Ta cena je naprostá bomba, můžete si pomyslet při prvním pohledu na popis auta na internetu. Jenže bazary často uvádí cenu bez 20% DPH, takže se zdá nižší. Dalším častým trikem je uvádění ceny, která platí pouze při financování prostřednictvím mnohdy nevýhodného úvěru. Cena pak vypadá o 20 až 40 tisíc nižší, než při platbě hotově, ale ve skutečnosti ji nikdy nedosáhnete. Když si totiž k úvěru připočítáte úroky, přeplatíte ještě o desítky tisíc víc než při platbě v hotovosti.

Nejvýhodnější auta se neprodávají

V inzerátech často figurují auta, která ve skutečnosti koupit nemůžete. Jsou v perfektním stavu a za velmi lákavou cenu, ale ve skutečnosti na prodej vůbec nejsou. Prodejci je inzerují proto, že jim do bazaru přitáhnou zákazníky a oni jim pak vnutí nějaký podobný, ale méně výhodný kousek.

Serviska může být cokoliv

Vůz se servisní knihou vypadá v inzerátu jako záruka kvality, ale pozor! Bazaristé často zakládají vozidlu servisní knihy nové, ve kterých si o historii vozu nepřečtete vůbec nic. Někdy se za servisní knížky jen vydávají a obsahují jen první záznam, ve kterém se dočtete, že autu nedávno zkontrolovali hladinu oleje a chladicí kapaliny. O provedených opravách, nebo o tom kdy se naposledy měnil olej, či rozvody v nich není vůbec nic.

Nehavarovaný mohl bourat

I nabouraný vůz někteří bazaristé prodávají jako nehavarovaný. V této hříčce se slovy mají jeden trumf. Auto není havarované v době prodeje.

Smlouva skrývá tajemství

Co vám tvrdí prodejce, nebo inzerát, je úplně jedno. Důležité je, co máte v kupní smlouvě. Přečtěte si ji proto pozorně a nespěchejte. U některých autobazarů v ní můžete souhlasit i s tím, že uváděný počet kilometrů neodpovídá realitě, u jiných zas že vůz je třeba v havarijním stavu, nebo určený na náhradní díly. To, s čím ve smlouvě souhlasíte, nemůžete později reklamovat.

Tipy jak vybrat autobazar

Je vlastníkem vozu – Je lepší, když autobazar vozy vlastní a neprodává je komisně. Usnadňuje to případnou reklamaci i papírování a autobazar za kvalitu vozu ručí dva roky. V komisním prodeji za vady ručí původní majitel a pouze 6 měsíců.

Garantuje původ vozu – V českých bazarech můžete narazit i na vozy, které jsou v cizině hlášené jako kradené. Policie vám pak takový vůz zabaví a peníze zpět už neuvidíte. Autobazar by měl za původ vozu ručit.

Garantuje počet najetých kilometrů – Stočenému tachometru se můžete vyhnout, když koupíte vůz s řádně vedenou servisní knížkou, opravovaný v autorizovaných servisech. Některé bazary ale do smlouvy uvádí, že za počet najetých kilometrů neručí. Tady může jít o podvod.

Nabídne vám projížďku Otestovat si ojetinu před koupí je nutnost. Autobazar by vám měl umožnit projet se v autě na trase, na které je jak hladký asfalt, tak typická rozbitá česká okreska a měl by vám dovolit i otestovat vůz ve vyšších rychlostech, protože teprve tam se projeví některé vady.

Nechá vás odjet do servisu – Autobazar by vám měl umožnit vzít si s sebou vlastního mechanika, který vůz důkladně prohlédne. Případně vám umožní odvézt vůz na prohlídku do vlastního autoservisu.

Expert: Nejlevnější vozy bývají past

Ignorujte nejlevnější nabídky. Bezpečná auta se skrývají někde uprostřed. Kromě českého původu, servisní historie a technického stavu si ověřte, kdo vozidlo prodává. Vůbec nejlepší je, když jej ke koupi nabízí původní majitel, třeba leasingová společnost, či bazar značkového prodejce. Ale i u autobazarů provozovaných značkovými prodejci nových vozů často může číhat nenápadná zrada. Vždy se předem zeptejte, zda je vůz v majetku prodejce, nebo je nabízen takzvaně komisní formou prodeje.

Martin Vaculík, expert na ojetiny časopisu Svět motorů

Připraveno ve spolupráci s časopisem Svět motorů