Inkluze v českých školách: Žák nepsal ani nečetl, pak už jen seděl

Autor: Saša Vetkovská - 
30. března 2016
06:19

Inkluze je zajímavá idea, ale pro mnoho pedagogů už nyní děsivá realita. Chybí totiž to podstatné – peníze, pomoc, čas a odborníci. O své zkušenosti se s Bleskem podělila učitelka, která vzdělává děti již 30 let a žáky se speciálními potřebami v běžné třídě už měla.

S prvními takovými žáky se setkala asi před pěti lety. Byl to například i téměř slepý postižený chlapec. Neovládal ruce, nemohl číst ani psát. „Vůbec jsme nevěděli, jak postupovat. Měli jsme k tomu krátkou poradu. Stále se jen opakovalo – individuální přístup, méně zatěžovat apod. Navíc neměl redukované učivo. Musel tedy zvládnout to, co ostatní,“ vzpomíná učitelka, která nechce zveřejnit své jméno.

Hoch měl asistentku, ale ta ve třídě řešením nebyla. „Neměla kvalifikaci a nevěděla, jak s takovými dětmi pracovat. Chlapec byl hodný a jeho výuka spočívala v tom, že celé dopoledne seděl na židli a asistentka mu pilně psala všechno učivo, které se doma za pomoci rodičů nadrtil,“ říká pedagožka.

Ještě v šesté třídě se žák občas při hodinách zapojoval, ale v dalších ročnících už prý jen seděl. „Nepamatuji si, že by mu asistentka připravovala nějaké zvláštní úlohy,“ dodává. Zpočátku, když třída psala kontrolní práce, diktoval odpovědi asistentce. To ale rušilo ostatní.

„Tak jsem ho pak zkoušela pouze ústně, což trvalo dost dlouho a dost nás to zdržovalo. Vyučovací hodina má jen 45 minut a věnovat se 15 minut jednomu žákovi je hodně,“ dodává kantorka.

Dobrý asistent je výhra pro všechny

Jednou ze slabin inkluze může být podle pedagogů i nedostatek kvalitních a kvalifikovaných asistentů. Asistentka měla být oporou chlapci s poruchou chování a lehkou mozkovou poruchou. Pokud byla ve škole, chlapec zlobil, rušil ostatní, odmlouval, špatně pracoval.

„Asistentka do něj šťouchala, chytala ho za ruce, hlasitě ho napomínala a nakonec rušili oba. Bylo mi vždy trapné napomínat chlapce, když to byla práce asistentky,“ vzpomíná učitelka.

Když asistentka chyběla, zkušená pedagožka prý hocha zvládala mnohem lépe. Dohoda mezi asistentkou a jí neexistovala. „Nakonec to asistentka vzdala, chlapec postoupil dál a nemám s ním žádné problémy,“ říká pedagožka.

Další dvě asistentky svou roli braly zejména jako pracovní příležitost. K dětem neměly žádný vztah. Jen hlídaly, jestli dítě píše a má otevřenou učebnici. „Ta jedna se dokonce s žákem v hodině vybavovala nahlas, mně bylo trapné je napomínat a ten kluk na mě vítězoslavně koukal, že si to může dovolit. Neviděla jsem, že by pro děti něco chystaly. S učitelem nic nekonzultovaly,“ popisuje práci asistentek kantorka. Asistentky podle ní většinou pracují jako hlídačky.

Zatracovat roli asistentů šmahem ale učitelka nechce. „Mám i jeden dobrý příklad. Přínosem v hodině a pro vzdělávání postiženého dítěte je coby asistentka paní učitelka v důchodu. Žákyni se maximálně věnuje, domlouvá se na postupu s učiteli, s dívkou pracuje i ve volném čase. Za ty roky je jako člen jejich rodiny,“ dodává učitelka.

rebeka ( 31. března 2016 10:57 )

Souhlasím s bafy81 a Izabelou

bafy81 ( 31. března 2016 01:39 )

Předpokládám, že tady popisujete školu zaměřenou na děti "nepřizpůsobivých" spoluobčanů. Nepleťte školu zvláštní a speciální! taky mám syna ve spec.škole, protože má LMD, poruchu učení, pozornosti. Na klasické zákl.škole byl šikanován a ze strany učitelů nepochopen. Učitelé nemají čas se těmto dětem individuálně věnovat. V 6.třídě jsme syna dali na spec.škole, kde jich je ve třídě 10, učitelka má na děti čas a syn je konečně v pohodě a já se nemusím dennodenně bát, s čím přijde ze školy. A rozhodně nejsem matka feťačka apd...jak tam matky dětí ze spec.škol popisujete.

srsnlu ( 30. března 2016 21:47 )

Prosím o vyjádření, kdo a kde jsou ti "zvláštňáci", o kterých píšete. Jsem jako v Jiříkově vidění. Vy jste na takové škole učila, nebo učíte? Jak víte, že tam děti souloží a neučí se, šikanují se vzájemně a podobné další blbiny. "Učitelé šikanu tají..." Milá paní aaobčanko, vznášíte tady dost závažná obvinění a pokud o takové škole víte, už tam měla být ČŠI a zavřít ji. Takovou hrůzu, jak jste ji popsala, přece není možné tolerovat. Myslím, že ve Vašem příspěvku je spoustu strašných blábolů.

Izabela ( 30. března 2016 17:49 )

 aaobcanka - nemôžem uveriť, čo tu píšete. Pracujem 25 rokov v špeciálnych školách a v žiadnej sa ani zďaleka nedialo to, čo tu opisujete. Mám skúsenosti skôr opačné: keď rodičia včas nesúhlasia so zaradením do špec. školy, ich dieťa sa v ZŠ trápi, stagnuje, spolužiaci sa mu posmievajú a často to vyústi do zajakávania, nočného pomočovania, porúch správania, trestnej činnosti a pod. Po preradení k nám sa dieťa upokojí, zažíva úspech, je medzi seberovnými. V každej zo škôl sa riadne vyučuje, skúša, píšu písomky, dodržuje sa školský poriadok a disciplína. Momentálne pracujem v špec. škole, kde máme spoločný školský dvor so ZŠ a jej žiaci sa s učitelia sa správajú presne tak, ako opisujete, že je to na špeckách - decká agresívne, drzé, rozmaznané, ničia prírodu a školský majetok, učitelia ľahostajní, nedochvíľni, neporiadni..ak budú naše deti v ZŠ, budú sedieť v kúte a kresliť, lebo učiteľ nie žeby nechcel, on nebude mať čas sa mu venovať! A ešte k ich budúcnosti: všetci naši zo špeciek idú do učilišťa na 3-ročný odbor a mnohí sú zamestnaní vo svojom odbore - murári, maliari, opatrovatelia.. prídu sa nám pochváliť, ako im je dobre, sú šťastní, často žijú v manželstve, majú deti..za celej mojej kariéry sme mali vo väzení 4 žiakov. Pozn. na záver: sme ale biela škola, uznávam, že to pri inom zložení môže byť iné, len netreba všetky špecky hádzať do jedného vreca.

aaobcanka ( 30. března 2016 14:47 )

Pokračování: Tito kluci by měli v klas.ZŠ při péči"normální"rodiny jedničky,dvojky,všemu rozuměli,i pokynům o kázni.Jen neměli motivaci dodržovat pravidla+učit se.Vynikali v matice,jazycích,každý v něčem,jako v běžné škole.Kluci si ve škole hráli na"Ramba",ale také tekly 13-letým habánům slzy,když nás úpěnlivě prosili,ať zařídíme jejich návrat do klas.ZŠ,neboť se jim kamarádi venku+příbuzní začali vyhýbat,opovrhovat s nimi,posmívat se jim.Nepomohl jim nikdo,ředitelka,protekční přes Klause,se bála,že jí klesne stav žáků+zruší jí školu.Žáci jí byli lhostejní pro její"koryto".Tak kluci začali brát drogy,krást.Vraťme děti do standardních ZŠ,min.o 1 třídu níž,musí mít kladné vzory!!V normál.ZŠ musí být ve třídě zprvu nejlépe jen 1-2 tzv. zvláštňáci.Pomáhejme českým dětem,aby nás,jako dospělí,nevykrádali, nenapadali atd.Ale musíme se s nimi nejdřív po škole,místo neukázněných rodičů,učit,zameškali vše,nic se ve speciálkách neučí.Mentálně postižené(ne tzv. zvláštňáky,speciály) můžeme nechat v jiných školách,ale je lepší je dát též do standard.ZŠ kvůli zdravým dětem.Jinak se jim posmívají,opovrhují s nimi celý život.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud