Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Ukrajinští piloti žadoní o stíhačky F-16: Jinak s ruskou leteckou nadvládou nic nezmůžeme

Autor: Darina Jíchová, swp - 
23. června 2023
18:34

Stíhačky, konkrétně americké stroje F-16, jsou vytouženou zbraní Kyjeva, prezident Volodymyr Zelenskyj o ně žádá téměř od prvního dne ruské brutální invaze. Jednání se posunula, začátek dlouho očekávané protiofenzivy ukázal, že Ukrajina skutečně potřebuje stíhací letouny, aby mohla vzdorovat ruské vzdušné nadvládě. Svou prosbu skrze stanici CNN poslali Západu i ukrajinští piloti.

Ukrajina má k dispozici stíhačky, jedná se však o sovětské modely Su-25 nebo modernější MiG-29, Rusům se ale tyto stroje nemůžou rovnat. Suchoj-25 je pomalý a hlučný a jeho let kromě řevu motorů prozradí i hustý černý kouř. Nepřátelským radarům, protivzdušné obraně a ruským stíhačům se snaží většinou vyhnout letem při zemi. Nedá se popřít, že Su-25 mají to nejlepší za sebou, to ruské modely Su-35 jsou letouny současnosti.

Traumata pilotů

„Ztrácíme dost letounů kvůli těmto jejich stíhačkám,“ komentoval pilot Oleksij, známý pod identifikačním volacím znakem „Pumba“. Je si vědom, že ve vzduchu nejsou Rusům schopni konkurovat. Svěřil se s tím, že jeho letka nepřišla ve střetech jen o techniku, ale taky o muže. „Sestřelili našeho velitele a já přišel o parťáka na křídle. Oba jsou ukrajinskými hrdiny,“ uvedl Pumba.

„Taková bolest ve vás zůstane. Když vidíte explozi stroje s vaším kolegou přímo před sebou. Děje se to v reálném čase, je to šok,“ popsal traumatickou událost. „Tu největší bitvu pak svádíte sám se sebou, protože někde v sobě – v duši – musíte najít sílu, abyste za knipl sedli znovu a vrátili se do oblak,“ dodal.

I přes mentální zátěž Pumba je jeden z desítek pilotů, kteří nadále ze vzduchu brání ukrajinské pozice. Ukrajina počátkem června přešla do protiofenzivy a posty útočných letců jsou důležitější a potřebnější než kdy předtím. „Hlavní účel stíhaček a dalších bojových letounů je podpořit naše síly na frontě, to je naše hlavní mise,“ vysvětlil Pumba. A i když jsou dost limitovaní počtem a dosahem, poskytují pozemnímu vojsku cennou podporu.

„Když dokončíme misi, naši kluci z fronty nám posílají děkovné zprávy,“ odhalil Pumba. „Myslím, že zvedáme morálku na frontě,“ nicméně není pochyb, že největší překážkou úspěšnosti této fáze ukrajinské protiofenzivy je ruské letectvo. Ve vzduchu mají jasnou převahu, což ztěžuje Ukrajincům postup na zemi a zpomaluje je. „Jejich letectvo pracuje ve vlnách, stejně jako ve Vietnamu nebo v Afghánistánu,“ podotkl zástupce velitele jednoho z pluků 128. samostatné brigády teritoriální obrany. „Jde o kontinuální útok probíhající celý den, podnikají je s bojovými helikoptérami nebo letouny,“ doplnil velitel pluku známý pod identifikačním volacím znakem „Spas“.

Letecká podpora je nedostatečná

„Z obecného hlediska letecká podpora je prostě nedostatečná,“ uznal Spas a vyzdvihl, že přesto všechno se pozemní silám daří postupovat. Kyjev obdržel od NATO 45 kusů Su-25 a MiG-29, Spas a další. Pilot stroje Mig-29 s identifikačním volacím znakem „Džus“ vyzval spojence, že poměry sil nad Ukrajinou by lehce vyrovnaly moderní F-16, které by jim mohli poskytnout.

Americká stíhačka je navíc kompatibilní s většinou raket a systémů, které NATO už Ukrajině dodává. I když se poprvé tyto letouny představily v 80. letech, od té doby si prošly řadou vylepšení, jsou tak mnohem pokrokovější a všestrannější než jakýkoliv jiný letoun, který má Ukrajina ve svém arzenálu. Teprve F-16 by skutečně mohla konkurovat ruským strojům s výjimkou supermoderních stíhaček, které se Moskva zatím zdráhá nasadit.

Ukrajinci spoléhají na manévrování

„Naše protiofenziva by mohla být efektivnější a bezpečnější pro naše kluky na frontě, kdybychom měli F-16,“ domnívá se Džus. „Tyhle stroje by změnily hru a obrátily by protiofenzivu a celou válku, protože stíhačky jsou schopné vykonat klíčovou práci pro naši obranu,“ uvedl Džus. Stejně jako Pumba i on má poměrně strach z ruských Su-35 a systémů moskevské protiletecké obrany. „Jejich efektivitu musíme snižovat přijetím nové strategie. Zkoušíme víc manévrovat a vyhnout se jim a prostoru pro zacílení, překvapivě to funguje,“ prozradil.

„Samozřejmě ani tohle negarantuje naše bezpečí, protože Rusové zkoušejí rozpoznat naši taktiku a naučit se vzorce našich manévrů a mění také vlastní strategie,“ dodal Džus. Zmínil i to, že staré stroje nemůžou v plné kapacitě využít sílu raket systému HIMARS. „Využíváme tak 25 procent jejich potenciálu, u F-16 by problém nebyl,“ domnívá se pilot.

Samostudium 

Zelenskyj a jeho ministr obrany Oleksij Reznikov si získání F-16 pro svou armádu dali za prioritu. Spojené státy však ještě úplně nekývly, stále panují obavy, že by to vedlo k eskalaci války ze strany Moskvy. Posun je v tom, že USA svolily k výcviku ukrajinských pilotů pro tyto stíhačky i v tom, že oznámily, že nebudou bránit třetí straně, aby Kyjevu stroje dodala. Pro ukrajinské letce však už trénink dávno začal. „Sami jsme se začali učit už před rokem, snažíme se zlepšit naši angličtinu, snažíme se studovat neklasifikované manuály, létáme na simulátorech. Všichni naši – hlavně mladí kluci jsou motivovaní naučit se ovládat nový stroj,“ vypověděl.

Doufá, že díky jejich motivaci a iniciativě by přechod na F-16 proběhl hladce a zabral by „jen“ 4 až 6 měsíců. Džus uvedl, že Ukrajina potřebuje nejméně jednu letku, tj. 12 až 20 letounů, samozřejmě k ovlivnění války by jich bylo potřeba daleko víc. „Z dlouhodobého hlediska by jich bylo třeba i více než sto,“ sdělil tisku pilot.

F-16 by měla rovněž symbolickou roli, ukrajinští letci věří, že by stačila jedna úspěšná akce a ruští piloti by začali mít strach operovat nad okupovaným územím, byť by stále měli početní převahu.

Ukrajincům je nakloněný i výrobce stíhaček F-16, společnost Lockheed Martin. Její zástupci o víkendu vzkázali, že jsou připraveni poskytnout ukrajinským letcům potřebný výcvik. Šéf Lockheed Martinu Frank St. John se dokonce nechal slyšet, že jsou „ochotni a připraveni provést veškeré modifikace F-16, jejich výbavy a systémů pro potřebu Kyjeva“.

„Mám veškerou důvěru v to, že ukrajinští letci si v rychlosti osvojí ovládání F-16 a budou je schopni rychle efektivně využívat,“ uvedl St. John.

10:38
Dnes

Ministerstvo zahraničních věcí Tádžikistánu vydalo naléhavé doporučení svým občanům, aby se dočasně zdrželi cest do Ruska, pokud cesta není naprosto nezbytná. Tádžikové čelí v Rusku nepříjemnostem zejména od březnového útoku v koncertní síni na okraji Moskvy, který si podle úřadů vyžádal nejméně 144 mrtvých a stovky zraněných. Většina z následně zadržených jsou Tádžikové, včetně předpokládaných pachatelů. K útoku se opakovaně přihlásila teroristická organizace Islámský stát, ruské úřady se incident snaží spojovat s Ukrajinou, kde Rusko už déle než dva roky vede agresivní válku.

Občanům Tádžikistánu v posledních týdnech ruské úřady masově odmítaly vstup do Ruska, upozornilo již dříve ministerstvo. V pátek ruskému velvyslanci v Dušanbe vyjádřilo své znepokojení nad případy bezdůvodného odmítnutí vstupu do Ruska.

9:41
Dnes

Za poslední den ztratil protivník 1096 lidí, 11 tanků, 20 obrněných vozidel, 22 dronů a další, informuje generální štáb Ozbrojených sil Ukrajiny v ranním hlášení. Čísla nelze nezávisle ověřit.

Ruské ztráty podle ukrajinské armády (28. 4. 2024).
08:37
Dnes

Ruské ostřelování téměř dvou desítek obcí v Chersonské oblasti a také samotného Chersonu si vyžádalo tři zraněné, uvedl na Telegramu šéf oblastní správy Oleksandr Prokudin. Ruská armáda zasáhla obytné čtvrti, konkrétně poškodila dvě výškové budovy, osm soukromých domů, vysokoškolské zařízení a objekt kritické energetické infrastruktury.

Zobrazit celý online

Video se připravuje ...
Další videa