1) Kdy mohu změnit pojišťovnu?

Přejít k jiné pojišťovně máte nárok pouze jednou za 12 měsíců. Jestliže chcete mít od 1.1. 2014 jinou pojišťovnu, přeregistrujte se právě teď, nejpozději do 30. 6. Pak budete mít další šanci až za rok.

2) Jaké potřebuji doklady?

Potřebujete občanský průkaz, nebo pas. Studenti musí mít potvrzení o studiu, zaměstnanec sdělí zaměstnavatele, podnikatel doloží kopii živnostenského listu a doklad o výši záloh na pojistné, důchodce donese potvrzení o důchodu, nezaměstnaný doloží potvrzení z úřadu práce.

3) Musím vyplňovat nějaký formulář?

Ano. Musíte vyplnit přihlášku.

4) Kde najdu potřebné formuláře?

Formulář si můžete vyzvednout na jakékoli pobočce nebo na webu vybrané zdravotní pojišťovny.

5) Jak najdu nejbližší pobočku?

Seznam poboček najdete na internetových stránkách jednotlivých pojišťoven nebo vám je sdělí na infolinkách.

6) Musím chodit na pobočku?

Nemusíte. K přeregistraci můžete využít webové stránky pojišťoven.

7)  Opravdu je možné měnit pojišťovnu jen jednou za 12 měsíců?

Jindy je změna možná jen ve výjimečných případech, např. když je pojišťovna v likvidaci, při zavedení nucené správy nad pojišťovnou a při jejím špatném hospodaření.

8) Jak mám zaregistrovat novorozence?

Dítě se stává pojištěncem stejné zdravotní pojišťovny, u které je jeho matka. Změnu můžete jako jeho zákonný zástupce provést, až když je dítěti přiděleno rodné číslo. Opět ale až k 1. lednu následujícího kalendářního roku.

9) Pokud se rozhodnu změnit pojišťovnu – mám nějaké povinnosti?

Do 8 dnů od přeregistrace jste povinni tuto změnu oznámit svému zaměstnavateli, který je naopak podle zákona povinen potvrdit vám přijetí tohoto oznámení.

10) Když to nesplním, čeká mě nějaká sankce?

Za nesplnění oznamovací povinnosti může pojišťovna uložit pojištěnci pokutu až do výše několika tisíc korun. Většina pojišťoven se ale ke svým klientům chová vstřícně a pokuty neukládá.