Tajemství zmizelého letu MH370: Pilot trpěl depresemi, ženu podváděl s letuškami
Jednou z teorií toho, co se stalo s letem MH370 aerolinek Malaysian Airlines na pravidelné lince Kuala Lumpur-Peking, který v březnu 2014 záhadně zmizel i se 239 lidmi na palubě, je, že letadlo poslal k zemi třiapadesátiletý pilot Zaharie Ahmad Šáh. Šáhův kamarád vypověděl, že pilot nebyl duševně v pořádku. Procházel si manželskou krizí, ženu podváděl s několika letuškami, podle nové zprávy soukromých detektivů tak klidně mohl stroj nasměrovat do oceánu, záměrně s ním havarovat a zabít všechny na palubě, napsal deník Daily Mail.
Zmizení letu MH370 zůstává největší záhadou v dějinách letectví, do dnešního dne není jasné, co se přesně stalo. Poslední hlášení z paluby přišlo od Šáha 39 minut po startu, o 3 minuty později přestal fungovat odpovídač a letadlo zmizelo z radarů. Během rozsáhlého pátrání, které trvalo až do roku 2017, se našlo jen pár kusů trosek, které ze ztraceného Boeingu 777 pocházejí.
Pilot nejdřív udusil cestující a pak havaroval
Různí soukromí vyšetřovatelé přicházejí stále s novými teoriemi, co vedlo ke zmizení letu MH370. Nejnovější zpráva rozebírá hypotézu, že kapitán Šáh s letadlem záměrně havaroval. Podle jeho přítele pilot bojoval s depresí a mohlo u něj dojít ke zkratu.
Zpráva amatérské investigativní skupiny Independent Group (IG) předpokládá, že Šáh sám deaktivoval radarový odpovídač, následně vypnul autopilota a chopil se řízení. S letadlem začal nejdříve stoupat na 12 kilometrů, pak rychle přešel do střemhlavého pádu, na palubě by tak došlo k ostrému snížení tlaku a cestující by se udusili ještě před nárazem na hladinu. Podle IG se Šáhovi dokonce lstí podařilo z kokpitu dostat kopilota, a mohl tak v klidu provést svůj plán.
Kapitán vypnul autopilota a převzal řízení
IG líčí Šáha jako problémového a osamělého muže, který zabil sebe i zbylých 238 osob na palubě. Vyšetřovatelé představili dvě hypotézy, podle první se pilot odklonil od trasy a rovnou s letadlem havaroval takovou silou a rychlostí, že by až na malé kusy trosek z Boeingu nic nezbylo. Podle druhé nechal záměrně dojít palivo a letoun se pak samovolně z obrovské výšky zřítil, i v tomto případě se počítá s tím, že se stroj zcela rozpadl.
S vyšetřovateli IG spolupracoval letecký expert William Langewiesche, k dispozici měli i výpověď blízkého známého Šáha, který si přál zůstat v anonymitě. Poslední údaje o MH370 pocházejí ze speciálního vojenského radaru, kterému se podařilo letadlo zachytit, ještě než úplně zmizelo. Boeing 777 provedl prudkou otočku a zamířil na jihozápad. Podle Langewiesche takovouhle změnu musel provést člověk, na autopilota byla moc extrémní.
Vyšetřovatelé uvádějí, že Šáh ještě před odklonem od kurzu musel nějakým způsobem dostat z kokpitu kopilota. Pracují i s teorií, že ho zabil nebo omráčil. Mike Exner, technik z IG, věří, že Šáh pak letadlo zvedl o 12 kilometrů, čímž dosáhl poklesu tlaku na palubě. „Prudké stoupání by pokles tlaku urychlilo,“ vysvětlil Exner.
Kyslíkové masky by pasažérům byly k ničemu
„Pasažéři a personál by na změnu upozornily kyslíkové masky, které by vypadly ze svých příhrádek. Masky ale vydrží maximálně 15 minut, jsou navíc připravené jen pro klesání, v tomto případě by skoro vůbec nefungovaly. Lidé by rychle ztratili vědomí a zemřeli bezbolestnou smrtí bez toho, aby se dusili nebo lapali po dechu,“ doplnil Langewiesche.
IG se domnívá, že kapitán potom buď přešel do střemhlavého pádu, nebo po určité době nechal tlak prudce poklesnout i v kokpitu. Letadlo by pak dál letělo, dokud by mělo palivo, následně by se zřítilo do moře. Také Šáhův známý zdráhavě potvrdil, že pilot mohl chtít spáchat sebevraždu.
Podle kapitánova známého Šáh pravděpodobně pod nějakou záminkou dostal z kokpitu kopilota Fariqa Hamida. „Zaharie byl kontrolór, klidně mohl říct: Jdi a zkontroluj tohle nebo tamto. Bylo to o něm známé,“ prohlásil muž. Hamid, pro kterého to byl poslední let ve výcviku, by podle Šáhova přítele nezaváhal a šel by splnit příkaz.
Nevěrník a stalker
Teorie o pilotově sebevraždě má ale podstatný nedostatek a to důvod, proč by Šáh společně se s sebou zabil i 238 lidí. Jeho nejbližší přátelé však přiznali, že pilot vedl chaotický život a jeho duševní stav byl křehký, to je jediné vysvětlení, proč by se uchýlil k takovému kroku. „Jeho manželství si procházelo krizí, spal s letuškami. No co, všichni pilotové to děláme. Létáme po světě s těmi nejkrásnějšími dívkami. Jeho manželka o tom věděla,“ doplnil Šáhův známý.
Šáh byl velmi aktivní na sociálních sítích, kromě politických příspěvků kritických vůči vládě nechával řadě modelek komentáře se sexuálním podtextem. Přes facebook měl dokonce stalkovat dvě modelky, dvojčata Qi Min Lan a Lan Qi Hui. Ani jedna ze sester nereagovala na jeho sugestivní zprávy.
Vystupoval rovněž proti malajsijské vládě, vlastníkovi aerolinek, pro které létal. Strefoval se hlavně do tehdejšího premiéra Najib Razak a jeho kabinetu. Předsedu vlády označil za „debila“, po Razakově znovuzvolení Šáh neskrýval své znechucení.
Oblíbené konspirace
Nedá se s naprostou přesností říct, co se stalo na palubě letu MH370 a co vedlo k jeho zmizení. Domněnka, že Šáh linku využil ke své sebevraždě, se řadí mezi další konspirace. Mezi ty nejpopulárnější patří například to, že letadlo sestřelila malajsijská vláda, ruský prezident Vladimir Putin nebo severokorejský diktátor Kim Čong-un. Pracuje se i s hypotézou, že stroj unesli teroristé.
Neznám pilota co by ženu nepodváděl s letuškama.. Takže zase velký objev