Češi a krach cestovky Thomas Cook: Rušení zájezdů začalo. Podraží dovolená?
Cestovní kancelář Neckermann, která je v Česku součástí zkrachované britské kanceláře Thomas Cook, zatím musela zrušit jeden svůj naplánovaný zájezd. Do konce října jich má firma prodaných kolem 650, o jejich osudu rozhodnou jednání s nasmlouvanými hotely. Firma má v zahraničí nyní zhruba 1050 českých klientů, oznámil mluvčí CK Neckermann Jan Šrámek.
Britská společnost Thomas Cook, která patří k největším cestovním kancelářím na světě, v pondělí vyhlásila bankrot a vstoupila do likvidace. Neckermann, jako dceřiná firma britské společnosti, byl následně nucen zastavit veškerý prodej jak vlastních zájezdů a pobytů, tak zájezdů a pobytů z koncernu skupiny a dalších tour operátorů.
Tuzemská kancelář v pondělí nevyloučila, že bude rušit některé už prodané zájezdy. V takovém případě klienti obdrží zpět celou sumu, kterou zaplatili, uvedl mluvčí.
Češi zřejmě přijdou o 650 zájezdů
Do konce října má firma prodáno zhruba 650 zájezdů. Zrušen byl zatím jeden z nich a jeden klient se musel vrátit domů dříve. V případě dalších podle Šrámka rozhodnou individuální jednání s jednotlivými hotely a dalšími nasmlouvanými provozovateli, která se uskuteční v následujících dnech. Zájezdy by tak firma neměla rušit plošně.
Některé hotely, které má CK zajištěné pro své zájezdy, podle Šrámka požadují kvůli vzniklé situaci garance o platbách za služby a další věci. „Většina hoteliérů nás podporuje a chápou situaci, někteří však kvůli současné atmosféře žádají různé garance. Ty se nám zatím daří ve většině případů poskytovat,“ řekl Šrámek.
Hoteliéři požadují garance
To potvrdil i místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. „Většina českých klientů bez jakýchkoliv problémů pokračují ve své dovolené. Po některých z nich hotely žádaly garance či platby, Neckermann však poskytl garance,“ uvedl Papež. Několik turistů podle něj muselo svůj pobyt na místě zaplatit, cestovní kancelář jim částku následně podle Papeže proplatí.
Firma také ujistila, že pro své klienty, kteří jsou nyní v zahraničí, zajistí bezpečný návrat do Česka. Mluvčí CK v této souvislosti upozornil, že nejde o nárazové návraty, turisté by se podle něj měli vracet podle plánovaných termínů jejich dovolené. V pondělí firma uvedla, že je v cizině asi 1100 jejich klientů, část z nich se už vrátila podle plánů domů, další část pak naopak odcestovala na plánovanou dovolenou. Nyní je tak v zahraničí kolem 1050 turistů Neckermannu. Jejich počet by se měl s končící sezónou postupně snižovat.
Porostou kvůli krachu Thomase Cooka ceny zájezdů?
Podle českého ekonoma Lukáše Kovandy může dojít k růstu cen zájezdů kupovaných v zahraničí. „Nedá se očekávat žádné drastické navýšení cen zájezdů, ale ostatní cestovní kanceláře se mohou pokusit navýšit své marše, a to hlavně od příští sezóny,“ vysvětlil Kovanda.
Krach CK Thomas Cook znamená, že ostatní společnosti přišly o obrovskou konkurenci a budou si mezi sebou dělit tržní podíl cestovky. Což podle Kovandy může vést k určitému tlaku na ceny zájezdů všude v Evropě. Odborníci se shodli, že bankrot Thomase Cooka je zatím největším případem úpadku cestovní kanceláře.
Firma si nedokázala zajistit dodatečné peníze, které požadovaly věřitelské banky, a britská vláda finanční pomoc poskytnout odmítla. Thomas Cook je podle agentury Reuters nejstarší cestovní kanceláří na světě, jejích služeb využívalo asi 19 milionů klientů ročně. V pondělí s ní na dovolené v zahraničí bylo kolem 600 tisíc lidí.
Česká pobočka zkrachovalé britské skupiny Thomas Cook, jejíž podstatnou částí je cestovní kancelář Neckermann, v loňském roce navýšila své tržby na 995 milionů korun, což je meziročně o téměř 21 procent více. Čistý zisk společnosti se naopak snížil zhruba o sedm milionů na 15,3 milionu korun. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti, která zahrnuje účetní období od října 2017 do konce září 2018. Tržby společnosti byly tvořeny zejména prodejem zájezdů.
Tuzemská pobočka firmy Thomas Cook zahrnuje dvě základní divize. Vedle cestovní kanceláře Neckermann je to ještě firma Global Travel Lufthansa City Center. Loňské hospodaření firma i přes snížení zisku, a to nejen meziročně, ale i oproti plánu, hodnotila jako úspěšné. Do nižších výnosů se podle zprávy promítl zejména nižší zájem o cestování a slabší využití leteckých kapacit v posledním čtvrtletí účetního období.
V následujícím účetním období, tedy od října 2018 do konce září letošního roku, firma očekávala podle výroční zprávy růst prodejů, které by měly navýšit výnosy společnosti. K tomu mělo podle zprávy přispět navýšení podílu některých zavedených produktů a využívání nových technologií, jako byl například nový rezervační systém.