Polojasno 14°C

Recenze: Forsythův životopis je napínavý jako jeho romány

Autor: Václav Lang -
4. prosince 2016
12:15

Světoznámý autor dobrodružných thrillerů Frederyck Forsyth vydal ve svých bezmála 80 letech životopis s názvem Vypravěč. Kniha, v níž na sebe prozradí mimo jiné svou špiónskou minulost pro MI6, není o nic méně napínavá než jeho romány. Člověku se při čtení nechce ani věřit, ze tohle všechno je možné během jednoho života zakusit. Každopádně ač autobiografie, je to výborně čtení.

Forsyth popisuje svůj život od narození v britském hrabství Kent až po svá současná léta, kdy má na kontě na dvě desítky vydaných titulů a tolik zážitků - alespoň podle toho, co píše v životopisu Vypravěč - že jen jeden by byl pro normálního smrtelníka až až.

Světoznámý autor začínal jako pilot britského královského letectva. Odznak RAF ale po několika letech odložil, když se rozhodl pro kariéru žurnalisty. V této roli vystřídal nejprestižnější pozice. Byl korespondentem agentury Reuters pokrývající dění v rozděleném Berlíně, v barvách BBC zase líčil vrtkavé dění v afrických zemích. Po divokém rozvodu s britskou veřejnoprávní stanicí pokračoval jako nezávislý novinář a teprve to jej dovedlo k psaní veleúspěšných dobrodružných knih.

Spal s československou estébačkou

Právě novinářská profese se podepsala na Forsythově jedinečném stylu. Na rozdíl od mnoha jiných autorů věnuje přípravám nových příběhů - které se zpravidla zakládají na skutečných reáliích - značnou pozornost. Obvykle sám navštíví místo děje a na vlastní pěst zjišťuje informace a poznává prostředí. Jeho knihy jsou tak nejen poutavé, ale také nabyté informacemi a skutečnostmi.

Na rozdíl od svých románů ale ve Vypravěči prozrazuje zajímavé informace hlavně na sebe. Kromě obvyklých životopisných informací mimo jiné popsal svou práci pro britskou zpravodajskou službu MI6. Přihodil třeba také pikantnost, kdy se jako východoněmecký zpravodaj Reuters vyspal s československou agentkou StB.

Kniha je plná i dalších zajímavých momentů, třebaže často nutí čtenáře přemýšlet, zda si autor některé věci nepřikrášluje. Rozhodně ale nenudí, Forsythův život je totiž podle všeho velmi pestrý.

Frederick Forsyth

Vypravěč: Vlastní životopis