Úterý 7. května 2024
Svátek slaví Stanislav, zítra je Den vítězství
Zataženo, déšť 15°C

Praha bude muset zrušit několik set přechodů

Na nebezpečný přechod přes čtyřproudovku řidiče od léta upozorňovala pouze tzv. optickopsychologická brzda - namalované bílé pruhy v určitých rozestupech.
Na nebezpečný přechod přes čtyřproudovku řidiče od léta upozorňovala pouze tzv. optickopsychologická brzda - namalované bílé pruhy v určitých rozestupech.  (Autor: Ivana Žáková)
Autor: kol, ČTK - 
4. května 2009
20:30

Praha bude možná muset zrušit několik set přechodů, které vedou přes tramvajové pásy. Podle vyhlášky ministerstva dopravy z roku 2006 totiž může být přechod v těchto místech pouze tehdy, pokud je tam světelná signalizace, tedy semafor.

Ministerstvo dopravy na znění vyhlášky trvá a podle informací Blesku.cz požaduje po městu její dodržování. Praha tak bude muset přechody přes tramvajové koleje, kterých je podle odhadu Technické správy komunikací (TSK) až 500, buď osadit semaforem, nebo zrušit.

Vyhláška číslo 193 vstoupila podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Kupky v platnost 1. července 2006. Na napravení toho, co bylo v rozporu s vyhláškou, měly města, obce a další subjekty rok a půl. Ministerstvo ale podle Kupky nemůže ty, kteří vyhlášku nedodržují, nijak postihovat.

"S ministerstvem vedeme už dva roky jednání," řekl novinářům Miroslav Rajchart z odboru dopravy pražského magistrátu. Podle něho se hlavní město pokusilo vyjednat změnu vyhlášky, ministerstvo ale na úpravu přistoupit nechce.

Ministerstvo nařízení odůvodňuje tím, že přechody přes tramvajové pásy mnohé chodce matou. "Pro tramvaje totiž neplatí absolutní přednost chodce na přechodu," řekl novinářům Kupka.

Mluvčí TSK Tomáš Mrázek novinářům řekl, že v poslední době dostávají od magistrátu a městských částí více požadavků na odstranění přechodů. "Zatím jsme vybrousili jen několik přechodů, například na Palmovce nebo v Libni," dodal Mrázek.

Podle Rajcharta je jen na nejdůležitějších pražských tramvajových tratích kolem 240 přechodů bez semaforů, celkem jich může být podle Mrázkova odhadu v metropoli kolem 500. Umístění semaforů na všech těchto přechodech by tak město vyšlo na desítky až stovky milionů korun. Pokud by město přechody nezrušilo, ani na ně neumístilo semafory, mohlo by mít problémy v případě, že by se na tomto místě stala dopravní nehoda.

Policie mapuje stav přechodů v celé České republice. Nedávno policisté zkoumali také pražské přechody. Při revizi zjistili 125 nedostatků, pouze 20 přechodů ale navrhli zrušit. Celkem 12 přechodů navrhují nahradit místem pro přecházení, u 13 provést stavební úpravy, u 71 upravit dopravní značení, na jeden naistalovat světelnou signalizaci a u 21 vysekat vegetaci, aby bylo vidět na značení.

Podle dnes zveřejněných policejních statistik zemřeli loni na pražských přechodech pro chodce při dopravních nehodách čtyři lidé, což je nejméně od roku 2000. Za posledních osm let byl nejtragičtější rok 2005, kdy na přechodech zahynulo 17 lidí. Nejčastější příčinou úmrtí na přechodech je podle policie nedání přednosti chodci.

Podle dřívějšího vyjádření šéfa dopravních policistů Leoše Tržila je stav českých přechodů ve srovnání se zahraničím na úrovni 50. let minulého století. Proto se také rozhodli zmapovat jejich stav v celé ČR. Na silnicích první třídy nakonec navrhli zrušit 204 přechodů pro chodce. Čeká se ještě na vyhodnocení přechodů na silnicích druhé a třetí třídy.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi