Všechny děti krásné modelky Heleny Houdové dřív chodily do progresivní privátní školy v New Jersey. "Nebylo tam známkování ani lavice, což značí jistou svobodu, ale v tomto případě šlo o svobodu hlavně pro učitele," svěřila se Houdová v Reflexu.

"Kluci chodili domů zklamaní a ztráceli chuť psát a číst, z očí jim zmizela světýlka. Začali mi říkat, že do školy už chodit nechtějí," uvedla Helena, která si v té době procházela nelehkým obdobím spojeným s rozvodem. "Procházela jsem jistou transformací, neuměla jsem si představit, že bych měla děti doma a praktikovala pro rodiče velmi náročný homeschooling (učení dětí doma - pozn. red.). Jenže aby pro mě škola sloužila jen jako chůva?" zeptala se sama sebe modelka.

Video
Video se připravuje ...

Modelka Helena Houdová: Už rok na sobě neměla make-up! A své děti nenechá očkovat! Blesk TV

Pak ale narazila na konferenci unschoolingu, která jí otevřela nové obzory a nabídla dětem, že už do školy chodit nemusí. Byla to však velká lekce "odškolování" nejenom pro děti, ale hlavně pro ni. "Zbavovala jsem se vědomě svých strachů, hranic, vzorců z vlastního života a učila se důvěřovat sama sobě a svým dětem," vysvětlila.

Nakonec došla modelka k jasnému stanovisku, kterého se snaží držet doteď. "Představa, že škola připraví děti na život, je mi cizí. Copak jsou teď mrtvé? Vždyť žijí teď, jen jsou to prostě děti. Celá společnost se neustále za něčím honí - po školce škola, pak dobré střední, pak ta nejlepší vysoká, pak svatba, práce, hypotéka, smrt. Zapomínáme žít teď, jen se ženeme za tím, co bude, za výsledky, výdělky. A odráží se to na množství antidepresiv, která užíváme a na množství nešťastných lidí, včetně dětí," povzdechla si modelka. Proto nakonec dala šanci unschoolingu, který ji nadchnul.

Video
Video se připravuje ...

Houdová o svém životě: Já i děti jsme vegani, stará se o mě Bůh a škodlivé kampaně nefotím! Blesk TV

Co je unschooling?

Unschooling je vzdělávací metoda, založená na zásadě, že sám vzdělávaný si určuje, co, kdy a jak se naučí. Metoda unschoolingu se diametrálně liší od klasického školského systému, vycházejícího stále z modelu 18. století, kdy „produktem“ vzdělání má být gramotný voják a poslušný poddaný. Zatímco v běžné škole „autorita“ (ať už v podobě učitele, legislativy, či systému výuky) povinně předepisuje obsah a rozsah znalostí a dovedností, které musí vzdělávaný zvládnout a hodnotí jej (zpravidla v porovnání s jinými), unschooling je založený na iniciativě vzdělávaného.