Zkáza letu 4U9525 ONLINE: Neschopenky zabijákovi vydali neurolog a psychiatr
Čtvrtým dnem probíhá vyšetřování zkázy letu 4U9525 hned ve dvou rovinách. Záchranáři s vojáky i policisty stále prohledávají trosky airbusu ve francouzských Alpách a zajišťují ostatky 150 obětí katastrofy. Němečtí vyšetřovatelé mezitím prozkoumali byty kopilota Andrease Lubitze (†28), který letadlo záměrně na hory navedl. Našli v něm několik roztrhaných neschopenek.
++ Tím, kdo stojí za zkázou letu 4U9525, je kopilot Andreas Lubitz (†28). Záměrně navedl airbus do francouzských Alp. V naprostém klidu. Až do nárazu poklidně oddechoval.
++ Lubitz využil toho, že si kapitán letu odskočil na WC. Zamkl se pak v kokpitu a nepustil ho zpět.
++ Policie v Lubitzově bytě našla několik neschopenek. Jedna z nich byla platná i v den pádu. Vystavili je dva různí lékaři, neurolog a psychiatr.
++ Spekuluje se, že Lubitz navedl airbus ke zkáze, protože neunesl rozchod s přítelkyní. V minulosti prý trpěl depresemi a syndromem vyhoření. Dalším důvodem mohla být obava, že už nebude ze zdravotních důvodů smět létat.
++ Na palubě zahynulo 150 lidí, šlo o 144 cestujících, dva piloty a čtyři letušky. Pasažéři si podle záznamu neuvědomovali, co se děje, až do poslední minuty letu. V té začali v panice křičet.
Šokující česká stopa: Do letadla smrti měl nastoupit i fotbalista Patrik Berger! Na poslední chvíli však vrátil letenku na fotbalovou exhibici.
"Berger měl letenku do toho letadla a vyvázl šťastnou náhodou, protože se na letišti zdržel,"
citovala arménská tisková agentura Novosti-Armenija člena organizačního výboru sobotní exhibice, který se měla odehrát v Jerevanu za účasti Bergera, ale i dalších bývalých slavných hráčů Roberta Carlose, Gennara Gattusa či Christa Stoičkova. "Je to jenom člověk se svým nervovým systémem. Každý normální člověk by za těchto okolností v nejbližších dnech do letadla nenastoupil," omlouval organizátor Vitalij Prichodčenko, proč Berger nepřiletí. Více ZDE
Německý dopravce Lufthansa uhradí jednotlivým rodinám obětí úterního leteckého neštěstí okamžité výdaje ve výši až 50.000 eur (1,4 milionu korun). Konečné vyplacené náhrady a odškodné se pak mohou pohybovat v řádech od několika desetitisíc až po stovky tisíc eur.
Agentura Reuters hovořila s Lubitzovým přítelem, jenž s ním chodil do kluzácké školy. V posledním roce se prý Lubitz stále více uzavíral do sebe. Než se koncem roku 2013 stal kopilotem, chodili prý spolu do kina a do klubů. Na dvou narozeninových oslavách v posledním roce si však zdroj Reuters všiml, že Lubitz se stáhl do své "ulity" a hovořil velmi málo. "Byl vždy tichým společníkem, ale v posledním roce se to zhoršilo," řekl Lubitzův přítel.
Neschopenky Lubitzovi podle informací listu Süddeutsche Zeitung vydal neurolog a psychiatr, u nichž se pilot už nějakou dobu léčil ve své domovské spolkové zemi Porýní-Falc. Lubitz prý neschopenku roztrhal zjevně proto, že na jejím základě by pravděpodobně delší dobu nemohl létat. Jeho lékař přitom byl vázán profesionální povinností zachovat mlčenlivost.
Objevují se domněnky, že Lubitzovi mohla nemoc v budoucnu zabránit v létání. Jeden z jeho přátel uvedl, že by Lubitz "zemřel", kdyby neuspěl u letových zkoušek a nemohl tak řídit letadlo. Bylo snad zoufalství nad možnou ztrátou pilotní licence motivem pro masovou vraždu?
V místě úterní havárie německého airbusu ve francouzských Alpách bylo dnes obnoveno především pátrání po druhé černé skříňce s technickými záznamy o letu. Bude to ale složité, protože hledané zařízení nevysílá signál. Odborníci také pokračují ve sběru vzorků DNA s cílem postupně identifikovat všech 150 obětí katastrofy.
Výše odškodného pro pozůstalé bude podle odborníků záviset na tom, zda se prokáže, že Germanwings o kopilotových psychických problémech věděli. V takovém případě by příbuzní obětí dostali desítky milionů korun. Podstatné podle právníků, které oslovil Daily Mail také je, zda bude prokázáno, že si oběti uvědomovaly, že zemřou.
Lubitz si před několika týdny objednal v autosalonu nedaleko Düsseldorfu dvě auta značky Audi. Jedno mělo být podle německého serveru Focus pro něj, druhé pro přítelkyni. Vyzvedl si jen jedno, a to tři dny před tragédií! To by mohlo potvrzovat skutečnost, že se s partnerkou nedávno rozešli, a také by to nasvědčovalo tomu, že čin dopředu příliš neplánoval. Více ZDE>>
Francouzská strana vydala první "pozemní" video zachycující vyšetřovatele nehody, jak v horolezeckém vybavení sbírají trosky letadla.
Lubitzovi přátelé říkali "Tomato Andy" (rajčatový Andy, pozn. red.), jako připomínku na jeho minulé zaměstnání. Lubitz totiž dříve pracoval jako stevard.
Německá policie vydala oficiální prohlášení o výsledku domovních prohlídek:
"Státní zastupitelství v Düsseldorfu včera (ve čtvrtek) večer v Düsseldorfu a v Porýní-Falci dokončilo prohlídky bytů zemřelého kopilota. Opatření nevedla k nalezení tzv. dopisu na rozloučenou nebo písemného vyznání. Výsledkem nebyla ani vodítka ukazující na politické nebo náboženské pozadí událostí.
Byly ovšem zajištěny dokumenty lékařské povahy, které ukazují na stávající onemocnění a tomu odpovídající lékařská ošetření.
Skutečnost, že se přitom našla mj. roztrhaná, aktuální a také pro den činu platná potvrzení o pracovní neschopnosti, podporuje po předběžném posouzení domněnku, že zemřelý své onemocnění tajil před zaměstnavatelem a spolupracovníky.
Výslechy v této věci i posuzování dokumentů o lékařských ošetřeních si vyžádají ještě několik dní. Jakmile budeme mít k dispozici věrohodné poznatky, budeme dále informovat příbuzné i veřejnost. Francouzští kolegové jsou zpraveni o předběžných výsledcích opatření, která byla navrhována i francouzskou stranou."
Společnost Germanwings na Twitteru potvrdila, že Lubitzova neschopenka jí předána nikdy nebyla.
Co-pilot of Germanwings flight #4U9525: Sick note was not submitted to Germanwings http://t.co/h0yIu45QS2
— Germanwings (@germanwings) 27. Březen 2015
"Z místa neštěstí jsme vyzvedli 400-600 částí lidských ostatků. Nenašli jsme jediné tělo, které by bylo neporušené," uvedla francouzská policie.
Německá policie nyní prověřuje, zda Lubitz nepřestal brát předepsané léky, aby se na ně nepřišlo při lékařských testech pro piloty. Vyslýchali proto zaměstnance lékarny, která je poblíž Lubitzova düsseldorfského bytu. Podle deníku Daily Mail tam kopilot chodil s předpisy na zatím neznámé medikamenty pravidelně.
Nemocnice ale uvedla, že se zde Lubitz neléčil kvůli psychickým problémům, jak se předpokládalo, ale kvůli nemoci fyzického charakteru.
Podle deníku Rheinischer Post našli vyšetřovatelé v Lubitzově bytě neschopenky od dvou různých lékařů. Düsseldorfská univerzitní nemocnice uvedla, že mladík nemocnici navštívil pro "potvrzení diagnózy", a to v únoru 2015 a naposledy 10. března. Další detaily lékaři sdělit odmítli s odvoláním na lékařské tajemství.
Lufthansa odmítá, že by nesla odpovědnost za to, že Lubitz pracoval i přes psychickou nemoc. "Posouzení duševní způsobilosti pilotů není na jednotlivých společnostech, ale na Spolkovém úřadu pro letectví," řekl její mluvčí.
S identifikací obětí airbusu pomáhají odborníci v pojízdných DNA laboratořích. Ty mají nejmodernější vybavení.
#CrashA320 Le laboratoire mobile, équipé de matériels analytiques, premier maillon de la chaîne d'identification #ADN pic.twitter.com/HQUxGX31pz
— GendarmerieNationale (@Gendarmerie) 27. Březen 2015
U vesničky Le Vernet vznikl pomník obětí letecké katastrofy. Truchlící pozůstalí po obětech k němu nosí květiny.
Londýnský dopravní podnik nechal odstranit ze stanic a vestibulů metra plakáty s reklamou na společnost Germanwings. Stál na nich slogan: "Připravte se na překvapení. Navštivte Německo." Lidé na nevhodnost plakátů upozorňovali na sociálních sítích.
@germanwings is this really the sort of poster people want to see right now? pic.twitter.com/clHWJyY4Kn
— Harriet Bick (@HarrietBick) 26. Březen 2015
Den po tragédii byly desítky letů Germanwings zrušeny, ale nyní jejich letadla už opět létají. Po žádné letecké havárii se cestujícím do letadla nenastupuje lehce. Pasažérka německých nízkonákladových aerolinek popsala let z Hamburku do Kolína nad Rýnem, který absolvovala dva dny po nehodě. „Pilot k celému letadlu před vzlétnutím promluvil z kokpitu. Řekl, že ví, jak se všichni cítíme. Že on i posádka také mají rodiny a že udělá všechno proto, aby oni i my se s nimi dnes večer setkali,“ popsala na facebooku cestující s tím, že po jeho řeči se rozhostilo na palubě naprosté ticho. „Jeho slova mě uklidnila,“ dodala.
Gestern morgen um 8:40 h stieg ich mit gemischten Gefühlen in einen Germanwings Flug von Hamburg nach Köln. Doch dann...
Posted by Britta Englisch on Wednesday, March 25, 2015
U střediska záchranných prací pod francouzskými Alpami byla vybudována kaple. Truchlící pozůstalí se v ní mohou modlit.
Zatímco vyšetřovatelé v Německu a dalších zemích odebírají vzorky DNA v obydlích obětí, francouzské týmy sbírají pozůstatky a určují jejich DNA ke konečné identifikaci mrtvých. Toto pátrání potrvá více dní, uvedl bez dalšího upřesnění podle France24 představitel stovky členů pátracích týmů, kterým opět pomáhají vrtulníky. "Z letounu moc trosek nezbylo. Sbírat je třeba především početné lidské pozůstatky. Operace mohou trvat ještě dva týdny," řekl AFP mluvčí četnictva Xavier Vialenc.
Vyšetřovatelé našli v domě Lubitze vypsanou neschopenku na den, kdy měl letět. Vůbec tak neměl nastoupit do práce.
Podle německého portálu Der Spiegel našla policie v domě Andrease Lubitze důkazy jeho psychické poruchy.
Andreas Lubitz byl podle známých nejenom náruživý běžec, ale zároveň i fitness fanatik.
Francouzský uznávaný vedoucí psychiatr se domnívá, že u druhého pilota, který údajně úmyslně vyvolal úterní zřícení airbusu ve Francii, mohlo jít o sebevraždu.
„Kdyby se jednalo o jednoduchý případ, spáchal by sebevraždu jiným způsobem. Mohl ale trpět skrytým šílenstvím. V případech blouznivých melancholií může jít o určitý pocit altruismu.
Člověk si myslí, že svět je tak příšerný, že pro záchranu ostatních před tímto hrozným světem je zabije také,“ řekl šéf psychiatrických služeb pařížské nemocnice Tarnier-Cochin Bernard Granger
„Mnohdy se stává, že deprimovaná osoba, která se rozhodla spáchat sebevraždu, pociťuje určitý druh předčasné úlevy. S představou, co se stane, se před svým činem paradoxně chová na pohled zcela normálně,“ dodal.
Andreas Lubitz byl podle Bildu se svou přítelkyní zasnoubený. Brát se měli příští rok.
Někdejší fotbalový reprezentant Patrik Berger popřel zprávy o tom, že jen díky zpoždění unikl havárii německého Airbusu A320,
Na Twitteru uvedl, že z Barcelony cestoval do Prahy v pondělí a vůbec neměl o den později v plánu letět osudným spojem z katalánské metropole do Düsseldorfu.
„Zprávy o tom, že jsem si měnil let, jsou lži. Letěl jsem domů z Barcelony do Prahy v pondělí tak, jak jsem měl,“ napsal. Více zde.
List Westerwälder Zeitung napsal, že Andreas Lubitz žil s přítelkyní sedm let. Dokonce prý společně bydleli.
Podle německého Bildu byl Andreas Lubitz v péči psychiatrů rok a půl.
Záchranáři a vyšetřovatelé ve francouzských Alpách stále hledají druhou černou skříňku.
Podle Daily Mailu se kopilot se svými psychickými problémy léčil až do dne před zřícením airbusu.
Lubitz se loni v prosinci setkal se svou kamarádkou ze školy. Té se přiznal, že ho sužují psychické problémy.
Podle The Times začali pasažéři letu 4U9525 křičet, když viděli, jak se kapitán Patrick Sonderheimer snaží do pilotní kabiny prosekat sekyrou. Neměl ale šanci, dveře byly opancéřované. Podrobnosti ZDE>>
Francouzští vyšetřovatelé zjistili, že kopilot Andreas Lubitz přeprogramoval autopilota tak, že s letadlem mířil do výšky pouhých 30 metrů. Alpám se tak stroj nemohl vyhnout.
Z této selfie jde mráz po zádech. Jde o poslední foto Husseina Javadiho, redaktora novin Vatan Emrooz. Javadi je jedním ze dvou íránských sportovních novinářů, kteří zahynuli na palubě letu 4U 9525.
Kopilot Andreas Lubitz byl podle známých sportovec. Běhal dokonce maratony. Německý deník Bild přinesl na své páteční titulní straně jeho foto při závodním běhu.
Policie stále nesdělila, jaký zásadní objev našla v Lubitzově bytě. Vyvrátila však, že by šlo o sebevražedný dopis.
Podle britského Daily Mailu procházel kopilot Andreas Lubitz osobní krizí po rozchodu s přítelkyní. Ta ho měla odkopnout, což nedokázal unést.
Razie v düsseldorfském bytě pilota Lubitze i domě jeho rodičů v městečku Montabaur: Policisté "něco" našli a jde prý o "významný objev". Z domu vycházeli s krabicemi, nosili i velké modré pytle, odvezli si počítač. A navíc odvedli neznámou osobu! Čtěte ZDE
Policisté pozdě odpoledne zahájili domovní prohlídku vily Lubitzových. Ti jsou podle dostupných informací stále na místě tragédie.
Trosky a části lidských těl: Francouzské ministerstvo vnitra zveřejnilo první oficiální snímky z pátrání po obětech tragédie.
Některé letecké společnosti, včetně EasyJet, zavádějí na základě vyšetřování pádu německého airbusu pravidlo, že pilot nesmí být v kokpitu sám.
Lubitz měl dobré rodinné zázemí, jeho otec je podle dostupných informací úspěšný byznysman, jeho matka je učitelkou klavíru. Když se na místě tragédie dozvěděli, co jejich syn spáchal, byli podle svědků viditelně otřeseni. Jejich kroky pak směřovaly do místní kaple.
Splněný sen, přítelkyně, deprese a vyhoření... Co všechno už se ví o Andreasi Lubitzovi? Čtěte ZDE >>
Podle deníku Bild.de jsou už policisté jak před domem Lubitzových rodičů, tak před jeho bytem, a chystají se na domovní prohlídku. Sebou mají krabice na důkazy.
Lubitzovi rodiče se skutečnost, že jejich syn není oběť katastrofy, ale masový vrah, dozvěděli, když spolu s dalšími pozůstalými cestovali na místo tragédie.
Podle deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung, který mluvil s kopilotovou spolužačkou, přerušil Andreas Lubitz svůj výcvik v roce 2008 na několik měsíců z důvodu depresí a vyhoření. "Cítil se prý být pod silným tlakem," řekla.
Po teroristických útocích na Spojené státy z 11. září 2001 letecké společnosti zpřísnily bezpečnostní opatření v letadlech a mimo jiné znemožnily jednoduché otevření dveří pilotní kabiny zvenčí. Dříve nijak pevné dveře byly podle serveru popularmechanics.com vyztuženy například kevlarem, takže jsou neprůstřelné a odolné proti vyvrácení. Podle společnosti Airbus mají piloti k dispozici kameru, kterou dění za dveřmi mohou sledovat, což potvrdil i šéf Lufthansy Carsten Spohr, jehož společnost vlastní aerolinky Germanwings.
Letecká společnost Norwegian rozhodla, že od této chvíle musí být v kokpitu jejích letadel vždy dva členové posádky. Pokud bude muset pilot, nebo kopilot opustit kabinu, musí dovnitř další osoba, například letuška. Prezident Českého sdružení dopravních pilotů Stanislav Fiala přitom v České televizi toto opatření označil za standardní. Šéf Lufthansy naproti tomu uvedl, že nezná žádnou leteckou společnost v Evropě, která by ho používala.
Ve Francii začala identifikace obětí, vzhledem ke vztahu ostatku bude prováděna především pomocí srovnání DNA.
#CrashA320 Brice Robin, Procureur de la République : "La chaîne d'identification par ADN est lancée" #SRGTA #IRCGN pic.twitter.com/XU6IdbdIsm
— GendarmerieNationale (@Gendarmerie) 26. Březen 2015
Rodina kopilota bude vyslechnuta policií v pátek. Lubitz měl podle prezidenta aeroklubu, ve kterém se učil létat, ještě na podzim přítelkyni. O ní se ale zatím nic neví.
Francouzští vyšetřovatelé podle CNN požádali o spolupráci americkou FBI.
Policie hlídá dům rodičů kopilota Andrease Lubitze v německém Montabauru, u nichž žil. Jeho rodiče odletěli na místo neštěstí do Francie, na místo naopak míří novináři.
ALERT Police deployed to guard the home of Germanwings copilot Andreas Lubitz in Montabauer, Germany /@News_Executive pic.twitter.com/YnLiimziic
— AirLive.net (@airlivenet) 26. Březen 2015
Prohlášení Carstena Spohra, předsedy představenstva Lufhansy, pod které spadají aerolinky Germanwings:
„Musím říct, že jsme všichni zděšení z toho, že bylo letadlo přivedeno k pádu záměrně. Kapitán na chvíli opustil kabinu, poté se do ní nemohl vrátit. Kopilot mu zabránil v přístupu do kabiny a přivedl letadlo k pádu na Alpy. Něco takového bychom si nedokázali představit ani v nejhorších nočních můrách. Velice pečlivě vybíráme náš personál pro kopilotování. Prověřujeme je nejenom z kognitivních a technických znalostí, ale dáváme spoustu prostoru psychologickým kontrolám. Oba piloti prošli testy i výcvikem v leteckých školách.
Kopilot začal svůj výcvik v roce 2008. Po výcviku měl 11 měsíců prostor pracovat jako doprovod v letadle. V roce 2011 nastoupil jako kopilot Airbusu A320. Před šesti lety došlo k delší pauze v jeho výcviku. Prošel všemi lékařskými testy, stejně jako psychologickými. Byl stoprocentně připraven k létání, neměl žádné problémy."
Prohlášení aerolinek Germanwings: „Jsme otřeseni znepokojujícími prohlášeními francouzských vyšetřovatelů. Naše myšlenky a motlitby stále směřují k rodinám a přátelům obětí.“
Z analýzy hlasového záznamu z airbusu je jasné, že cestující si podle křiku uvědomili, co se děje, až chvíli před nárazem.
„Takováto událost je vzácná, ale v minulosti se již stala, byť se důvody velmi různily. Po 11. září se staly kokpity nedobytnými. Drží teroristy venku, ale nakonec umožní někomu držet venku i kolegy. Aerolinky se musí rozhodnout. Co je větší hrozba, terorismus, nebo sebevražda?,“ táže se korespondent BBC Richard Westcott.
Na Facebooku po oznámení jména kopilota začaly vznikat nejrůznější skupiny. Jedna jej "oslavuje jako hrdinu Islámského státu," vyšetřovatel však jeho napojení na teroristy odmítl.
Server FlightRadar24.com zveřejnil datovou analýzu, která dokazuje, že v čase 9:30:55 byl manuálně přenastaven autopilot z výšky 38 tisíc stop na 96 stop.
Německá policie již hlídá domov Andrease Lubitze v Montabauru.
BREAKING: Police deployed to guard the home of #Germanwings co-pilot Andreas Lubitz - @News_Executive pic.twitter.com/qsbGiVnycR
— Breaking News (@NewsOnTheMin) 26. Březen 2015
„Jak už řekl vyšetřovatel, náhodou se to stát nemohlo. Je to zjednodušeně řečeno předprogramovaný let. Letadlo by bylo schopné absolvovat celou trasu samo. Ve chvíli, kdy on tam zasáhl do toho programu, tak vlastně posunul tu trasu blíž k cíli a to letadlo vlastně začalo automaticky sestupovat, protože mu byl dán pokyn, že je tam a tam a že už má sestupovat,“ řekl České televizi letecký odborník Martin Salajka.
Andreas Lubitz v minulosti pracoval ve škole civilního letectví v Lufthanse.
Letecký expert Sean Maffet řekl BBC, že psychiatrické vyšetření pilotů není vyžadováno. Mnoho odborníků však volá po jejich zavedení.
Kapitán letu 4U 9525 Patrick Sonderheimer byl otcem dvou dětí.
Prokurátor Robin odhalil, jakou se airbus řítil rychlostí k zemi. „Když narazil do hor, letěl rychlostí 700 km/h,“ prohlásil.
Prokurátor Robin během tiskové konference odmítl odpovědět na otázku týkající se pilotova náboženského vyznání. „Nemyslím si, že by tohle je to nejnutnější, co by nás nyní mělo zajímat,“ řekl Robin.
Vyšetřovatelé získali údaje o zkáze letu 4U 9525 z černé skříňky. Podívejte se, jak zařízení funguje.
Sousedka pro německý Bild popsala Andrease jako přátelského mladíka. „Udržoval se v kondici, často ho viděla běhat kolem domu,“ nechala se slyšet.
Andreas Lubitz bydlel v Montabauru se svými rodiči. Měl také byt i přímo v Düsseldorfu, kam letadlo z Barcelony směřovalo.
Vyprošťování obětí úterní havárie německého letadla na jihu Francie a jejich identifikace na základně testů DNA potrvá týdny, teprve poté si těla budou moci převzít příbuzní. Na dnešní tiskové konferenci to prohlásil francouzský prokurátor Brice Robin.
Rodina Lubitze podle vyšetřovatelů odjela z Marseille na místo havárie. Není však jasné, zda ji policisté vyslýchali.
„Nenazýval bych to sebevraždou. Lidé, kteří se rozhodnou spáchat sebevraždu, to většinou udělají o samotě,“ odpověděl vyšetřovatel na dotaz tisku, zda se druhý pilot s airbusem zřítil kvůli tomu, že chtěl spáchat sebevraždu.
Vyšetřovatelé nemají žádné informace o druhé černé skříňce. Stále nebyla nalezena.
Lubitz pracoval pro Germanwings dva roky. Podle vyšetřovatelů neměl vazby na teroristy.
Rodina pilota je na místě neštěstí, ale ne pohromadě s rodinami obětí.
Podle vyšetřovatelů stále nenasvědčuje nic tomu, že šlo o teroristický útok.
„Výkřiky pasažéru jsme slyšeli jen pár vteřin před pádem, předtím než letadlo explodovalo na svahu hory,“ prohlásil vyšetřovatel.
„Druhý pilot měl naprostou schopnost pilotovat toto letadlo, měl k tomu zkušenosti. Kapitán byl velice zkušený, ten měl tisíce hodin, kopilot pracoval jen několik měsíců, ale měl nalétány stovky hodin na tomto stroji,“ zaznělo na tiskové konferenci k pádu letu.
Dech kopilota byl klidný až do konce...
„Zabránil kapitánovi vstoupit do kabiny. Spustil klesání, jako kdyby mělo letadlo už přistávat, ale namířil ho prostě proti horám. Až do konce byl naživu, protože na záznamu slyšíme dýchání. Jeho dech byl naprosto klidný a neřekl ani slovo. Druhý pilot zmáčkl tlačítko, kterým uvedl letadlo do klesání, a záměrně odmítl otevřít dveře do kabiny. Požádali jsme německé kolegy, aby tohoto pilota prověřili,“ prohlásil ne tiskové konferenci žalobce.
Kapitánem tragického letu 4U 9525 byl Patrick Sonderheimer.
"Kopilot jednal záměrně. Nebyl to normální pád, záměrně ho (kopilot) umožnil," prohlásila francouzská prokuratura.
Lubitz pocházel z německého Montabauru. Bylo mu 28 let. Podle kamarádu z leteckého klubu se stal pilotem, protože si chtěl slnit dětský sen.
Jméno kopilota, který způsobil zkázu airbusu, je Andreas Lubitz. Uvedl to Wall Street Journal.
Podle britského Mirroru opustil kapitán kabinu, protože šel na toaletu. Tím, že nechal kopilota v kabině sám, porušil předpisy. Pilota musí nahradit v kabině stevard.
Vyšetřování ukazuje, že druhý pilot záměrně navedl letadlo na francouzské Alpy. Naživu byl až do nárazu letadla. Nereagoval na kapitánovy výzvy, ať stroj zvedne.
Kokpit podle francouzské prokuratury opustil kapitán, kopilot pak očividně záměrně zahájil klesání. Kopilot byl podle všeho na živu až do pádu.
Německá prokuratura potvrdila zprávy, že v době pádu německého letadla ve Francii byl v kokpitu jen jeden pilot. Není jasné, zda to byl kapitán.
Příbuzní obětí úterního leteckého neštěstí přicestovali přímo na místo pádu letadla německé společnosti Germanwings. Z bezpečnostních důvodů se ale nedostanou k troskám.
Instruktážní video ukazuje postup s nouzovým kódem pro případ, že by bylo nutné se dostat do uzamčené kabiny. Vyplývá z něj, že i po zadání kódu musí vstup do kabiny pilot uvnitř potvrdit.
Nejmenovaná letuška ČSA řekla Blesk.cz, že pilot nesmí podle předpisů za letu v kabině nikdy zůstat sám. Pokud druhý pilot kabinu opustí, musí do ní přijít ještě někdo z palubního personálu.
Britský Mirror spekuluje, zda nedošlo mezi piloty airbusu k roztržce. Dveře, které se jeden z nich snažil vyrazit, jdou totiž otevřít bezpečnostním kódem, který oba letci museli znát. Jediným důvodem, proč by jím nešly otevřít, je možnost, že je pilot v kokpitu záměrně zablokoval a nepotvrdil jejich otevření.
Podle agentury AFP se experti domnívají, že pilot buďto spáchal sebevraždu, nebo se mu udělalo v kabině nevolno a omdlel.
Gymnázia Josepha Königa ve vestfálském Halternu zveřejnilo jména studentů a učitelek, kteří zahynuli při pádu airbusu v Alpách.
Podle expertů oslovených serverem CNN nelze vyloučit, že se jeden z pilotů rozhodl spáchat sebevraždu. Odpovídalo by tomu i to, že se jeden z pilotů nemohl po opuštění kabiny do ní vrátit. Bušil na dveře, snažil se je vyrazit, ale marně...
Jednou z identifikovaných obětí tragického letu je n německá studentka Elena Bless (†16).
S identifikací obětí havárie pomohou experti Interpolu, kteří již zamířili na místo pátrací akce ve vesnici Seyne-les-Alpes.
Boeing má sekeru v KPZ (krabičce poslední záchrany).