Příčina zkázy letu 4U 9525: Otrava lithiem?

Autor: shp, ČTK - 
25. března 2015
13:42

Příčina pádu letu 4U 9525 z Barcelony do Düsseldorfu se stále vyšetřuje. Než odborníci zjistí, co stálo za pádem airbusu německých nízkonákladových aerolinek Germanwings, uplynou nejspíš dlouhé týdny. Záchranáři zatím získali pouze jednu ze dvou černých skříněk. Experti však přišli se zajímavými teoriemi, co za havárií letadla se 150 lidmi na palubě, stálo. Toto jsou ty nejpravděpodobnější z nich.

Francouzský expert a konzultant stanice Europe 1 Bernard Chabbert spekuluje o možné otravě lithiem. „Jedinou věcí, jíž jsme si jistí: letoun zahájil sestup, velmi pravděpodobně odstartovaný piloty. Nešlo o pád, ale sestup v běžném rytmu, možná trochu rychlejším,“ řekl Chabbert.

Za normálních okolností to znamená, že se objevil problém. Takto velká změna výšky letu se totiž nikdy neprovádí bez vědomí letového dispečinku. Poté se už nedělo nic. Jako by v letounu už nikdo nebyl. Nejspíš ho tedy řídil autopilot,“ dodal expert.

Stroj dlouhých osm minut klesal z výšky 12 kilometrů na 2000 metrů. Piloti přitom nevyslali nouzový signál. Chabbert tak sám přišel s teorií, že se mohli piloti otrávit výpary vybuchlých lithiových baterií. Ty jsou totiž fatální.

Za posledních 10 let došlo na palubě linkových letů ke 170 případům výbuchů lithiových baterií. Většinou se jednalo o baterie v mobilech, nicméně dva Boeingy 747 se také zřítily s posádkou, protože se náklad lithiových článků na palubě vznítil. Výpary jsou extrémně toxické, mohou zabít během několika vteřin,“ vysvětlil svou teorii Chabbert.

Další možnou příčinou pádu airbusu může být závada počítače. Stroje často selhávají. Před čtyřmi měsíci se o tom na vlastní kůži přesvědčil pilot stejných německých aerolinek Germanwings. Na Airbusu A321 zamrzla čidla, která palubními počítači dodávala informace o letové výšce.

Pilot si však změny výšky na trase z Bilbaa do Mnichova včas všimnul, vypnul autopilota, a i když se s letadlem dostal do vývrtky, propad stroje vyrovnal a zachránil cestující na palubě. Nemusí jít přitom jen o poruchu komunikace čidel a počítače. V samotném počítači může dojít ke zkratu, který přístroje nemusí hned zobrazit, uvedl Spiegel Online.

Německý deník Bild taktéž spekuluje o poruše počítače. Jako možnou příčinu havárie však také uvádí náhlý pokles tlaku v letadle. Piloti mohli chtít rychlým sestupem zajistit dost vzduchu pro cestující, ale manévr nezvládli. Buďto se se strojem zřítili rovnou, nebo v důsledku nedostatku kyslíku mohli ztratit vědomí a manévr nedokončit.

borjar ( 26. března 2015 01:06 )

Nezdržuje mě, musím jít s mavatkem vítat Emericke osvoboditele . Ještě doučit vnučku říkanku pohoduji vojaci..........

borjar ( 26. března 2015 01:00 )

Nekde jsem četl, že to nad Ukrajinou picli Putinovci. Dejte pozor na toho člověka, v kombinaci s Obamou, je pruser natotata.

zlymikes ( 25. března 2015 17:16 )

Jak nedozvíme? Blesk ví vše a první a nám to podá s hektolitry krve

kaonkl ( 25. března 2015 17:03 )

letadlo se drželo kursu. V době, kdy začalo nečekaně klesat, už vedle sebe měli stíhačku. Ta se tam ale tak rychle nemohla dostat, přeci jen to nějakou chvíli trvá, než odněkud odstartuje a přiletí do konkrétního bodu. Pořád to hodně smrdí ... čím dál víc

cocca ( 25. března 2015 16:58 )

Je to jen spekulace ale třeba v letadle klesnul tlak a všichni upadli do bezvědomí.To by vysvětlovalo proč piloti nereagovali na výzvu z věže a proč nikdo nenapsal svým rodinám. Potom vyslali tu stíhačku aby se pokusila navázat kontakt a pokud nikdo nebude reagovat letadlo sestřelila, dokud jsou nad horami a neohrožují obydlené oblasti.

Zobrazit celou diskusi