„To letadlo navrhovali klauni!“ Piloti si stěžovali na Boeingy MAX dávno před nehodami

Autor: ČTK - 
10. ledna 2020
09:02

Americký výrobce letadel Boeing zveřejnil stovky interních zpráv, které obsahují tvrdou kritiku vývoje modelu 737 MAX. Tato letadla byla loni po dvou smrtelných haváriích odstavena v celém světě z provozu. V dokumentech se zaměstnanci také například chlubí tím, jak tlačili na regulátory, aby schválili, že piloti nemusejí absolvovat výcvik na regulátoru.

„Toto letadlo navrhli klauni, kteří jsou sami pod dohledem opic,“ uvedl ve zprávě z roku 2016 určené kolegům jeden z firemních pilotů. Firma už poskytla dokumenty zákonodárcům i lidem z amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA), kteří vyšetřují okolnosti vývoje letadla i proces, při kterém byla těmto strojům udělena způsobilost k letu.

Zveřejněné zprávy by mohly ohrozit snahy Boeingu získat zpět důvěru veřejnosti v letadla 737 MAX. Tyto nově zveřejněné e-maily jsou neuvěřitelně kritické, řekl podle agentury Bloomberg demokratický poslanec Peter DeFazio, který předsedá výboru, jenž vyšetřuje Boeing i stroje MAX. Podle něj e-maily vykreslují hluboce znepokojivý obraz toho, kam až byl Boeing zřejmě ochoten jít, aby se vyhnul kontrole ze strany regulačních orgánů, letových posádek i veřejnosti, i když jeho vlastní zaměstnanci interně bili na poplach, dodal DeFazio.

Jedním z hlavních důvodů podporujících prodej tohoto letounu bylo to, že piloti s certifikací na dřívější generaci letadla 737 potřebovali pouze krátký počítačový kurz, aby mohli létat s modelem MAX. Toto ujištění pomohlo učinit z modelu MAX nejprodávanější letadlo Boeingu.

Firemní zprávy odhalují tlak na zaměstnance i zákazníky, aby nepodstupovali další školení. Ukazují také na technické závady, se kterými měly problémy simulátory letadel MAX, když stroj zahájil v polovině roku 2017 komerční lety. Boeing uvedl, že všechny případné bezpečnostní nedostatky zjištěné v dokumentech byly vyřešeny. Dodal, že komunikace neodráží to, jaká firma ve skutečnosti je a musí být. Zjištěná komunikace je ale podle Boeingu zcela nepřijatelná.

Úřad FAA uvedl, že tyto zprávy nevyvolávají nové bezpečnostní obavy, i když tón a obsah některých vyjádření v dokumentech je neuspokojivý.

Letadla 737 MAX byla po celém světě odstavena z provozu loni v březnu. Důvodem byly dvě tragické nehody, při kterých přišlo o život celkem 346 lidí.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Aktuálně: Koronavirus

Volby 2020 (podzim)

Krajské volby 2020 Senátní volby 2020

estinge@... ( 18. února 2020 11:50 )

Sex randění! Zdarma místo. Tisíce krásných dívek! pojďte a připojte se http­://top­.x251­.best

viho ( 10. ledna 2020 10:27 )

Sestřelený Boeing 737NG má také technický problém, a to se vzpěrami křídel, které praskají. Takže je docela možné, že zrovna v tomto případě ty vzpěry praskly a letadlo možná ani zasaženo nebylo. A Trump se to snaží svést na Iránce, protože jinak by musel být 737NG celosvětově odstaven, což by znamenalo asi definitivní konec Boeingu. Zatím jsou to všechno spekulace a musíme počkat na vyšetřování. Letadlo zasažené raketou ve výšce tří kilometrů by ale způsobilo asi mnohem větší rozptyl trosek. Takže tam něco nesedí.

cesky_novinar ( 10. ledna 2020 09:34 )

a blborusáčtí klauni tetadlo odpráskli dalo se čekat, že připostačkovaní blborusáci po hrdinném odprásknutí dalšího civilního letadla začnou šířit své tradiční klaunské lži

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud