Zkáza letu 4U9525 ONLINE: Neschopenky zabijákovi vydali neurolog a psychiatr
Čtvrtým dnem probíhá vyšetřování zkázy letu 4U9525 hned ve dvou rovinách. Záchranáři s vojáky i policisty stále prohledávají trosky airbusu ve francouzských Alpách a zajišťují ostatky 150 obětí katastrofy. Němečtí vyšetřovatelé mezitím prozkoumali byty kopilota Andrease Lubitze (†28), který letadlo záměrně na hory navedl. Našli v něm několik roztrhaných neschopenek.
++ Tím, kdo stojí za zkázou letu 4U9525, je kopilot Andreas Lubitz (†28). Záměrně navedl airbus do francouzských Alp. V naprostém klidu. Až do nárazu poklidně oddechoval.
++ Lubitz využil toho, že si kapitán letu odskočil na WC. Zamkl se pak v kokpitu a nepustil ho zpět.
++ Policie v Lubitzově bytě našla několik neschopenek. Jedna z nich byla platná i v den pádu. Vystavili je dva různí lékaři, neurolog a psychiatr.
++ Spekuluje se, že Lubitz navedl airbus ke zkáze, protože neunesl rozchod s přítelkyní. V minulosti prý trpěl depresemi a syndromem vyhoření. Dalším důvodem mohla být obava, že už nebude ze zdravotních důvodů smět létat.
++ Na palubě zahynulo 150 lidí, šlo o 144 cestujících, dva piloty a čtyři letušky. Pasažéři si podle záznamu neuvědomovali, co se děje, až do poslední minuty letu. V té začali v panice křičet.
Policisté pozdě odpoledne zahájili domovní prohlídku vily Lubitzových. Ti jsou podle dostupných informací stále na místě tragédie.
Trosky a části lidských těl: Francouzské ministerstvo vnitra zveřejnilo první oficiální snímky z pátrání po obětech tragédie.
Některé letecké společnosti, včetně EasyJet, zavádějí na základě vyšetřování pádu německého airbusu pravidlo, že pilot nesmí být v kokpitu sám.
Lubitz měl dobré rodinné zázemí, jeho otec je podle dostupných informací úspěšný byznysman, jeho matka je učitelkou klavíru. Když se na místě tragédie dozvěděli, co jejich syn spáchal, byli podle svědků viditelně otřeseni. Jejich kroky pak směřovaly do místní kaple.
Splněný sen, přítelkyně, deprese a vyhoření... Co všechno už se ví o Andreasi Lubitzovi? Čtěte ZDE >>
Podle deníku Bild.de jsou už policisté jak před domem Lubitzových rodičů, tak před jeho bytem, a chystají se na domovní prohlídku. Sebou mají krabice na důkazy.
Lubitzovi rodiče se skutečnost, že jejich syn není oběť katastrofy, ale masový vrah, dozvěděli, když spolu s dalšími pozůstalými cestovali na místo tragédie.
Podle deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung, který mluvil s kopilotovou spolužačkou, přerušil Andreas Lubitz svůj výcvik v roce 2008 na několik měsíců z důvodu depresí a vyhoření. "Cítil se prý být pod silným tlakem," řekla.
Po teroristických útocích na Spojené státy z 11. září 2001 letecké společnosti zpřísnily bezpečnostní opatření v letadlech a mimo jiné znemožnily jednoduché otevření dveří pilotní kabiny zvenčí. Dříve nijak pevné dveře byly podle serveru popularmechanics.com vyztuženy například kevlarem, takže jsou neprůstřelné a odolné proti vyvrácení. Podle společnosti Airbus mají piloti k dispozici kameru, kterou dění za dveřmi mohou sledovat, což potvrdil i šéf Lufthansy Carsten Spohr, jehož společnost vlastní aerolinky Germanwings.
Letecká společnost Norwegian rozhodla, že od této chvíle musí být v kokpitu jejích letadel vždy dva členové posádky. Pokud bude muset pilot, nebo kopilot opustit kabinu, musí dovnitř další osoba, například letuška. Prezident Českého sdružení dopravních pilotů Stanislav Fiala přitom v České televizi toto opatření označil za standardní. Šéf Lufthansy naproti tomu uvedl, že nezná žádnou leteckou společnost v Evropě, která by ho používala.
Ve Francii začala identifikace obětí, vzhledem ke vztahu ostatku bude prováděna především pomocí srovnání DNA.
#CrashA320 Brice Robin, Procureur de la République : "La chaîne d'identification par ADN est lancée" #SRGTA #IRCGN pic.twitter.com/XU6IdbdIsm
— GendarmerieNationale (@Gendarmerie) 26. Březen 2015
Rodina kopilota bude vyslechnuta policií v pátek. Lubitz měl podle prezidenta aeroklubu, ve kterém se učil létat, ještě na podzim přítelkyni. O ní se ale zatím nic neví.
Francouzští vyšetřovatelé podle CNN požádali o spolupráci americkou FBI.
Policie hlídá dům rodičů kopilota Andrease Lubitze v německém Montabauru, u nichž žil. Jeho rodiče odletěli na místo neštěstí do Francie, na místo naopak míří novináři.
ALERT Police deployed to guard the home of Germanwings copilot Andreas Lubitz in Montabauer, Germany /@News_Executive pic.twitter.com/YnLiimziic
— AirLive.net (@airlivenet) 26. Březen 2015
Prohlášení Carstena Spohra, předsedy představenstva Lufhansy, pod které spadají aerolinky Germanwings:
„Musím říct, že jsme všichni zděšení z toho, že bylo letadlo přivedeno k pádu záměrně. Kapitán na chvíli opustil kabinu, poté se do ní nemohl vrátit. Kopilot mu zabránil v přístupu do kabiny a přivedl letadlo k pádu na Alpy. Něco takového bychom si nedokázali představit ani v nejhorších nočních můrách. Velice pečlivě vybíráme náš personál pro kopilotování. Prověřujeme je nejenom z kognitivních a technických znalostí, ale dáváme spoustu prostoru psychologickým kontrolám. Oba piloti prošli testy i výcvikem v leteckých školách.
Kopilot začal svůj výcvik v roce 2008. Po výcviku měl 11 měsíců prostor pracovat jako doprovod v letadle. V roce 2011 nastoupil jako kopilot Airbusu A320. Před šesti lety došlo k delší pauze v jeho výcviku. Prošel všemi lékařskými testy, stejně jako psychologickými. Byl stoprocentně připraven k létání, neměl žádné problémy."
Prohlášení aerolinek Germanwings: „Jsme otřeseni znepokojujícími prohlášeními francouzských vyšetřovatelů. Naše myšlenky a motlitby stále směřují k rodinám a přátelům obětí.“
Z analýzy hlasového záznamu z airbusu je jasné, že cestující si podle křiku uvědomili, co se děje, až chvíli před nárazem.
„Takováto událost je vzácná, ale v minulosti se již stala, byť se důvody velmi různily. Po 11. září se staly kokpity nedobytnými. Drží teroristy venku, ale nakonec umožní někomu držet venku i kolegy. Aerolinky se musí rozhodnout. Co je větší hrozba, terorismus, nebo sebevražda?,“ táže se korespondent BBC Richard Westcott.
Na Facebooku po oznámení jména kopilota začaly vznikat nejrůznější skupiny. Jedna jej "oslavuje jako hrdinu Islámského státu," vyšetřovatel však jeho napojení na teroristy odmítl.
Server FlightRadar24.com zveřejnil datovou analýzu, která dokazuje, že v čase 9:30:55 byl manuálně přenastaven autopilot z výšky 38 tisíc stop na 96 stop.
Německá policie již hlídá domov Andrease Lubitze v Montabauru.
BREAKING: Police deployed to guard the home of #Germanwings co-pilot Andreas Lubitz - @News_Executive pic.twitter.com/qsbGiVnycR
— Breaking News (@NewsOnTheMin) 26. Březen 2015
„Jak už řekl vyšetřovatel, náhodou se to stát nemohlo. Je to zjednodušeně řečeno předprogramovaný let. Letadlo by bylo schopné absolvovat celou trasu samo. Ve chvíli, kdy on tam zasáhl do toho programu, tak vlastně posunul tu trasu blíž k cíli a to letadlo vlastně začalo automaticky sestupovat, protože mu byl dán pokyn, že je tam a tam a že už má sestupovat,“ řekl České televizi letecký odborník Martin Salajka.
Andreas Lubitz v minulosti pracoval ve škole civilního letectví v Lufthanse.
Letecký expert Sean Maffet řekl BBC, že psychiatrické vyšetření pilotů není vyžadováno. Mnoho odborníků však volá po jejich zavedení.
Kapitán letu 4U 9525 Patrick Sonderheimer byl otcem dvou dětí.
Prokurátor Robin odhalil, jakou se airbus řítil rychlostí k zemi. „Když narazil do hor, letěl rychlostí 700 km/h,“ prohlásil.
Prokurátor Robin během tiskové konference odmítl odpovědět na otázku týkající se pilotova náboženského vyznání. „Nemyslím si, že by tohle je to nejnutnější, co by nás nyní mělo zajímat,“ řekl Robin.
Vyšetřovatelé získali údaje o zkáze letu 4U 9525 z černé skříňky. Podívejte se, jak zařízení funguje.
Sousedka pro německý Bild popsala Andrease jako přátelského mladíka. „Udržoval se v kondici, často ho viděla běhat kolem domu,“ nechala se slyšet.
Andreas Lubitz bydlel v Montabauru se svými rodiči. Měl také byt i přímo v Düsseldorfu, kam letadlo z Barcelony směřovalo.
Vyprošťování obětí úterní havárie německého letadla na jihu Francie a jejich identifikace na základně testů DNA potrvá týdny, teprve poté si těla budou moci převzít příbuzní. Na dnešní tiskové konferenci to prohlásil francouzský prokurátor Brice Robin.
Rodina Lubitze podle vyšetřovatelů odjela z Marseille na místo havárie. Není však jasné, zda ji policisté vyslýchali.
„Nenazýval bych to sebevraždou. Lidé, kteří se rozhodnou spáchat sebevraždu, to většinou udělají o samotě,“ odpověděl vyšetřovatel na dotaz tisku, zda se druhý pilot s airbusem zřítil kvůli tomu, že chtěl spáchat sebevraždu.
Vyšetřovatelé nemají žádné informace o druhé černé skříňce. Stále nebyla nalezena.
Lubitz pracoval pro Germanwings dva roky. Podle vyšetřovatelů neměl vazby na teroristy.
Rodina pilota je na místě neštěstí, ale ne pohromadě s rodinami obětí.
Podle vyšetřovatelů stále nenasvědčuje nic tomu, že šlo o teroristický útok.
„Výkřiky pasažéru jsme slyšeli jen pár vteřin před pádem, předtím než letadlo explodovalo na svahu hory,“ prohlásil vyšetřovatel.
„Druhý pilot měl naprostou schopnost pilotovat toto letadlo, měl k tomu zkušenosti. Kapitán byl velice zkušený, ten měl tisíce hodin, kopilot pracoval jen několik měsíců, ale měl nalétány stovky hodin na tomto stroji,“ zaznělo na tiskové konferenci k pádu letu.
Dech kopilota byl klidný až do konce...
„Zabránil kapitánovi vstoupit do kabiny. Spustil klesání, jako kdyby mělo letadlo už přistávat, ale namířil ho prostě proti horám. Až do konce byl naživu, protože na záznamu slyšíme dýchání. Jeho dech byl naprosto klidný a neřekl ani slovo. Druhý pilot zmáčkl tlačítko, kterým uvedl letadlo do klesání, a záměrně odmítl otevřít dveře do kabiny. Požádali jsme německé kolegy, aby tohoto pilota prověřili,“ prohlásil ne tiskové konferenci žalobce.
Kapitánem tragického letu 4U 9525 byl Patrick Sonderheimer.
"Kopilot jednal záměrně. Nebyl to normální pád, záměrně ho (kopilot) umožnil," prohlásila francouzská prokuratura.
Lubitz pocházel z německého Montabauru. Bylo mu 28 let. Podle kamarádu z leteckého klubu se stal pilotem, protože si chtěl slnit dětský sen.
Jméno kopilota, který způsobil zkázu airbusu, je Andreas Lubitz. Uvedl to Wall Street Journal.
Podle britského Mirroru opustil kapitán kabinu, protože šel na toaletu. Tím, že nechal kopilota v kabině sám, porušil předpisy. Pilota musí nahradit v kabině stevard.
Vyšetřování ukazuje, že druhý pilot záměrně navedl letadlo na francouzské Alpy. Naživu byl až do nárazu letadla. Nereagoval na kapitánovy výzvy, ať stroj zvedne.
Kokpit podle francouzské prokuratury opustil kapitán, kopilot pak očividně záměrně zahájil klesání. Kopilot byl podle všeho na živu až do pádu.
Německá prokuratura potvrdila zprávy, že v době pádu německého letadla ve Francii byl v kokpitu jen jeden pilot. Není jasné, zda to byl kapitán.
Příbuzní obětí úterního leteckého neštěstí přicestovali přímo na místo pádu letadla německé společnosti Germanwings. Z bezpečnostních důvodů se ale nedostanou k troskám.
Instruktážní video ukazuje postup s nouzovým kódem pro případ, že by bylo nutné se dostat do uzamčené kabiny. Vyplývá z něj, že i po zadání kódu musí vstup do kabiny pilot uvnitř potvrdit.
Nejmenovaná letuška ČSA řekla Blesk.cz, že pilot nesmí podle předpisů za letu v kabině nikdy zůstat sám. Pokud druhý pilot kabinu opustí, musí do ní přijít ještě někdo z palubního personálu.
Britský Mirror spekuluje, zda nedošlo mezi piloty airbusu k roztržce. Dveře, které se jeden z nich snažil vyrazit, jdou totiž otevřít bezpečnostním kódem, který oba letci museli znát. Jediným důvodem, proč by jím nešly otevřít, je možnost, že je pilot v kokpitu záměrně zablokoval a nepotvrdil jejich otevření.
Podle agentury AFP se experti domnívají, že pilot buďto spáchal sebevraždu, nebo se mu udělalo v kabině nevolno a omdlel.
Gymnázia Josepha Königa ve vestfálském Halternu zveřejnilo jména studentů a učitelek, kteří zahynuli při pádu airbusu v Alpách.
Podle expertů oslovených serverem CNN nelze vyloučit, že se jeden z pilotů rozhodl spáchat sebevraždu. Odpovídalo by tomu i to, že se jeden z pilotů nemohl po opuštění kabiny do ní vrátit. Bušil na dveře, snažil se je vyrazit, ale marně...
Jednou z identifikovaných obětí tragického letu je n německá studentka Elena Bless (†16).
S identifikací obětí havárie pomohou experti Interpolu, kteří již zamířili na místo pátrací akce ve vesnici Seyne-les-Alpes.
Letecké neštěstí na jihu Francie by mohlo zkomplikovat úvahy o dalším směřování německého leteckého koncernu Lufthansa, i když příčina katastrofy ještě nebyla zjištěna. Vedení i zaměstnance čekají tvrdé střety, píše agentura DPA.
Šéf odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit (VC) Jörg Handwerg sice v úterý ujistil, že odbory teď neuvažují o další vlně stávek u Lufthansy, ve skutečnosti se ale koncern po nejhorším leteckém neštěstí ve svých dějinách musí vypořádat s naléhavými bezpečnostními otázkami, které se dotýkají i hlubší podstaty sporů mezi zástupci zaměstnanců a vedením koncernu.
Mezi americkými oběťmi letu 4U 9525 byly identifikovány Emily Selke a její matka Yvonne Selke, vládní zaměstnankyně.
Dojemný vzkaz u selfie vzdává hold Sebastianu S. (†24), Larisse S. (†21) a Christopheru H. (†26). Jde o německé oběti pádu airbasu. U fotky, která koluje na Facebooku, je napsáno: „Pamatujte si, oběti leteckých katastrof neumírají, jen odletí výš na cestě do ráje.“
Podle zdroje deníku The New York Times, který je obeznámen s vyšetřováním, je z nahrávky, kterou zaznamenala černá skříňka letadla zřejmé, že v minutách před pádem zůstal jeden z pilotů uzamčený mimo kokpit a dobýval se dovnitř. Více zde!
Policie po celém Německu prohledává i bydliště obětí úterní tragédie, aby získala DNA pro jejich identifikaci.
Boeing má sekeru v KPZ (krabičce poslední záchrany).