Zkontrolováno má být všech 66 tisíc kvádrů, z kterých se most skládá. „Každý kvádr projde pasportizací a dostane své evidenční číslo. Udělá se to kompletně, aby se vědělo, v jakém stavu je Karlův most,“ řekl radní pro kulturu Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice).

Práce začnou na oblouku na Malé Straně. Tady se drolí spáry a hrozí, že by kameny mohly popraskat. „Vyzkoušené technologie se pak použijí na zbytku mostu. Bude to tak, že by se jelo postupnou rekonstrukcí oblouk po oblouku zhruba v délce 20 let,“ popsal dále Wolf. Práce budou zorganizovány tak, aby nebránily výhledu na Karlův most a Hradčany.

Takto byl Karlův most stavěn:

Desítky milionů korun

Rekonstrukce 14. oblouku má začít koncem roku 2019 nebo v roce 2020. Náklady opravy jednoho oblouku budou 45 až 60 milionů korun. Zatím podle Wolfa městu schází těžební huť, která by dodala vhodný kámen. V minulosti se při rekonstrukci objevily výtky, že byl použit nesprávný kámen.

Stavbu mostu zahájil 9. července 1357 na popud Karla IV. kamenický mistr Otlín, který získal zkušenosti na stavbě staršího kamenného mostu v Roudnici nad Labem. Zakladatelem Karlova mostu nebyl Petr Parléř, jak se traduje. Tomu bylo 23 let a neměl na své jméno právo stavět žádnou stavbu. Parléř stavbu převzal až po Otlínově smrti.

Fotogalerie
16 fotografií