplata je porézní (pórovitá - pozn. red.) a zamrzne-li v ní voda, výtluk je opět na světě,“ uvedl Vacek.

Po oblevě se v Praze začaly objevovat nové výtluky v silnicích.
Autor: Daniel Vitouš

Odborník vyzdvihuje spíš opravy za tepla, které se realizují například v Rakousku. „Výtluk se ořízne rozbrušovačkou tak, aby řez zasahoval do neporušené, nepopraskané části asfaltu. Pečlivě se vymetou zbytky. Plynovým hořákem rozehřejete a natavíte díru a její okolí, zasypete nahřátou asfaltovou směsí a malým válcem uválcujete,“ vysvětlil technologický postup Robert Vacek. Podle něj tato oprava vydrží dlouho, i když se provede v zimě.

Zastaralý přístup

Další odborné názory se k výše uvedenému přiklánějí. Podle odborníka na asfaltové technologie a opravy silnic Pavla Peka je způsob opravy výtluků v naší zemi zastaralý. Provizorním postupem se na základě jeho informací musí jeden výtluk opravovat až osmkrát.

„Používají se nevhodné studené směsi nebo materiál na bázi cementu. Tyto materiály nedovolují provádět opravy za všech klimatických podmínek. Často jsme tak svědky situace, kdy se musí čekat, než bude možné výtluky opravit, a ty tak dále ohrožují provoz i bezpečnost řidičů,“ upozornil Pavel Pek.

Opravuje se i „grilem“

Podle Autoklubu České republiky existuje ještě jedno další efektivní řešení, bohužel se však málo využívá. Jde o opravu pomocí takzvaného elektrického čela. „Je to něco jako velký ‚kontaktní gril‘ na asfalt. Výtluk se opět vymete, nejlépe i vyříznete jeho okraje, následně se umístí sklopné čelo s elektrickým vyhříváním těsně nad vozovku. Výtluk a okolí se nahřeje, až se materiál natavuje. Místo pracovníci zasypou opět asfaltovou směsí, nataví, uválcují a je hotovo,“ popsal Robert Vacek.

Obrovskou výhodou této technologie podle odborníka je, že nový materiál se řádně spojí s podkladem a okolní vozovkou. Řidiči opravu ani nepoznají.

„Technologie, využívající efekt zahřátí vozovky infrazářiči, je nám známa zhruba 8 let. Naše organizace ani naši dodavatelé tuto technologii nevyužívají, protože je dočasným řešením poruch na vozovkách,“ opáčila na názor odborníka Barbora Lišková z TSK. Podle ní mají v Praze logicky při opravách výtluků přednost hlavní dopravní tahy. Napravování děr v silnicích pak probíhá průběžně.

Situace, kdy se počasí láme a přichází obleva, je kritická a mělo by se k ní podle odborníků adekvátně přistupovat. „Pokud se podíváme do řady vyspělých zemí po celém světě, silnice tam v tak špatném stavu nebývají ani za podmínek ideálních pro vznik výtluků. Využívají totiž moderní materiály na opravy,“ zmínil Pavel Pek.

Jako u zubaře

Inteligentní asfaltová směs, která se využívá v zahraničí, funguje podle specialisty na opravy silnic podobně, jako moderní zubní výplně při opravě zubního kazu.

„Směs splyne s okolním asfaltem a vytvoří homogenní strukturu, jejíž trvanlivost se počítá na roky, nikoliv na týdny. Nakonec i u zubaře máme na výběr mezi amalgámem a bílou kompozitní výplní. A každému je jasné, která varianta je trvanlivější a poskytuje lepší užitné vlastnosti,“ dodal Pavel Pek.

„Nelze ani pominout škody na vozidlech, poškozené podvozky a kola řidičů, které projedou výtlukem, který se na jaře po zaplnění vodou zdá neviditelný. Zde potom řidiči mohou řešit i vzniklé škody na neoznačených výtlucích po majiteli komunikace,“ uzavřel téma Robert Vacek z Autoklubu České republiky.

Podívejte se na výtluky na vozovkách:

Fotogalerie
12 fotografií