Touha Kyjeva po F-16: Jaké mají stíhačky výhody? A jaké nevýhody? A s čím mohou mít Ukrajinci problém?

  • Stíhačky F-16
    Autor: Darina Jíchová,lig - 
    25. 5. 2023
    05:00

    Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a jeho spolupracovníci od počátku ruské invaze vyjednávají se spojenci o těch nejlepších možných a nejmodernějších zbraní pro obránce. Na jejich seznamu figurují také stíhačky, těch se ale Kyjev ne a ne dočkat. Pak polevilo Polsko i Slovensko a poskytlo jim stroje MiG-29, jenže Zelenskyj má zálusk na americké modernější F-16. Dlouho to vypadalo, že toto přání se Ukrajině nesplní, navíc jim letouny bez svolení USA nemohly poskytnout ani jiné státy, Joe Biden však změnil pravidla hry a Kyjev má kýžené stíhačky na dosah. Bude to ale stačit? Nepřinese to více škody než užitku? A kolik takových „F-šestnáctek“ Kyjev potřebuje?

  • 1.Stíhačky F-16 dostaly zelenou

    F-16 patřily mezi jedno z témat, které s lídry skupiny G-7 rozebíral Zelenskyj, zástupci Británie a Nizozemska se už předtím nechali slyšet, že se v rámci mezinárodní koalice pokusí Kyjevu pomoct stíhačky získat. Prezident Spojených států Biden nezůstal pozadu a při jednání v japonské Hirošimě kývl na to, že státy vlastnící stroje F-16 už nebudou potřebovat souhlas USA, aby je poskytly Ukrajině. Zelenskyj tak zdolal první překážku na cestě ke stíhačkám.

    Video  Jak vypadá vzlet stíhačky F-16 Fighting Falcon  - MOTORIZADO
    Video se připravuje ...

    Biden navíc souhlasil i s výcvikem ukrajinských pilotů. Stíhačky rozhodně přinesou Kyjevu mnohé výhody, zvláště s ohledem na to, že většina ukrajinských letounů pochází ještě ze sovětské éry. Jenže experti a analytici jsou poněkud střízlivější, podle nich stíhačky nejsou odpovědí a lékem na válku, a mají spoustu slabin, kterých si je Moskva dobře vědoma a kterých by mohla využít.

    Problematiku strojů F-16 se stanicí CNN rozebíral pilot stíhaček, který si během rozhovoru přál zůstat v anonymitě, neměl totiž povolení o tématu hovořit s veřejností. „Abych poskytl odpověď na vaši hlavní otázku, zda jsou F-16 klíčovými pro změnu chodu války. Nejsou,“ tvrdí pilot.

  • 2.Nejvyužívanější stíhačka na světě

    Jedná se o jednomotorový víceúčelový letoun, který jde užít v boji ve vzduchu i na pozemní útoky. V americkém letectvu se o F-16 říká, že jde „o relativně nízkonákladový vysoce výkonný zbraňový systém“. Za poslední desetiletí byly vyrobeny tisíce těchto strojů, tento rok je podle statistik aktivních na 2200 stíhaček. To z nich dělá nejpopulárnější bojové letouny na světě.

    Očekává se, že Ukrajině budou poskytnuty starší verze těchto strojů, které byly součástí letek amerických spojenců v Evropě. Nicméně analytici se domnívají, že Kyjev rozhodně nedostane nejstarší typ stíhačky, spíše něco „mezi“ z hlediska nejposlednějších vylepšení. Ukrajina tvrdí, že potřebuje nejméně 200 stíhaček, aby obránci byli ve vzdušném boji s Ruskem efektivní.

    „V západních zemích je přebytek F-16, což znamená, že jsou okamžitě dostupné a mají dobře zavedenou logistickou stopu,“ komentoval další bývalý americký pilot Robert Hopkins. „Ale jsou tu i další letouny, které jsou mnohem schopnější než F-16, těch je však mnohem méně. a nejsou momentálně k dispozici,“ dodal Hopkins, který se v současnosti věnuje psaní knih. Tyto schopnější stroje jsou americké F-35 či F/A-18 a francouzské Dassault Rafale.

    „To jsou tři poměrně medializované stroje výkonnostně určitě lepší než F-16, nicméně technicky jsou nejlepšími stroji asi švédské Grippeny, zvláště s ohledem na jejich bojové schopnosti a lehkou údržbu,“ přidal se někdejší pilot australského letectva Peter Layton z výzkumného centra Griffith Asia Institute. „Nicméně jejich roční produkce je dost nízká a prostě nejsou jen tak k mání ze skladu,“ vysvětlil odborník.

    „Nizozemci teď mají po ruce kolem 40 F-16, celou letku zmodernizovali, mají relativně moderní radary a avioniku, po takové úpravě jsou tyhle stroje schopné používat nejvyspělejší zbraně,“ Layton poukázal na Nizozemsko jako příklad země, od níž by Kyjev mohl získat letouny.

  • 3.Piloti versus údržba a výcvik

    Další výhodou F-16 je, že díky jejich oblíbenosti mají dost velké logistické zázemí a velké množství náhradních dílů – to jsou podstatné komponenty k tomu udržet je v bojové pohotovosti a akceschopnosti. Na druhou stranu asi jako u každé moderní stíhačky výcvik ohledně její údržby zabere více času než výcvik pilotů.

    „Podle mě je možné ukrajinské piloty vycvičit za tři měsíce, možný i dřív,“ domnívá se Layton. „Ale zaučit údržbu? To nezabere jen měsíce, ale někdy roky, záleží na míře požadované dovednosti,“ stojí ve zprávě vypracované radou při americkém Kongresu. Report dále rozvíjí, že stroje F-16 potřebují velkou péči, na jednu hodinu letu připadne hned několik hodin údržby.

    Co se výcviku pilotů týče, Layton i pilot v aktivní službě, který mluvil s reportéry CNN, se shodují, že základní trénink se dá zvládnout do 3 měsíců. Jak dostat letoun do vzduchu, jak ho tam udržet a jak ho zase bezpečně dostat na zem. „Bojový výcvik je pak nicméně komplikovanější,“ dodali oba piloti s tím, že létat s F-16 je poměrně snadné, ale „jejich efektivní využití v prostředí dynamických hrozeb by mohlo trvat roky“.

    „Naučit se létat se strojem je jen jeden malý krok. Američtí piloti se nejdřív učí stroje ovládat, pak jak vést ve formaci dvou strojů, pak čtyř. Je to několikastupňový proces, a to jen pro základní taktickou skupinu,“ vysvětlil aktivní pilot. Layton poznamenal, že ukrajinští piloti jsou „velmi schopní“ a „mohli by se rychle zaučit přímo v akci, pokud se zaměří na protivzdušnou obranu a sestřelování ruských letadel či raket“.

    „Samozřejmě, tohle jsou krátkodobé a nutné cíle, to se za 3 měsíce zvládnout dá, ale tato moje logika odpadá, pokud bychom je měli učit pozemní útok v nízké výšce v noci za každého počasí pomocí infračervených systémů a laserem naváděných bomb. To bude trvat déle,“ podotkl Layton.

  • 4.Pozor na ranvej

    Další otázkou a potenciálním problémem by mohlo být to, kam Ukrajina F-16 umístí. „Tyhle stroje potřebují dlouhou a nedotčenou ranvej, mohly by mít problémy se vzletem na nerovných a poškozených ranvejích, které jsou na Ukrajině,“ řekli analytici John Hoehn a William Courtney. „Jestli chce Ukrajina skutečně efektivně používat tyto západní stroje, bude muset pravděpodobně upravit a opravit hned několik svých ranvejí, a to je proces, který jistě neunikne pozornosti Rusů. Ti by se snadno mohli na tato místa zaměřit a znemožnit tak Kyjevu, aby nové stíhačky zapojil do boje,“ doplnili experti.

    A pokud Ukrajina překoná logistické překážky, zvládne údržbu a najde bezpečnou a vhodnou ranvej, je tu stále záležitost správného vyzbrojení, aby stroje byly účinné proti klíčovým stíhačkám, které Rusko používá, jako jsou Su-25 a MiG-31. A vyspělá západní výzbroj F-16 může být velmi široká a velmi drahá. „Mluvíme například o střelách typu vzduch-vzduch středního doletu AMRAAM, které vyjdou na několik desítek milionů korun,“ popisují odborníci s tím, že výroba takové rakety zabere až dva roky.

    18:08
    Dnes

    Kanada poskytne Ukrajině další vojenskou pomoc v hodnotě dvou miliard kanadských dolarů, oznámil podle agentur kanadský premiér Carney na summitu G7.

    16:37
    Dnes

    Evropská komise se rozhodla jmenovat novou zvláštní velvyslankyní Evropské unie pro Ukrajince v EU bývalou eurokomisařku Ylvu Johanssonovou.

    15:16
    Dnes

    Evropská unie postupně zastaví veškerý dovoz ruského plynu a ropy do konce roku 2027. Legislativní návrh dnes předložila Evropská komise. Návrh zakazuje dovoz zemního plynu pocházejícího z Ruska nebo vyváženého přímo či nepřímo z Ruska, jakož i poskytování služeb v terminálech LNG v Evropské unii zákazníkům z Ruska. Proti návrhu se již dříve postavily zejména Maďarsko a Slovensko.

    „Rusko se nás opakovaně pokoušelo vydírat tím, že své energetické dodávky zneužívá jako zbraň,“ uvedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. „Podnikli jsme jasné kroky k uzavření kohoutků a k definitivnímu ukončení éry ruských fosilních paliv v Evropě,“ dodala.

    Zobrazit celý online

  • 5.Politická válka a budoucnost

    Navzdory všem možným nevýhodám F-16 se Hopkins domnívá, že v otázce stíhaček se vede politická válka a v tomto bitevním prostoru jsou zapotřebí vítězství. „Poskytnutí F-16 Kyjevu by demostrovalo silnou politickou a diplomatickou spolupráci napříč západními zeměmi včetně NATO,“ prohlásil Hopkins.

    Layton zase upozornil, že Ukrajina se potřebuje na situaci podívat z dlouhodobějšího hlediska. Zdůraznil rovněž, to Kyjev nebude schopen získat náhradu za svá současná letadla ze sovětské éry. „Postupem času nebude existovat žádné bojově účinné ukrajinské letectvo. Potřebují nová letadla pro budoucí úkoly protivzdušné obrany,“ poznamenal. „A přechod na letku západní výroby je logický. Na druhou stranu je třeba přijmout to, že válka na Ukrajině nejeví žádné známky brzkého konce. Stroje F-16 samy konec války nepřinesou. Zisk stíhaček bude pro Kyjev morální vzpruhou,“ sdělil pro CNN Layton.

    „Závěrem roku nebo během příštího roku by Ukrajinci mohli podniknout údery pomocí F-16 a dobýt nějaká vítězství, ale je důležité si uvědomit, že žádný letoun nezmění průběh války,“ zakončil Layton.

  • 6.Kolik stíhaček Ukrajina potřebuje?

    Ohledně strojů F-16 se většinou objevuje číslo 200, ještě v lednu ukrajinské velení tvrdilo, že to je ten počet, který by jim pomohl ochránit „ukrajinské nebe“. Nicméně někteří experti s tím nesouhlasí, podle nich by Kyjevu mohlo postačit několik desítek letounů, aby dosáhli nějaké dílčí změny ve svůj prospěch. Základem však budou perfektně vycvičení piloti, uvedl server Newsweek.

    „Vzhledem k nepoměru mezi současnými letkami budou jakékoli F-16 znamenat rozdíl,“ prohlásil bývalý britský letecký komodor Andrew Curtis. „Aby letectvo bylo efektivní, bude však potřebovat několik desítek kompetentně vybavených a provozuschopných F-16,“ dodal. „Záviset bude rozhodně na kvalitě výcviku pilotů, potřebují mít kvalitně vycvičené, v takovém případě i třeba 24 nebo 30 stíhaček udělá velký rozdíl v poměru sil,“ přidal komentář letecký expert David Jordan.

    „A ano, 24 stíhaček vám možná nevyhraje válku, ale dodá Kyjevu jistý náskok nad ruskými vzdušnými silami,“ Jordan připomněl, že Ukrajinci předvedli, s jakým málem – co se letounů týče – si umí vystačit. To další velitel britského letectva na penzi Greg Bagwell si myslí, že pro začátek bude třeba minimálně 60 F-16. „Celkově asi 100, ale 60 by byl slušný základ,“ nechal se slyšet. Jako předešlí experti i oni vyzdvihli nutnost důkladné údržby strojů.

    Video  Stíhačky F-35, které chce koupit Česko v akci  - LM Aero Multimedia
    Video se připravuje ...

Video se připravuje ...
Další videa