Marie Sýkorová žije v Jívavské ulici na kraji města se svojí rodinou pětadvacet let. Poslední čtyři roky má ale trápení s majitelem bytu. Původní nájemní smlouvu má s městem na dobu neurčitou.

„Jen díky ní mě majitel nemůže jen tak vystěhovat. Chce nás ale zlomit, abychom odešli sami,“ myslí si paní Sýkorová. „Majitel tvrdí, že ten náš byt chce pro dceru či syna, ale proč by je stěhoval sem, když vlastní krásnější byty v Olomouci i v Brně?“ vysvětluje důvody, proč se obrátila na Ombudsmana Blesku. (Paní Marie bydlí v bytě o velikosti 2+1 s manželem a dcerou – pozn. red.)

Trápení

„Když to tu koupil, slíbil rekonstrukci celého domu. Fasády opravdu upravil,“ ukazuje Marie. Její byt je ale v dezolátním stavu. „Sliboval, že opraví koupelnu i záchod, dveře rozšíří tak, aby byl byt bezbariérový. Podala jsem i žádosti, ale on splnil jen jediné z toho, co říkal: Zvedl nám tu všem v domě nájem,“ popisuje Sýkorová.

Paní Marie tvrdí, že nátlaky na vystěhování začaly sílit poté, co po majiteli chtěla písemný souhlas na přebudování koupelny na bezbariérovou a stejně tak i záchodu. „Místo toho jsem měla písemně, že mě chce vystěhovat,“ uvádí.

Podle Sýkorové byly problémy i s topením. „V tu chvíli nás před zmrznutím zachránily přímotopy, ale poté nám přišly účty, že máme doplatit šedesát tisíc za energie,“ smutní žena.

Jediní nájemníci

Poté, co dům odkoupil od města nový majitel, postupně se z jednotlivých bytů nájemníci odstěhovali… „Majitel nabízel náhradou byt na vesnici, odkud bych měla vzhledem k pohybu na vozíčku horší dostupnost k lékaři, na nákupy… S tím jsem nesouhlasila. Navíc nová smlouva mi již nezaručí možnost užívání bytu na dobu neurčitou,“ říká paní Marie s tím, že proto se rozhodla podat žalobu o určení neplatnosti výpovědi z nájmu bytu.

Nájemní smlouvu prověří soud

Občanský zákoník striktně stanoví důvody, pro které může pronajímatel vypovědět nájemní smlouvu, sjednanou za účelem zajištění bytových potřeb, přičemž rozlišuje, zda byl nájem sjednán na dobu určitou, či neurčitou.

„Jedním z takových důvodů je i to, že pronajímatel byt potřebuje pro svého příbuzného nebo pro příbuzného svého manžela. Pro tento případ je však pronajímatel povinen využít byt k tomuto účelu do jednoho měsíce od jeho vyklizení stávajícím nájemcem,“ říká k případu ombudsmanka Blesku JUDr. Jaroslava Šafránková.

„Tato lhůta však neběží po dobu rekonstrukce bytu. Pokud by tak pronajímatel v zákonem stanovené lhůtě neučinil, má povinnost nahradit nájemci škodu, nebo mu byt znovu za stávajících podmínek pronajmout,“ pokračuje Šafránková.

Pokud nájemce s výpovědí pronajímatele nesouhlasí, má právo obrátit se ve lhůtě dvou měsíců na soud, který rozhodne, zda je výpověď oprávněná, či nikoli. „Pokud soud rozhodne o tom, že pronajímatel dal nájemci výpověď oprávněně, měl by se nájemce z bytu vystěhovat. Jestliže tak neučiní, má pronajímatel možnost podat k soudu žalobu na vyklizení bytu. Na základě soudního rozhodnutí pak může nájemce nuceně vystěhovat soudní exekutor,“ vysvětluje dále.

Má tedy paní Marie šanci zůstat „ve svém domově“? „Paní Marie správně podala žalobu na vyklizení bytu. Nyní bude na soudu, aby posoudil, zda je postup nájemce účelový, anebo zda byt, po jeho případné rekonstrukci, opravdu zamýšlí dát do užívání svému synovi, jak ve výpovědi deklaroval,“ odpověděla na konec Jaroslava Šafránková.

Potřebujete OMBUDSMANA BLESKU?

NAPIŠTE NÁM SVÉ PŘÍBĚHY

Na adresu redakce: Blesk OMBUDSMAN, Komunardů 42, 170 00 Praha 7 nebo na e-mailovou adresu: ombudsman@cncenter.cz. Nezapomeňte připsat také svoje telefonní číslo. Podmínkou je zveřejnění vašeho příběhu v deníku Blesk a reportáže na Blesk.cz!

Prosíme čtenáře, aby nám nezasílali originály dokumentů – vzhledem k jejich množství je nemůžeme vracet. Upozorňujeme na to, že jednotlivé příběhy redakce sama vybírá dle uvážení.

 

Video
Video se připravuje ...

Sociolog Prokop o změnách v důchodech Markéta Volfová, Lukáš Červený

Fotogalerie
7 fotografií