Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Putinovým propagandistům dochází „šťáva“: Opakující se výhrůžky už diváky unavují

Autor: Darina Jíchová, swp - 
31. května 2023
05:00

Jestli je jedna věc, která Rusku v čele s Vladimirem Putinem při jejich agresivní válce na Ukrajině vychází, pak je to rozhodně šíření kremelské propagandy mezi ruské občany. Jedním z hlavních nástrojů této „mašiny“ je rozhodně státní televize a moderátoři jako Vladimir Solovjov, šéfredaktorka RT Margarita Simonjanová či Olga Skabejevová známá též jako Putinova „železná panna“. Poslední dobou ale nejsou schopni udržet si pozornost publika a zdá se, že Rusy už opakující se propaganda a výhrůžky tolik nebaví.

Expert na ruskou propagandu Maxim Aljukov podotkl, že na počátku ruské invaze na Ukrajinu v únoru 2022 a poté po ohlášení částečné mobilizace v září 2022 šla ruským televizím čísla „nahoru“ a sledovanost byla obrovská, komentoval pro server Newsweek. Nicméně v létě 2022 čísla klesala, stejně jako v posledních měsících.

„Lidé jsou z opakující se propagandy dost unavení, stejně tak je nebaví kremelské zprávy, už to není populární,“ podotkl Aljukov. Díky válce – v kremelské rétorice speciální vojenské operaci – vzrostla sláva mnoha televizních moderátorů nejen doma, ale i v zahraničí, kde jsou tedy díky klipům z jejich pořadů plných jaderných pohrůžek spojencům Kyjeva spíše nechvalně známí.

Nejvíc skloňovaná jsou asi jména moderátorů stanice Rossija 1 Solovjova a Skabejevové, která uvádí show společně se svým manželem Jevgenijem Popovem. Za nimi jsou pak moderátoři stanic NTV a Pervyj kanál. A tak Rusové pravidelně poslouchají, jak by mělo Rusko zlikvidovat ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského – v jednom z posledních výstupů propagandisté volali po tom, aby mu byla setnuta hlava, jak by mělo Rusko zaútočit jadernými zbraněmi proti ukrajinským spojencům nebo jak by mělo Rusko správně bojovat proti satanistům.

Jenže nadšení lidí pro takové zprávy uvadá, stejně jako schopnost moderátorů udržet si jejich pozornost, například sledovanost Solovjovova pořadu spadla v polovině května z osmého na šestnácté místo, uvádí průzkum Mediascope. A minulý týden už byl pořad až na 36. příčce sledovanosti.

Instrukce z Kremlu

„Lidé nemůžou stále jen konzumovat agresivní propagandu. To zákonitě vede k jejich únavě,“ nechal se slyšet Aljukov. „Lidé pak docházejí k závěru, že pokud moderátoři a jejich hosté říkají tak hrozné věci, je to přesně to, co jim Kreml přikazuje. To není tak úplně pravda,“ navázal expert na propagandu s tím, že ano, ruští moderátoři dostávají jisté osnovy od Kremlu, „temniki“, jak se jim v Rusku od dob Borise Jelcina říká. Aljukov vysvětlil, že jde o instrukce pro masmédia, většinou témata, o kterých by se moderátoři se svými hosty měli bavit.

„Nejde o nic úplně specifického, protože dopředu nikdo nemůže plně předpovědět, co se v daném týdnu stane. A když se stane něco velkého, moderátoři musí improvizovat a reagovat. Třeba po útoku na Kerčský most, tam nemohli čekat na instrukce,“ Aljukov nastínil, jak to probíhá v ruských televizích.

„Lidé jako Solovjov a Skabejevová tak musí improvizovat, neberu je ani tak za moderátory, jako za interprety, kteří navíc mezi sebou zápasí o pozornost, a to nejen publika, ale rovněž Kremlu. Takoví lidé se snaží ukázat, jak mohou být režimu prospěšní,“ zanalyzoval. „Jsou jako prodejci aut, nebo prodejci čehokoliv se scénářem,“ řekla autorka knihy Ruská válka Jade McGlynnová, také tématem jejího díla je ruská propaganda.

22:58
26. 4. 2024

Vážení čtenáři, pro tuto chvíli se online zpravodajství k Ukrajině odmlčí, pokračuje zase ráno. Dobrou noc.

22:57
26. 4. 2024

Pravděpodobnost zhroucení ukrajinských obranných pozic klesá, sdělil podle estonské stanice ERR šéf estonské vojenské rozvědky Ants Kiviselg. Rusko se podle něj snaží využít zbývajícího času a podnikat intenzivní útoky, než na Ukrajinu dorazí další západní vojenská technika a munice.

„Rusko se snaží využít poslední příležitosti, než na Ukrajinu plně dorazí západní vojenská pomoc a bude nasazena,“ uvedl Kiviselg. Přestože ruské síly nezpomalily tempo svých útoků, jejich úspěchy jsou podle jeho názoru malé.

Ruské síly podle něj stejně jako v poslední době nadále vyvíjejí tlak především na město Časiv Jar, na oblasti západně od Doněcku, a také na obce, jimiž prochází železnice mezi Avdijivkou a Pokrovskem. Lokálního úspěchu podle něj ruská vojska dosáhla v Očeretyne u Avdijivky.

21:56
26. 4. 2024

Šéf Brovarského rajonu v Kyjevské oblasti Volodymyr Majboženko na předchodu pro chodce čtyři přejel. Nadýchal 2,3 promile, ukazuje kanál Nexta. Ve funkci ihned končí.

Zobrazit celý online

„Mají produkt, který musí prodat, v tomto případě to je válka na Ukrajině. K tomu mají nějaký základní scénář, ale je jasné, že ho nemusí dodržovat, tedy za předpokladu, že se úplně neobrátí proti obsahu sdělení,“ poznamenala McGlynnová. „To je zábavní průmysl, ačkoliv to může znít divně, propaganda je pak díky tomu lépe stravitelná,“ objasnila.

Podle autorky v Kremlu panuje diverzifikovaný přístup ke zprávám. „Zrovna v televizi zkouší různé postupy a sledují odezvu,“ dodala McGlynnová. Rusové ale nemají jako svůj zdroj informací, v tomto případě nejčastěji dezinformací, pouze televizi, mají rovněž tzv. válečné bloggery, mezi kterými na platformě Telegram hrají první housle například i šéf wagnerovců Jevgenij Prigožin, nebo muž, který se podílel na dobytí Krymu a zřejmě i na sestřelení malajsijského letadla MH17 Igor Girkin. A od nich zaznívá kritika, ne kritika války nebo Putina, ale toho, jak ji velitelé vedou.

O tom, že Rusové už mají zpráv o válce v ruské televizi a na sociálních sítích dost, svědčí i průzkum agentury Levada provedený v březnu. Pouze 21 procent dospělé populace sleduje informace o válce. „A Kreml i pomocí svých moderátorů zkouší všechny možné narativy, a většina z nich buď selže, nebo jim veřejnost neporozumí. A na moderátorech je vidět, že jim docházejí nápady, stejně tak Kremlu,“ uzavřel Aljukov.

Video se připravuje ...
Další videa