Příležitost otestovat schopnosti vozu jsme dostali na Mosteckém polygonu a auto s cenou přes tři miliony jsme opravdu nešetřili. No nikde jinde se vám také nepodaří bezpečně vlétnout ve 130 km rychlosti do hluboké kaluže vody, vyzkoušet si vyhýbací manévry na náledí nebo sérii řízených smyků. A celé to korunovat terénními zkouškami v blátivých prudkých svazích.

Na předsudky zapomeňte

Pokud si myslíte, že když je něco velké jako slon, musí to být i tak neohrabané, jste na omylu. Náš dvoutunový Range Rover akceleroval z 0 na 100 za 6,7 sekundy a na asfaltu byl jako doma. Nutno dodat, že na zmrzlé vozovce to platí pouze se zapnutou kontrolou trakce, protože po vypnutí tohoto asistenčního systému se výkon a váha vozu projevily naplno a místo abychom ledovou zatáčku projeli stejně bez problémů jako několikrát předtím, dostali jsme smyk a roztočili se jako kolotoč.

Brzdí samo!

Vůz bez problémů zvládnul zatažení ruční brzdy v dálniční rychlosti (funguje jako pojistka pro spolujezdce, kdyby řidič zkolaboval), i prudké vyhýbací manévry na povrchu simulujícím uklouzaný sníh. Bezpečně, bez zaváhání ale i zbytečných náklonů, nebo pazvuků.

Dovnitř dvoutunového kolosu proniklo jen málo z toho co se dělo pod koly. Multimediální systém klidně hrál a vyhřívané kožené masážní sedačky dál hýčkaly naše záda. Jen pár kontrolek se nakrátko rozblikalo na palubní desce a pak zas zhasly.

Nejvíc nás nadchly vlastnosti vozu v zatáčkách. Kupříkladu při prudkém průjezdu kluzkou zatáčkou si auto samo přibrzďovalo jednotlivá kola tak, aby se nedošlo ke smyku a čím víc řidič přidával, (a smyk zvětšoval), tím víc ho brzdy krotily tak, že auto nakonec zatáčku projelo v nejvyšší možné rychlosti, aby nedostalo smyk. Stačilo jen držet volant v požadovaném směru.

Cena diamantů, schopnosti traktoru

Na terénních zkouškách už bílého Range Rovera vystřídal ten v barvě bláta. Musíme konstatovat, že auto se nezastavilo před ničím. Jen řidič měl často problém pustit auto ze svahu, který přes kapotu neviděl. Svah navíc podle záběrů kamerového systému vozu vypadal, že by se nedal sejít ani pěšky. Falešné obavy. Stačilo jen přehoupnout čumák přes okraj, držet volant rovně, aby se auto nestočilo na bok a pustit brzdu, protože systém sjíždění svahů si brzdil sám. Problém nebyl ani zastavit se vprostřed prudkého svahu, vypnout motor a znovu se rozjet, protože auto samo stálo na brzdě a dávalo řidiči na práci nohou dvě sekundy času.

Skrytá technika

Auto je neskutečně »blbuvzdorné«, a proto vám k využití plného potenciálu vozu stačí kromě automatické převodovky, brzdy a plynu vlastně jen dva ovladače. Spínač kontroly trakce (na který bychom po našich zkušenostech z kluzných ploch snad nikdy nesáhli), a nastavení výšky podvozku spojené s ovládáním Terrain response. Tedy nastavení chování podvozku na různých površích.

Na výběr tu máte trávu a sníh, bláto, velké kameny, nebo písek. Zbytek si převodovka s redukcí za pomoci brzd podle kontaktu kol s terénem obstará sama. V terénním režimu se navíc podvozek vozu zvedne až na světlou výšku 29,5cm a když uvízne, může se dofouknout ještě o dalších 5,5 cm. Díky tomu a sání motoru shora dokáže projet až 90 cm hlubokou vodou. Na silnici si zas auto můžete snížit tak, že mezi podvozkem a silnicí zbude jen 20 cm.

Testovaný vůz nový Range Rover:

* Výbava: Autobiography

* Motor: LR-SDV8 4.4l 250kW

* Spotřeba: 8,7 l/100km

* Základní cena motorizace: 3 130 754 Kč

Fotogalerie
16 fotografií