Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 18°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Poruchové boeingy MAX mají další oběť: Šéf výcviku kvůli hubatým pilotům „letěl“

Autor: Darina Jíchová - 
13. února 2020
23:30

Společnost Boeing se všemožně snaží dostat zpátky do provozu své stroje typu 737 MAX 8, které jsou spjaty s dvěma tragickými nehodami. Příčinou havárií, které si v říjnu 2018 a v březnu 2019 vyžádaly celkem 346 obětí, byl poruchový software. Společnost ujistila, že program byl opraven a vylepšen, letečtí regulátoři zatím MAXe nechávají uzemněné. Společnost si pro skandály kolem MAXů našla nového obětního beránka v podobě viceprezidenta pro výcvik zaměstnanců, který zaplatil za slova svých podřízených – dvou pilotů, kteří v interní komunikaci uvedli, že MAXe „navrhovali klauni“. Zprávu přinesl list Daily Mail.

Keith Cooper až do této středy působil u společnosti Boeing jako viceprezident pro výcvik a profesionální služby. Byl přímý nadřízení dvou pilotů, kteří si přes intranet firmy posílali zprávy o letadlech typu 737 MAX 8. Přestože Cooper o mailech ani nevěděl, ani se nijak na nich nepodílel, dostal výpověď.

Pád Boeingu 737 u Jakarty zřejmě nepřežil nikdo ze 189 lidí na palubě. Záchranáři z moře vytahují oběti, trosky letadla a osobní věci cestujících a posádky. Pád Boeingu 737 u Jakarty zřejmě nepřežil nikdo ze 189 lidí na palubě. Záchranáři z moře vytahují oběti, trosky letadla a osobní věci cestujících a posádky. | Reuters

„Tyhle letadla pod dohledem opic sestavili nějací klauni, píší si piloti v mailech, které unikly na veřejnost v prosinci 2019. Oba pochybují nad bezpečností letounů, jejich zprávy jsou datovány do doby před oběma tragédiemi. Piloti se zároveň rozčilují nad opožděnou reakcí firmy na jejich obavy. „To je snad vtip, tohle letadlo je směšné, budu v šoku, jestli tenhle šmejd projde přes Federální leteckou správu,“ pokračují piloti v debatě o MAXech.

Maily jsou pro Boieng jen dalším ponížením, už dříve byly zveřejněné diskuse pilotů a zaměstnanců firmy, kteří se vyjadřovali o poruchových strojích. „Vlastní rodinu bych v tom letadle letět nenechal,“ stojí v jednou z e-mailů. Další obsahuje oficiální stížnost pilota a jeho upozornění na selhání softwaru během testování.

Šokující maily zaměstnanců

Asi nejzarážejícím je přiznání jednoho ze zaměstnanců, který poskytl leteckým regulátorům zavádějící informace o problémech během letů na simulátorech. „Bůh mi odpusť za to, co jsem pro ně loni ututlal,“ svěřuje se jeden z pracovníků.

Šokující je rovněž výsměch na adresu pilotů indonéské společnosti Lion Air, kteří si vyžádali dodatečný výcvik pro Boeingy 737 MAX 8. Byl to právě letoun těchto aerolinek, který se i se 189 lidmi na palubě v říjnu 2018 zřítil do Jávského moře. „No do p*rdele, pos*aná Lion Air chce další lety, přitom jejich sesterská společnost s tím už lítá,“ uvádí mail.

Vyšetřovatelé Federální letecké správy i speciální vládní komise měli možnost nahlédnout do těchto e-mailů, jména pracovníků Boeingu byla začerněná a vedení firmy slíbilo, že vše vyřeší disciplinárním řízením.

Hned v prosinci 2019 byl nucen rezignovat šéf společnosti Dennis Muilenburg, kterého nahradil David Calhoun. „Otřesné,“ komentoval nový generální ředitel komunikaci zaměstnanců. Muilenburg stejně jako Cooper nepatřil mezi provinilce a s maily neměl nic společného.

Návrat MAXů do vzduchu a obnovení výroby?

Stroje byly uzemněny po březnové nehodě v Etiopii, šetření prokázalo, že příčinou nehody byl stejně jako u letadla Lion Air poruchový automatický vyrovnávací systém MCAS. Předpokládá se, že zpátky do vzduchu by se Boeingy 737 MAX 8 měly vrátit v polovině tohoto roku. Společnost uvažuje, že by krátce před zahájením provozu obnovila výrobu těchto letadel.

Zobrazit celou diskusi