Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Padesát hasičů hasilo elektromobil. Hrozí zákaz vjezdu do podzemních garáží?

Autor: Sabina Dračková - 
15. prosince 2019
07:01

Padesát hasičů v Rakousku zápasilo nedávno s požárem elektromobilu značky Tesla. Problémy byly s baterií, která váží stovky kilogramů. Na elektromobily se připravují i čeští hasiči. Mají k dispozici chladící nádrže a vymýšlejí unikátní způsoby hašení. Problém je ale s vjezdem do podzemních garáží, podle hasičů by se měla stanovit pravidla, aby bylo parkování v obchodních domech pro všechny bezpečné.

Sedmapadesátiletý řidič tesly narazil v Tyrolsku do stromu. U následného požáru zasahovalo padesát hasičů, několik hasičských aut a speciální kontejner. To vše kvůli baterii, která v elektromobilu může vážit až půl tuny. Podle velitele zásahu bylo hašení v mnoha ohledech složitější než u vozu se spalovacím motorem. Řekl to serveru deníku Kronen Zeitung.

Auto potom putovalo do vodní lázně a až po třech dnech měli hasiči jistotu, že znovu nevzplane. To se totiž u elektromobilů může stát velmi snadno. Vodu, kterou se elektromobil ochlazoval, pak museli nákladně zlikvidovat, stejně jako kontaminovanou zeminu.

„Z našeho pohledu problematika elektromobilů souvisí s tím, že je nutný odlišný přístup k zásahu. Taktiku zásahu však už máme stanovenou. S elektromobily si tudíž umíme poradit," uvedl pro Auto.cz Rudolf Kramář, vedoucí pracoviště komunikace generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

V Rakousku hořel elektromobil Tesla. V Rakousku hořel elektromobil Tesla. | BFI/Bernhard Geisler

Podle Kramáře se zatím podobné nádrže nemusely použít: „Elektroaut je u nás velice málo, některá už jsme hasili, ale nemusela se ponořovat ani do vody, ani zasypávat pískem,“ říká.

Hašení elektroaut je složitější a delší, protože jednotlivé bateriové články jsou umístěné ve schránce, jež brání jejich mechanickému poškození.

Čeští hasiči připravují s kolegy ze zahraničí nový způsob, jak se s požáry elektroaut vypořádat. Unikátní způsob mají představit příští rok, zatím se testuje. „Teď se to elektroauto hasí jako každé jiné auto, ale budeme mít novou technologii i přípravky, hasicí směsi i nástroje přímo pro hašení elektromobilů,“ nastínil Kramář pro Blesk Zprávy další plány. Hašení by se mělo zkrátit až na jednotky minut.

„Za tímto účelem se předpokládá nákup minimálně 50 ks kombinovaného hasicího kontejneru, vybaveného různými typy hasiva a vysokotlakem, a 50 ks kontejnerů pro „utopení“ vozidla,“ řekla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Mezinárodní projekt, který částečně zaplatí evropské fondy, má být kompletně hotový do poloviny roku 2020.

Hasiči: Garáže by měly být bezpečnější

V souvislosti s požáry se diskutuje i o podzemních garážích. Ty jsou mnohdy pro hasiče těžko přístupné. Při stavbách obchodních středisek se často opomíjejí systémy na regeneraci vzduchu a detekci plynů. U vjezdu je tak kvůli tomu většinou cedule přikazující zákaz autům na LPG a CNG.

Množí se ale upozornění, podle kterých by do podzemních garáží neměly jezdit ani elektromobily. Americká televize CNBS zveřejnila video z Číny, na kterém v podzemních garážích vybuchla právě tesla. Televize současně upozornila, že video je neověřené.

Aby byl vjezd elektromobilů do podzemních garáží bezpečný, je podle hasičů potřeba splnit několik podmínek. „Není dobré, aby bylo povoleno libovolné umísťování nabíjecích stanic kdekoliv. Dobíjecí stanice by neměly být poblíž únikové trasy,“ řekl Kramář. Při dobíjení totiž může nešťastnou náhodou dojít k poškození a lidé by se v případě požáru neměli jak dostat pryč. 

Mezi další požadavky patří třeba dodržení odstupových vzdáleností vozidel. Neměla by být blízko sebe, aby se případný požár nemohl snadno šířit. „Dobíjecí místa by měla být opatřena čidly pro případ, že se něco stane. Může to být třeba infra čidlo, infra kamera nebo detektor plynů. Dobíjecí stanici by mělo být také možné vypnout ze vzdálenějšího místa než přímo na stojanu,“ vyjmenoval Kramář podněty hasičů.

al.bunda ( 15. prosince 2019 12:33 )

Fajné,ekologie jak cyp,ten černý kouř byl samé fialky

barde ( 15. prosince 2019 07:53 )

Elektromobil bych nechtěl ani zadarmo. Je to komplexně nedořešené (nabíjení, servis, ceny náhr., dílů, baterie) a hlavně nebezpečné. Stačí se podívat, kolik průserů už s tím bylo v poměru k počtu co jich jezdí.Ať si je nakoupí posraní ekologové a retardované Grety.

Zobrazit celou diskusi