Učitelé o inkluzi: Potřebujeme čas na všechny děti!

Autor: Alexandra Vetkovská - 
1. dubna 2016
05:00

Mezi žáky, v jejichž silách není zvládnout výuku v běžné škole bez pomoci a které hodlá inkluze plošně zařadit do běžných tříd, patří i autisté. Jejich problém není v inteligenci, mají však svůj svět…

Zkušenosti s žákem autistou má další učitelka, která reagovala na výzvu Blesku. Chlapci při vyučování asistovala jeho maminka, avšak bez patřičného vzdělání.

„Netušili jsme, co nás čeká. Neměl redukci učiva, tudíž musel zvládnout vše jako ostatní děti,“ objasňuje učitelka. Hoch byl velice inteligentní. Dostával ale záchvaty vzteku a neustále se prosazoval. Pokud znal odpověď, vyžadoval vyvolání. Když si ho nevynutil, vztekal se.

„Samozřejmě jsem ho raději vyvolala, abych předešla nějaké scéně,“ popsala strategii pedagožka. Na ostatní děti pak nezbyl čas. Když psal kontrolní test, který měl například deset otázek, a nemohl si vzpomenout na druhou odpověď, zasekl se a odmítal pracovat dál. Různě kvičel a hlasitě se rozčiloval. Spásou v tomto případě byla nakonec matka.

„Ukázalo se, že volba maminky jako asistentky byla správná, protože ho dokázala uklidnit. Byla na něj přísná, někdy i ostrá, což bych si já nedovolila. Prostě věděla, jak na něj,“ přiznává učitelka.

Asistenta »vybírá« náhoda

Aby asistentka zvládla svou práci ve prospěch postiženého dítěte i kvality hodiny samotné, měla by být profesionálka, tedy nejlépe speciální pedagožka. Jenže asistenta může dělat kdokoliv, a tak úspěch je věcí náhody.

„Asistenti bývají často absolventi, kteří po studiu jakéhokoliv oboru nenašli práci, jsou bez pedagogických zkušeností, občas i bez zájmu o dítě a výuku. Ve škole pak čas za těch pár korun, jelikož jejich odměny jsou nízké, nějak stráví,“ dodává další učitelka, která ve své třídě žáka s asistentkou má.

Pomocí je podle ní především to, že v případě velkých problémů vezme asistentka žáka mimo učebnu a práci s ním dokončuje odděleně.

Skutečnost, že si s tím, kdo problematickému dítěti ve škole pomáhá, nikdo příliš hlavu neláme, potvrzuje i případ asistentky, která se vyučila jako obráběčka kovů a kvalifikaci asistentky získala přes úřad práce.

„Ve škole asi rok asistovala autistické dívce. Paní nebyla hloupá, ale zvládnout autistické dítě vyžaduje odborníka,“ říká učitelka. Nakonec byli nespokojeni všichni – jak paní, kterou úřad práce dotlačil do této rekvalifikace, rodiče autistické dívky, kteří očekávali zázraky a kladli za vinu jí, že jejich dcera neudělala žádný pokrok, tak i samotná škola.

Další videa
Články odjinud