Kupovat si auto není každodenní záležitost, proto je dobré přistupovat k ní velmi uváživě. Užijte si fázi výběru i rozhodování, nejdůležitější je neunáhlit se a vše si dobře promyslet. „Nestačí, že se vám auto líbí, nablýskaná kapota ještě nezaručuje, že technicky je auto v dobrém stavu, říká Aleš Zich z firmy Auto AZ Consulting, která i na www.autoaz.cz radí a pomáhá motoristům, jak se nenapálit.

Právě s ním Blesk sestavil následující desatero pro ty, kteří chtějí v nejbližší době zamířit do autobazaru. „Na to, co říká prodejce, se nespoléhejte, chce v první řadě prodat,“ varuje Zich. A to, že má pravdu dokladuje i množství, problémových reklamací ojetin, se kterými se čtenáři svěřují i Blesku. Snad vám následující řádky pomohou se jim napříště vyhnout!


422557:gallery:true:true

1. Rozmyslete si, jaké auto opravdu potřebujete – hlavně jak veliké a jak má mít silný motor. Určete si také částku, kterou jste ochotni za něj dát. Neutraťte ale všechny našetřené peníze, počítejte s nenadálou investicí do oprav, například vždy se doporučuje vyměnit olej. Rozsah následných investic by vám řekl odborník, proto je dobré si ho k výběru přizvat.


2. Nevěřte všemu, co je napsáno v inzerátu nebo na papírku na sklem auta v bazaru. Vše porovnejte s realitou – existenci ESP, airbagů, počet ujetých kilometrů nebo údaje o výbavě. „Není výjimkou, že autobazary inzerují velmi výhodný model, ale pokud o něj projevíte zájem, jste zavedeni ke zcela jinému... vypadá podobně, jen má najeto o mnoho víc a některé prvky výbavy chybí,“ upozorňuje Aleš Zich.


3. Všimněte si, jestli jsou jednotlivé části karoserie stejně barevné, jestli spáry »lícují«. Jen odborník ale pozná, zda jsou úchyty části ke skeletu vozu původní a auto tedy není po bouračce a výměně dílů.


4. Stav interiéru napoví, jak se o auto předchozí majitel staral, a lze od něj částečně odvodit i počet najetých kilometrů.


5. Nastartujte auto, když je studené. Pozorně sledujte zvuk a jak moc černého kouře z něj vychází. Měl by jít hladce a bez tzv. hádání hned od startu, a když přiložíte ruku k výfuku, neměla by být mastná..


6. Prohlédněte zejména přední nosníky, podběhy, prahy, střechu. Můžete odhalit zjevné deformace nebo stopy po provedené opravě. „Zda bylo auto bourané, dokáže říci ale jen odborník,“ dodává Zich.


7. Zcela zásadní je projet se ve vybraném autě. Sledujte přitom teplotu motoru – ručička nesmí po dosažení provozní teploty výrazně stoupat nebo klesat. Dávejte pozor na veškeré klepání, vibrace, vůle v řízení, hukot ložisek apod. Pozorujte, jak auto drží stopu, když lehce pustíte volant, jak brzdí. Vadná geometrie kol v kombinaci se zhoršenou funkcí tlumičů může mít za následek horší ovladatelnost vozu se všemi jejími závažnými důsledky.


8. Prohlédněte auto zespodu. Stupeň koroze výfuku zhodnotíte sami. Zásadně důležitý je stav uložení náprav a jejich jednotlivých součástí a úniky oleje – k tomu už by se ale měl vyjádřit odborník.


9. Zkontrolujte výrobní číslo vozidla (kód VIN). Bývá umístěno pod čelním sklem a je vyraženo do karoserie – obvykle na předním podběhu nebo na podlaze pod sedačkami. Pokud máte o jeho pravosti jakoukoli pochybnost, je lepší od koupě auta upustit nebo ho nechat důkladně prověřit.


10. Projděte si pozorně dokumentaci k vozu, zejména servisní knížku. Překontrolujte, zda je vyplněna a jak podrobně. Mnohé autobazary staví svou reklamu právě na tom, že vozy mají servisní knížku - prověřte si to!