„Tato varianta je nejlepším možným řešením, protože pokud vše půjde podle plánu, můžeme s budováním průzkumných štol začít už v příštím roce. V první fázi počítáme s úsekem mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).
Stavba metra D by tak měla začít před nákupním centrem na Pankráci. Tam dopravní podnik doveze razicí stroje. Z původního plánu zrušení sportoviště TJ Pankrác nakonec sešlo, jelikož se s ním magistrát nedohodl.Prodlouží ho?
„Klub po nás požadoval zařízení náhradního místa na sportování, po dokončení stavby metra D ještě rekonstrukci stávajícího areálu. K tomu všemu chtěli ještě další finance. Proto jsme našli jinou cestu, odkud na Pankráci stavět,“ popsal generální ředitel DPP Martin Gillar.
Dopravní podnik vybíral celkem z pěti variant výstavby. Možnost budování metra od Pankráce k Olbrachtově vybral zejména kvůli dalším jednáním s majiteli pozemků na trase nové linky. „Jsem rád, že můžeme dát našim cestujícím příznivou zprávu. Díky zvolenému řešení nemusíme čekat na dořešení výkupů pozemků na celé trase metra a můžeme stavbu urychlit,“ vysvětlil Gillar.
Primátorka navíc nevylučuje, že by se v první fázi stihl postavit i další úsek. „Když všechno půjde podle plánu, je možné, že se první úsek protáhne z Pankráce až do Nových Dvorů. S majiteli pozemků se snažím intenzivně jednat a doufám, že se nám podaří rychle dospět k dohodě,“ sdělila Krnáčová.
Nejkratší metro na světě nevznikne
I kdyby tedy došlo k nejhoršímu a majitelé zejména u stanic Nádraží Krč a Nemocnice Krč nepřistoupili na žádný kompromis, nejkratší metro na světě nevznikne. „Samozřejmě že je to risk. Máme ale náhradní řešení, kdy by se v tomto případě metro stavělo do města na sever směrem k náměstí Míru,“ dodal generální ředitel DPP.
Díky metru D by se v Praze mělo zlepšit dokonce i životní prostředí. Množství škodlivin v ovzduší by se díky němu mohlo snížit až o 60 tun ročně. Metro také výrazně pomůže poklesu počtu automobilů mířících do centra Prahy. „Ročně se v metropoli kvůli metru D objeví o více než 18 milionů aut méně, pro Pražany to bude očekávaný posun k lepšímu,“ uzavřela primátorka.Novinkou bude možná i řízení soupravy metra s automatickým provozem bez řidiče. Kromě toho se Pražané mohou těšit i na pokrytí telefonním a internetovým signálem.
Podívejte se, jak by nové stanice měly vypadat: