Na první pohled je jasné, že Škoda Rapid vzešla z octavie. Na ulici si auta vlastně pořádně ani nevšimnete. Až na druhý pohled poznáte, že nejde ani o fabii ani o octavii, ale že před sebou máte novinku. Jako celek však Škoda Rapid vypadá výborně. Totéž lze říci o interiéru, který je levnější obdobou největšího mladoboleslavského vozu – Superbu. Jediné, co působí trochu lacině, jsou černé dveřní výplně. Dílenské zpracování je na obvyklé výši, tedy skvělé.

Prostor i tíseň

Na první pohled má rapid kratší přední převis, čímž získávají cestující uvnitř cenný prostor. Podle všech měření, je v rapidu podélně více místa než v octaviích obou generací. A to výrazně. Jen na šířku už je to horší. Konstruktéři vycházeli z užšího podvozku a pomohli si stejně jako u současné fabie kolmými boky a okny, což přidává místa pro ramena a hlavu, ale ubírá na přitažlivosti karoserie. Na výšku jsme se necítili nijak omezeni, ale tři cestující jsme na zadní sedačky dostali jen se skřípěním zubů. Také nové výplně sedadel jsou na škodovku hodně měkké. Nepříjemné to ale není, jen nezvyklé.

Základní motor

Zatím není rozhodnuto, zda se u nás v rapidu někdy předvede tříválec 1.2 MPI, tedy výrazně upravené HTP z fabie a roomsteru. Pokud ne, začne nabídka přeplňovaným čtyřválcem 1.2 TSI/63 kW, který měl i námi testovaný rapid. Motor má jednoduchý rozvod OHC, osm ventilů a přímý vstřik paliva a je dokonale odhlučněn. Turbo se roztáčí pod hranicí 2000 otáček a poměrně lehké auto zvládá bez problémů. Převodovka je jen pětistupňová, i když na dálnici, na hranici rychlostního limitu, jsme jezdili za 6,7 litru, což považujeme za slušný výsledek. Silnější varianta stejného motoru s výkonem 77 kW bude mít převodovku šestistupňovou a na dálnici se proto dá očekávat lepší výsledek.

Bezpečná jízda

Musíme konstatovat, že rapid jezdí mnohem lépe, než jsme čekali. Někdo může mít trochu potíží s pedály, které jsou proti octavii posunuté trochu doprava. Podvozek je tuhý, stejně tak karoserie a kola dobře drží stopu. Při průjezdu mezi kuželkami na letištní ploše nás překvapily trošku větší náklony karoserie, ale žádné komplikace to nepřineslo. Když už záď začala ujíždět, zasáhlo velmi citlivě ESP. Velmi mile nás také překvapil podvozek rapidu, který je tichý jako pěna.

Hodně plus za málo peněz

Levné auto v podání Škody je jiný kalibr než třeba Dacia Logan. Design vozu sice neohromí, ale působí dospěle. Interiér je užší, ale snesitelný. Nic nikde neskřípe, nevrže, neposouvá se. Kufr je olbřímí, a pokud bude rapid opravdu stát pod 300 000 korun, potom to bude dobrá volba pro většinu motoristů.

Přehled motorů                              

Motor Výkon (kW při ot./min.) Točivý moment (N.m. při ot./min.)    Nejvyšší rychlost (km/h) Spotřeba (l/100 lm)
1.2 MPI 55/5400 112/3750 175  6,1
 1.2 TSI   63/4800  160/1500–3500  183  5,1
   77/5000  175/1550-4100  195   5,4
 1.4 TSI  90/5000  200/1500–4000  206  5,8
 1.6 TDI  66/4200  230/1500–2500  Údaje zatím nepotvrzeny  Údaje zatím nepotvrzeny
   77/4400  250/1500–2500  190  4,4

Co v rapidu nikdy nenajdeme

Podle základních informací, které jsou zatím k dispozici, nebude možné pro rapid v žádné ze tří řad výbavy (Active, Ambition a Elegance) získat ani za příplatek tyto komponenty:

Xenonové světlomety • dvouzónová klimatizace • měnič CD • vyhřívané čelní sklo • kolenní airbag • moderní asistenční systémy jako samočinné parkování, adaptivní tempomat a světlomety, přednárazový systém, sledování únavy řidiče…

Prostě rapid má být levné auto. Třeba i dnes již téměř samozřejmá klimatizace je zařazena v doplňkové výbavě za příplatek.

Kolik bude stát?

Ceník Rapidu Škoda oznámí na pařížském autosalonu, tedy na sklonku září. Na základě řady náznaků odhadujeme, že by mohl nejlevnější Rapid 1.2 MPI/55kW stát 279 900 Kč. To by bylo o 10 000 Kč víc, než činí oficiální cena aktuální Octavie Tour 1.4 MPI/59 kW. To vše za předpokladu, že se bude základní tříválec v Česku nabízet, o čemž ještě nebylo definitivně rozhodnuto. Pokud ne, pak by představoval základní motorizaci testovaný přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI/63 kW, jehož cenu tipujeme na 299 900 Kč.

Připraveno ve spolupráci s časopisem Svět motorů

Fotogalerie
3 fotografie