Svého práva na vyplnění záručního listu se snažila paní Červová využít hned po nákupu parního čističe. Když to prodejce neudělal, zboží chtěla vrátit. Jenže komunikace ze strany firmy tím ustala.Vše začalo loni v Sušici. Věra Červová byla pozvaná na předváděcí akci v hotelu Svatobor. Doprovázel jí partner Vladimír Kratochvíl (83).

„Nic jsme nechtěli a nic jsme si nevybrali. Na konci byla loterie o ceny. Byly to takové blbosti. Já ale vyhrála prémii 50 tisíc Kč. Nabízeli mi lázně či zahraniční zájezd. Nic takového jsem nechtěla,“ vzpomíná Červová. Pak ale seniorce nabídli možnost uplatnit tuto slevu na předváděný parní čistič, za který původně chtěli 69 990 Kč. „Věra měla narozeniny, tak jsem jí řekl, ať si ho koupí. Zaplatili jsme 20 tisíc Kč a venku na parkovišti nám z auta originálně zabalený výrobek dali. Chtěl jsem vyplnit záruční list, ale řekli mi, že je už vyplněný uvnitř,“ říká Kratochvíl.

Doma krabici rozbalili, záruční list opravdu našli, ale prázdný. Vrátili se hned zpět na místo akce, jenže v Sušici už nikdo nebyl. Druhý den telefonovali prodejci. Byl pátek a firma neměla pracovní den. V pondělí už se dovolali. Dozvěděli se, že vše, co potřebují vědět, je na zadní straně kupní smlouvy, a položili jim telefon.

„Volali jsme dovozci parního čističe. Chtěli jsme vědět, kdo přístroj v případě poruchy opraví. Řekl mi, že nejsou prodejní firma a součástky dodávají jen klientům na IČO. Nevěděli jsme, kdo dělá servis, tak jsme napsali dopis a e-mail, že odstupujeme od kupní smlouvy a aby nám oznámili, kdy si pro parní čistič přijedou a vrátí peníze,“ říká Červová.

Těch se doteď nedočkali. „Poslali jsme dva doporučené dopisy na adresu sídla firmy ARROCHAR, s. r. o., a také jednateli společnosti. Veškerá korespondence se nám jako nedoručitelná vrátila zpět,“ říká Červová. Ta nakonec podala na firmu ARROCHAR, s. r. o., na policii v Sušici trestní oznámení.

„Já bych si ten parní čistič ráda nechala. Když ale nemáte záruku a nevíte, kdo dělá servis, tak přístroj nechci,“ dodává Červová s tím, že chce vše, na co má ze zákona právo. Tedy vyplněný a potvrzený záruční list, když o to prodejce požádá.

Nejspolehlivější ochranou před nákupem předraženého zboží je podobné akce nenavštěvovat, protože jsou na nich takřka bez výjimky nabízeny předražené a nekvalitní produkty. „Spotřebitelé by se neměli nechávat zlákat nekalými obchodními praktikami obchodníků a vybírat si při nákupu produktů pečlivě ověřené obchodníky, u kterých je jistota možnosti domoci se svých práv,“ radí právník Petr Novák. Když už dojde k nákupu, často už neexistuje žádný způsob, jak se vrácení kupní ceny domoci.

Podle právníka Petra Nováka ze společnosti Vašenároky.cz vyplývá v případě nákupu na tzv. předváděcí akci ze zákona spotřebitelům právo na odstoupení od kupní smlouvy ve 14 denní lhůtě. „Odstoupení je třeba vždy neprodleně písemně uplatnit vůči prodávajícímu. Skutečností však je, že prodávající v těchto případech často uplatnění práva spotřebitelů ignorují a jsou zcela nekontaktní,“ vysvětluje právník.

Často je přitom daná obchodní společnost, se kterou uzavírá spotřebitel kupní smlouvu, totiž jen pouhou »prázdnou schránkou«, její uváděné sídlo je pouze fiktivní, apod. „Předmětné písemnosti se tak často ani nepodaří doručit, což sice na nárok spotřebitele na vrácení kupní ceny nemá vliv, nicméně ani soudní řešení není v obdobných případech obvykle efektivní, neboť soud sice nárok na vrácení kupní ceny spotřebiteli přizná, avšak rozsudek zde může být pouhým »kusem papíru«, pokud prodávající nedisponuje žádným majetkem, ze kterého bý mohla být pohledávka spotřebitele uhrazena," dodává Novák.

Fotogalerie
3 fotografie