Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Recenze: Charles Darwin v memoáru, který je všechno, jen ne nudný

Darwin: Člověk, jeho veliká cesta a evoluční teorie. Bohatě ilustrovaná kniha vás provede Darwinovým životem profesním, jeho slavnou cestou na Galapágy, ale i jeho životem soukromým.
Darwin: Člověk, jeho veliká cesta a evoluční teorie. Bohatě ilustrovaná kniha vás provede Darwinovým životem profesním, jeho slavnou cestou na Galapágy, ale i jeho životem soukromým.  (Autor: Universum)
25. března 2019
18:00

Nevědomost vystupuje vždy sebevědoměji než vědění, řekl jeden ze zásadních vědců a badatelů, jaké kdy nosil tento svět, Charles Darwin (†73). Jeho memoáry pak čtenáři ono vědění přinášejí. Místo nudných faktů a hory dat však ve strhující formě, v putování jedním významným osudem.

Charles Darwin je velká osobnost, která změnila svět, připomíná anotace knihy Darwin: Člověk, jeho veliká cesta a evoluční teorie. Bohatě ilustrovaná kniha vás provede Darwinovým životem profesním, jeho slavnou cestou na Galapágy, ale i jeho životem soukromým. Jeho revoluční teorie evoluce přirozeným výběrem byla ve své době kontroverzní a vysmívaná, platí ale už více než 150 let. Knihu sepsal John van Wyhe (48), britský historik a držitel několika akademických a výzkumných titulů či ocenění. Sám uspořádal více než padesát veřejných přednášek o Darwinovi ve více než desítce zemí. Jeho zájem o osobnost Darwina je pak znát na každé ze 160 stran knihy, čtenáře jím naprosto nakazí.

Kdo by čekal texty plné strohých dat, spletl by se. Kniha je bohatě doplněna obrazovým materiálem, kresbami i kopiemi Darwinových textů. Stručně, avšak zajímavým stylem provede čtenáře od dob před narozením budoucího badatele, až k jeho úmrtí v Downe, v anglickém Kentu, 19. dubna 1882. Mimo jiné samozřejmě obsahuje i pasáž o vzniku největšího Darwinova díla, teorie O původu druhů, jíž britský přírodovědec uveřejnil 24. listopadu 1859, a ve které předložil množství důkazů, že rozmanitost života vznikla rozrůzňováním druhů ze společných předků. Základní myšlenka Darwinovy práce se dodnes považuje za vědecké východisko pro pochopení vývoje druhového bohatství na naší planetě.

Co je však na knize tak poutavé, je osobní příběh Darwina. Doba, kdy studoval v britském Edinburgu či Cambridgi, jeho cestování za objevy a poznáním, nebo jeho váhání, zda se oženit či nikoliv. Darwin: Člověk, jeho veliká cesta a evoluční teorie je knihou, která zaujme každého, kdo chce poznávat, miluje viktoriánskou Anglii a zajímavé lidské osudy. Není učebnicí, ale dokladem výjimečnosti předků, který si rádi přečtete.

John van Wyhe

Darwin

nakladatelství Universum, 2019