Neděle 26. května 2024
Svátek slaví Filip, zítra Valdemar
Oblačno, bouřka 23°C

Poprask na základce kvůli počítání lidí v plynové komoře: Šok pro židovskou obec i psychologa

Autor: lc - 
26. ledna 2024
05:00

Netradiční úkol připravili vyučující Základní školy Rosice svým deváťákům. Školáci měli v rámci projektu Holocaust počítat, kolik lidí se asi vejde do plynové komory a „řešit proud a napětí“ v elektrickém vedení kolem tábora. Ředitel školy se za nesoudnost svých pedagogů omluvil. Neobvyklé zadání zaujalo i psychoterapeuta Jana Kulhánka a za exces ho označili v židovské obci.

Téma holocaustu bylo podle ředitele školy Zbyňka Minaříka mezipředmětovým projektem s důrazem na humanitní předměty. Do projektu se ale zapojili i učitelé fyziky. „Odtud pochází výstup, který je při nejlepší vůli problematický. Řečeno na rovinu, tento výstup se vyučujícím hrubě nepovedl a vůbec neměl vzniknout. Je nedostatečně citlivý k danému tématu a rozhodně jej nechci hájit,“ vysvětloval hned po zveřejnění případu ředitel.

K situaci se vyjádřil také pedagog a autor metodických textů Robert Čapek, který na případ jako první upozornil. „Tohle je totální ztráta soudnosti. Snaha o jakési prolínání předmětů nesmí přece končit tím, že budeme počítat průtok plynu v plynových komorách nebo nosnost palet na mrtvoly. Tohle je za hranou těch největších oslovin našeho školství tohoto tisíciletí.“ 

Neakceptovatelný exces

Na tuto sobotu navíc připadá Mezinárodní den památky obětí holocaustu. Blesk oslovil také Federaci židovských obcí v ČR. I je celá věc zaskočila. „Neznáme celý kontext školního projektu a není v našich možnostech ověřit autenticitu zveřejněných dokumentů. Je-li však informace pravdivá, pak musíme zcela souhlasit s komentářem pana Roberta Čapka.

Takto formulované zadání považujeme za neakceptovatelný exces, který bezesporu překročil základní hranici empatie a zdravého rozumu, a měl by být podnětem pro vedení či zřizovatele školy, případně pro českou školní inspekci,“ soudí tajemník organizace Michael Pelíšek.

Odlidštěné a neuctivé

Zadání projektu překvapilo i psychoterapeuta Jana Kulhánka z Psychoterapie Anděl. „Můj první pocit byl, že to snad není možné. Je úplně neuctivé a necitlivé dávat z role učitele žákům tento typ příkladů. Z něčeho, co je vlastně tragédie, se tady dělá situace hodná technického zkoumání. Je to odosobněné a odlidštěné,“ má jasno odborník.

Takové zadání podle Kulhánka může některé žáky dostávat do velmi nepříjemné situace, protože odmítnout úkol znamená jít do konfliktu s učitelem. „Jsou v situaci, že mají dělat něco, s čím nesouhlasí nebo co je jim proti srsti, ale zároveň je to zadáno od autority, takže může teoreticky hrozit postih, pokud to odmítnou,“ vysvětluje dále psycholog, který přiznává, že sám má tři dcery v pubertálním věku a myslí si, že ony by odmítly na projektu pracovat.

„Řadu věcí zlehčují, vtipkují, ale myslím, že tady by na to koukaly a ptaly se, jestli si myslím, že je to normální. Je špatně, že někdo, kdo je autorita, kdo by měl být pro děti vzorem, se k holocaustu staví jako k  technické věci, a ne jako k lidské tragédií,“ uzavírá Jan Kulhánek.

Video  Hráči: Host Tomáš Kraus, bývalý tajemník Federace židovských obcí  - hrc, Fameplay Live/Blesk
Video se připravuje ...

UFO1 ( 26. ledna 2024 10:04 )

Vrácení osnov a zrušení projektů, to by byla rozumná cesta, učitelé ZŠ na experimentální kreativitu prostě nemají IQ, oddychli by si žáci, učitele i rodiče

UFO1 ( 26. ledna 2024 09:57 )

Takových projektů jsme zažili a psali dopisy řediteli, školní inspekci a nic,toto je špice,ale oslava stb, že byli dobří, byla na naší škole také špice

Petr Kolar ( 26. ledna 2024 09:36 )

Pravda, nejvetsi Evropsky reznik byl Leopold II Belgicky, ktery nechal pobyt 20 mil lidi (Belgicke Kongo). Oproti nemu byl Hitler zabar. Je zajimave, ze ve skolach se jak zruda prezentuje jen Hitler, ale nejak ze zapominaji vetsi reznici - Mao Ce-Tung, Stalin, Leopold II. A uplne se zapominaji valecni zlocinci 21 stoleti, tam vedou vlady US a Ruska.

Vendy O ( 26. ledna 2024 09:30 )

Až na to, že to není Brno 👎

Vendy O ( 26. ledna 2024 09:29 )

Nečetla jsem článek, jen mě napadlo, že tak učitel možná chtěl přitáhnout pozornost žáků a "atraktivně" je přimět k zájmu o řešení příkladu. 😨

Zobrazit celou diskusi