Na začátku devadesátých let, po listopadové revoluci, jsme mohli neznalost módních pravidel svádět na totalitu, nedostatek světové osvěty.

Ale na co se budeme vymlouvat nyní, kdy od sametového puče uplynulo téměř dvacet let a základní stylistické přešlapy se stále houfně vyskytují? Nejen na ulici, ale i u politiků, hvězd showbyznysu, byznysmenů, kteří by měli jít příkladem.

Hojné a trapné úlety:

• Ponožky v sandálech. Totálně nemožná a stále oblíbená kombinace. Přese všechny osvětové články, které se na tohle téma napsaly. Odolává i EU komisař a expremiér Špidla a řada jemu podobných tatíků v parlamentu. A nejen tam. Kdy tenhle šedý mor zmizí, těžko říci. Zatím je masivní a snad ani nemá cenu podotýkat, že i měkké letní mokasíny se mají nosit naboso...

• Šle plus pásek dohromady. Tak to je panika. Buď jedno nebo druhé, ne obojí. V evropské (zejména Itálií ovlivněné) kontinentální módě vyhrává řemen. Ve Velké Británii a Spojených státech se stále v jistých kruzích drží šle. Těm dává jednoznačnou přednost (má je na košili bez saka) i slavný moderátor CNN, Larry King. Nosit u nás kšandy není jednoduché – potřebují kalhoty s knoflíčky, protože šle musí mít poutka. Na paskvily z galanterie na klipsu pánové zapomeňte. A dobré kšandy si jeďte koupit do Londýna k Brooks Brother či do New Yorku.

• Bunda přes oblek. Tato (také stále častá) kombinace může u chudých kluků z tanečních dojmout, ale u dospělých mužů je neomluvitelná. A to platí i pro parky či sportovní kabátky, které si leckdo plete s pláštěm. Když už oblek, tak i správný svrchník, jenž patří k základní výbavě. Nemusí nutně sahat do půli lýtek. Menší muži jej mohou mít ke kolenům, ale v tříčtvrteční délce být nemůže.

• Krátký rukáv, sako, vázanka. Konkrétně formální oblek, plus sportovní košile s krátkým rukávem a nakládanými kapsami (tzv. pilotka) s kravatou. Další děsná kombinace, kterou v teplých dnech často vidíme. Bohužel i v parnu je košile s dlouhým rukávem k vázance žádoucí!

• Krátké ponožky. Ponožkami jsem začala, ponožkami skončím. Ponožky jsou nezvládnutý fenomén. Elegantní muž by rozhodně měl vědět, že ani při usednutí mu nesmí být vidět holá noha. Je to podobně asexuální, jako když si nechá fusekle v posteli. V případě obleku se jedná o neodpustitelnou chybu. Džentlmen si proto kupuje vysoké ponožky, nejlépe podkolenky. Jenže ty u nás nejsou vždycky na krámě. Jak už bylo řečeno, i dvacet let po listopadu máme co dohánět. À propos – jednobarevnými, většinou černými ponožkami nic nezkazíte a dobrou volbou k sportovní klasice je alternativa s kárem Argyle, nejlépe Burlington.

358489:gallery:true:true

Dalibor Janda: Jandovy totalitní pecky vzbuzují sentiment, ale jeho, v socíku zaseklý styl, je k politování. Do kalhot zasoukané triko a z utaženého pásku přetékající pupíček. Pouťově vystavený řetízek... Všechno špatně!


358490:gallery:true:true


Vladimír Špidla: Bavlněné ponožky v otevřených, tatíkovských sandálech. Nad pas vytažené kalhoty s poutky volajícími po pásku. Místo řemenu nemožné šle na klipsu z galanterie. Pan euro komisař je zkrátka nepoučitelný mimoň.


358491:gallery:true:true


Marek Dalík
: Přítel expremiéra Topolánka je možná šikovný lobbyista, ale na poli odívání se chová dost bezradně. Outfity, v nichž vyráží do společnosti, jsou leckdy šílené. Jako spojení plavkových bermud s touto košilí.


358492:gallery:true:true


Michael Kocáb: Pan Kocáb tíhne k ležérnosti i na postu ministra. To lze do jisté míry respektovat jako jeho image, ale bunda na sako je příliš. A k dokonalosti mají i mokasíny s vystaveným jazykem, které kalhoty od obleku nekryjí.


358493:gallery:true:true


Mirek Topolánek
: Leader ODS se už lecčemu v módě naučil, nicméně stylistické instinkty postrádá. Lehký italský oblek je dobrý, pomačkání lnu nevadí. Košile pod sakem je však hraničně dlouhá - lepší by bylo, mít ji v kalhotách.


358494:gallery:true:true


Petr Muk: Zpěvák má sice vyhraněný, ale taky zoufale monotónní styl. Černá, plus černá a zase černá. Někdy oživená bílým trikem nebo košilí. Černá je jistě elegantní, ale tohle nasazení zavání nedostatkem invence.