Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Český ekonom v šoku z krachu cestovky Thomas Cook. Manažeři si vypláceli tučné odměny

Autor: Darina Jíchová, ČTK - 
23. září 2019
18:32

Krach jedné z největších cestovních kanceláří na světě britské CK Thomas Cook překvapil nejen turisty, ale také ekonomy. Firma je na trhu skoro 180 let a létají s ní nejen „běžní“ pasažéři, ale také politici nebo celebrity. „Je to konec ikony,“ reagoval český ekonom Lukáš Kovanda, jeho samotného kolaps cestovky „krajně zarazil“. „Firma nevstupuje do insolvenčního procesu, ale končí rovnou v likvidaci,“ doplnil pro Blesk Zprávy Kovanda.

Už minulý měsíc se CK Thomas Cook snažila o záchranu a požádala o finanční injekci v hodnotě přesahující 26 miliard korun, ale věřitelské banky chtěly záruky a vyzvaly cestovku, aby si zajistila ještě dalších 5,87 miliardy korun. Firma doufala, že jim vypomůže vláda, to se ale nestalo. Podle Kovandy bude veškerý majetek CK Thomas Cook rychle rozprodán. „Musí uspokojit pohledávky věřitelů s přednostním právem takové kompenzace při zániku společnosti,“ vysvětlil český odborník.

Pád cestovního kolosu

Pojem Thomas Cook měl ve světě zvuk a byl spojován s jistou prestiží. „V Británii bylo jméno Thomas Cook svým způsobem synonymem zájezdového cestování,“ prohlásil Kovanda. Ještě v březnu vlastnila letadla a letecké součástky za 16,2 miliardy korun, vyčíslil Kovanda. V hotovosti pak podle ekonoma disponovala zhruba 20,1 miliardy korun a její pohledávky činily bezmála 28 miliard korun.

Cestovka expandovala za britské hranice, například v Česku podávala zájezdy prostřednictvím CK Neckermann. „Mohlo by se zdát, že je co zachraňovat, ale cestovka je v likvidaci, protože nesehnala peníze na další provoz,“ podotkl Kovanda. Vedení firmy si podle českého ekonoma zřejmě přiznalo, že nemají prostředky fungovat a zároveň čelit zasmluvněným výdajům dodavatelům.

Za krachem stojí online konkurence i brexit

Na vině krachu je podle Kovandy „nástup online prodejců zájezdů a letenek a nověji také platforem typu Airbnb“. Lidé prý rovněž ztrácí zájem o „pořízení kompletovaných zájezdových balíčků“, což vede „ke snižování marže“ cestovek. Kovanda připomněl, že CK Thomas Cook rozhodně neprospěl ani brexit, kvůli kterému stoupá „nejistota řadového britského spotřebitele“. Ke krachu přispělo i napětí v mezinárodních obchodních vztazích, zvláště pak obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou.

Českým cestovkám ekonom doporučil sloučení

„Osud cestovky Thomas Cook je výstrahou i pro české cestovní kanceláře,“ varoval Kovanda. Českým cestovkám ekonom doporučil sloučení, tento krok minulý týden oznámily dvě největší české firmy CK Fischer a Exim Tours.

„Vytvořená větší společnost, pakliže sloučení posvětí antimonopolní úřad, bude ovládat třetinu příslušného tuzemského trhu a disponovat větší vyjednávací silou při cenovém vyjednávání s hotely či leteckými přepravci,“ prohlásil Kovanda.

Podle něj nová cestovka bude nejen schopná čelit online konkurenci, ale také bude moct znovu navýšit svou marži. Kovanda upozornil na to, že není jistota, že tento krok bude cestovkám, nejen těm českým, stačit. Jedná se podle něj o dlouhodobou problematiku. 

Tučné odměny pro manažery krachující cestovky

Britský deník Daily Telegraph upozornil na to, že manažeři krachující cestovky Thomas Cook za posledních pět let na bonusech získali přes 590 milionů korun, a to i přes dlouhodobé finanční problémy společnosti.

Švýcarský výkonný ředitel Peter Fankhauser, který do funkce nastoupil v roce 2014, si na konto připsal 244 milionů korun, asi největší odměnu, 85 milionů korun, dostal v roce 2015, kdy byla firma v zisku. Štědré bonusy obdrželi i finanční ředitelové Michael Healy a Bill Scott, jejich odměny v součtu činí 205,5 milionu korun.

Další nevýkonní ředitelé si mezi sebou rozdělili 117 miliard korun, tučnou sumu obdržel také belgický ředitel Frank Maysman. Ten si domů odnesl téměř 47 milionů korun. Zpráva o honosných částkách pobouřila zaměstnance cestovky, kteří v nejbližších dnech přijdou o zaměstnání, i turisty, kteří zůstali „trčet“ na letištích, nebo kteří na dovolenou nakonec vůbec neodjedou.

Nicméně mnoho pracovníků společnosti sdělilo reportérům Daily Telegraphu, že Fankhauser „byl dobrý ředitel“ a „snažil se zachránit společnost i v těžkých podmínkách“. Největší krizí před letošním krachem si prošel v roce 2015, tehdy se ocitl pod palbou kritiky za to, jak se společnost postavila ke smrti dvou dětí na Korfu, kam jejich rodina odjela právě s Thomasem Cookem.

 

iFender Leuchter ( 24. září 2019 11:19 )

..cesi jsou haklivi sorry

iFender Leuchter ( 24. září 2019 11:16 )

To je svet velkeho businessu."Zlate padaky" nevznikly u nas po roce 89,to se praktikuje bezne ve svete,venku se o tom moc nemluvi,cech je na to obzvlast haklivi.

Ewule ( 23. září 2019 19:31 )

Jo nic netrvá věčně

Zobrazit celou diskusi