Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Podcast: Film o satanistickém udavači vzbuzuje rozpory. Arvéd aspiruje na Českého lva

Video se připravuje ...
Autor: Marek Slovák, jim - 
31. srpna 2022
05:00

Jiří Arvéd Smíchovský byl praktikující satanista, který kolaboroval s nacisty i komunisty a na smrt poslal na padesát lidí. Arvéd, celovečerní film o něm, jímž jako režisér debutuje ceněný scenárista Vojtěch Mašek, se vymyká běžné české historické životopisné produkci. Proč zde máme uchazeče o cenu Český lev, co a kdo se rodí na FAMU, a proč série After není romantická, ale toxická, se dozvíte v Kulovém Blesku. 

Uznávaný umělec Vojtěch Mašek je známý především jako tvůrce komiksů a za mnohé z nich získal osm cen Muriel. Na pódium si došel i pro sošku lva za scénář k filmu OkupaceArvéd je jeho režijní dlouhometrážní prvotina. Stejně, jako mnohé jeho komiksy, tak i tento snímek pojednává o skutečně existující, spíše opomíjené a kontroverze vzbuzující osobě.

Filmové kritička Jana Bébarová si na Arvédovi cení, že „vedle všech těch Zátopků, Masaryků a Havlů se v tomto filmu díváme na postavu, která není všeobecně známá. Celou dobu si klademe otázku, kdo je titulní hrdina a co nám o něm film říká, respektive neříká. Byl štvanou zvěří komunistického režimu i požitkář, jenž se rád obklobuje věcmi (a knihami zejména). Člověk s geniální pamětí, který cituje Bibli nebo Neumannovy verše ze Satanovy slávy mezi námi. Milovník Kafkova světa, který snímek v mnohém připomíná, nicméně trpí zmatečností a rozvleklosti vyprávění a dojíždí na emocionální chlad postav, za jejichž zeď vězení se publikum nedostane snadno."

Nacisté, komunisté a Satan

Marka Slováka naopak uhranulo vyprávění, protože s výjimkou epilogu po celou dobu sledujeme proud značně nespolehlivého vědomí někoho, kdo má nejspíše před svou smrtí horečnatou vizi. V ní se mísí nacistické i komunistické období s vyvoláváním Satana, a tak ani nelze pořádně určit, kdo, kde a kdy, protože i další postavy mohou být výplodem narušené mysli. Zato je důležité, kdo a proč hraje pro koho, protože Arvédův značně zúžený svět je pojat jako jedno velké divadlo se zkoušením, hraním a nosením různých masek.

Arvéd. (2022) Arvéd. (2022) | CinemArt

V Arvédovi se tvrdí, že inteligence je parfém. Markovi film voněl na 90 %, Janě snímek, v němž muži opakovaně vlézají a vylézají ze a do skříně, po první projekci smrděl, ale po druhé vycítila určité kvality a zvedá hodnocení na 50 %.

Nový nástupce Stmívání

Odvážný Marek Slovák se během 48 hodin prokousal i série After. Filmové adaptace knižních bestsellerů původně vznikaly jako fanouškovská fikce o kapele One Direction, a tak protagonista Hardin svým pojmenováním naráží na Harryho Stylese. Nevíme, na kolik je to pro Stylese dané zpodobnění lichotivé, když Hardin protagonistku vmanipuluje do sexu a je násilník závislý na návykových látkách, ale z nějakého důvodu cílová divácká skupina všechny dosavadní čtyři filmy vnímá jako romance.

After je nástupcem fenoménu Stmívání, ale nemá ani třpytící se upíry, ani depilované vlkodlaky s břišáky, nýbrž dospívající, jejichž jedinou kladnou vlastností je, že umí číst a v prvním díle i čtou. Série těží i z popularity 50 odstínů šedi, jenže masochistické nejsou postavy, pouze publikum, které se něčemu takovému vystavuje. Marek tvrdí, že zatímco jednička ještě byla jakž-takž teenagerovskou romancí, která variovala Nebezpečné známosti, druhý a třetí díl byly jenom špatnými erotickými dramaty - a čtvrtý je už tzv. misery porn, kde cokoliv lechtivého nahradilo utrpení, kterému jsou postavy vystavovány. Marek upozorňuje, že i když tohle perpetum mobile diváckého utrpení - ano, tvůrci již pohrozili dalším dílem - cílí na ženy, ve skutečnosti jde o šovinistické podívané stvrzující patriarchální mýtus o krásce a zvířeti. Nejspíš ve snaze vytěsnit traumatizující zážitky ze sledování zapomněl procentuálně hodnotit, ale záporná čísla beztak neudělujeme. 

Slibná generace z FAMU

„Na pásmu FAMU je mi sympatická tematická kompaktnost a dramaturgická sevřenost. Téma rodinných vazeb a příběhy se souvztačností k současnému světu – společenským rolím mužů a žen, střetu kultur či tématu konspiračních teorií a zhoubného vlivu internetu,“ vyzdvihuje Jana. FAMU v kině s pořadovou číslovkou 3 v jedné kolekci představuje pětici titulů: kritikou i Lvy oceněný animovaný-dokumentární kraťas o vztahu dcery a otce Milý tati Diany Cam Van Nguyen, který měl premiéru na festivalu v Locarnu; animované, o péči o druhou osobu pojednávající Sestry Andrey Szelesové; Vinland Martina Kuby, ukazující vykořisťování migrantů ruskou mafií; Con Spiro Baroby Chalupové o vlivu dezinformací na rodinu a Projekt Adam Basna Leily Basmy o homosexuálním strýčkovi z muslimské rodiny. Marek i Jana se shodnou, že s výjimkou posledního titulu je celá kolekce nadprůměrná a že je dobře, že FAMU se prezentuje i jinak než krz různé mediální kauzy posledních let. 

Marek dává 70 %, Jana je ke studentským/absolventským počinům o něco vstřícnější se svými 75 %.

V závěru se Marek navrátil ještě k dřívější premiéře: Planetě Praha, který již svým názvem dává najevo návaznost na divácky velmi úspěšnou Planetu Česko. Proč si tento dokument o životě zvířat v hlavním městě a blízkém okolí cení víc než předchozí Planetu Česko, si poslechněte v podcastu, kde se i dozvíte, proč minule Jana chyběla a jaké jsou její zážitky poslední doby.

Video  Film o satanistickém udavači vzbuzuje rozpory. Arvéd aspiruje na Českého lva 
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi