Pondělí 29. dubna 2024
Svátek slaví Robert, zítra Blahoslav
Polojasno 22°C

Podcast: Velký brouk v bytě? Na tísňovou linku volají s banálními věcmi, říká operátorka

Video se připravuje ...
Autor: jim - 
11. září 2022
05:00

Již šest let po telefonu pomáhá lidem a zachraňuje životy. Operátorka pražských hasičů Barbora Škodová zažila hororové i úsměvné hovory. Nejbizarnější telefonáty většinou nastávají po půlnoci, kdy se volající často ozývají kvůli banalitám. O svých zážitcích u hasičů napsala knihu Já, hasička a podělila se o ně i v Blesk Podcast.

V naší blízkosti se odehrává neštěstí a my nutně potřebujeme pomoc hasičů. Vynervovaní vytočíme 150 nebo 112 a na druhé straně se ozve příjemný hlas, který z nás dostane všechny relevantní informace a ještě nás svojí rozhodností dokáže uklidnit. Tak ten hlas může v hlavním městě s velkou pravděpodobností patřit Barboře Škodové.

K hasičům ji to táhlo dlouho. Nejprve se 14 let věnovala hasičskému sportu a toužila po tom, že se stane profesionální hasičkou. Jenže ženám byl vstup do sborů do letošního roku odepřen, a tak se alespoň zaučila operátorkou pro hasičskou tísňovou linku. Call centrum se příliš neliší od těch komerčních, krom toho, že uvnitř mají zaměstnanci uniformy, v budově jsou postele a na okno vám občas zaklepe vysmátý hasič, který ve chvílích volna trénuje.

Zneužívání tísňové linky

Z deseti zavolání se podle Barbory jedno týká skutečného případu. V těch ostatních se jedná o omyly nebo nemístné vtipy. Jenže i tyto hovory operátory unavují: „Tohle mě na mé práci vyčerpává nejvíc. Já klidně budu řešit 10 problémů za hodinu, ale mě hrozně vyčerpává, když zazvoní telefon, já jsem připravená, že teď jdu něco řešit, a najednou slyším kapsu nebo nějaké dítě, jak žvatlá do telefonu. A za chvilku se to opakuje,“ vysvětluje Barbora Škodová. Ve špičce řinčí telefony každou minutu a je to pro operátory extrémně náročné.

Nepřidávají jim ani lidé, kteří volají v situacích, v nichž si neumí poradit. „Než aby to vyřešili sami, tak radši svou zodpovědnost přenesou na nás. A jsou to většinou banální věci, se kterými by si lidé měli sami poradit,“ říká neurčitě hasička a pak dodává „Jsou to dospělí lidé, kteří nezavolají mámě, ale na tísňovou linku. Takže my jsme takové jakoby maminky,“ používá příměr zkušená operátorka.

Nejčastěji kvůli banalitám hledají pomoc cizinci a jsou schopní si zavolat tísňovou linku i kvůli velkému broukovi v pokoji. Kolem půlnoci nezažívají operátoři hodinu duchů, ale hovory plné nesmyslů. „Třeba nám volá pán, že ho bolí zub. Pošleme ho tedy na zubní pohotovost, nebo pokud je to opravdu vážně, tak to předáme na záchrannou službu. Z pána pak vypadne, že ho ten zub bolí už 2 týdny, ale začne to řešit prostě v půl jedný ráno. Takže takovéhle věci a podobné banality řeší operátoři nejvíc,“ říká závěrem Barbora.

Z jakých případů jí nejvíc tuhne krev v žilách, jestli sleduje, jak osudy lidí na druhém konci telefonu pokračují, a proč hasiči jezdí k mužům se zaseknutými penisy, prozradil hasička Barbora Škodová v Blesk Podcast. 

Video  Blesk Podcast: Lidí volají na tísňovou linku s banálními věcmi, říká operátorka  - Jiří Marek, Elmer Carvalho
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi