Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

BMW skončilo po nehodě na střeše a začalo hořet: Co dělat, když auto zachvátí plameny?

Autor: VaB - 
30. září 2021
10:25

Hořící auto, to je zkrátka velký malér. Hasiči ročně zasahují u tisíců takových případů. Některé končí i tragicky. Jak a proč ale požáry vozidel vznikají? A co v podobné situaci dělat nejdřív? Zachraňovat cennosti? Hasit? Nebo volat hasiče?

Požár auta nemusí vždy souviset s dopravní nehodou. Může vypuknout kvůli technické závadě, nebo z jiných důvodů. Každoročně likvidují hasiči zhruba 2 000 hořících vozidel. Policisté pak evidují více jak 100 nehod spojených s požárem. Souvislost s nehodou ovšem měly dva požáry, k nimž došlo v úterý v Olomouckém, respektive v Karlovarském kraji.

BMW skončilo v příkopě

Jedna taková nehoda se stala u Šubířova na Prostějovsku. „Osobní vozidlo zůstalo po nárazu do stromu na střeše a začalo hořet. Při příjezdu našich jednotek byla z auta venku jedna zraněná osoba v péči LZS. Hasili jsme 2 C proudy,“ uvedli hasiči na Twitteru.

Vozidlo se podařilo sice rychle uhasit, škody budou ale zřejmě neopravitelné. „Pomocí hydraulických nástrojů jsme se dostali do interiéru a ujistili jsme se, že se uvnitř nikdo další nenachází. Asistovali jsme posádce LZS při transportu pacienta,“ dodali hasiči.

Osobák opřel o strom

Podobně dopadl také osobák na Sokolovsku u Josefova. „Osobní auto po nárazu do stromu začalo hořet. Nehoda s následným požárem se stala v úterý po poledni na silnici u Josefova na Sokolovsku. Zraněný řidič dokázal z vozidla sám vystoupit, postarala se o něj záchranná služba,“ informovali hasiči. Podle nich auto skončilo požárem zcela zničené. Zasahovaly celkem tři jednotky hasičů.

Proč začíná hořet?

Jak ale řekl Blesku dopravní expert Platformy VIZE 0 Roman Budský, plameny mohou vůz zachvátit takřka bez jakéhokoliv varování. Všimneme si jich například díky tomu, že ucítíme spáleninu nebo uvidíme kouř za jízdy. Někdy může jít i skrze ventilaci do interiéru. „Požár a příslušné zplodiny představují smrtelné nebezpečí. Již několik vteřin vdechování jedovatého kouře může zabíjet,“ říká Budský. V takovém případě je nutné okamžitě zastavit, vytáhnout klíčky ze zapalování a vystoupit.

Základ je zařadit rychlost

Musíme myslet ale i na bezpečnost, proto si vezmeme reflexní vestu, pomůžeme ven všem cestujícím, a pokud to jde, schováme se za svodidla nebo mimo vozovku. Určitě není vhodné s hořícím autem zastavovat na čerpací stanici nebo poblíž jiných vozidel. Následně vytáčíme linku 150.

„Mezi hlavní příčiny těchto požárů patří technické závady, nejčastěji na elektroinstalaci a výfukovém potrubí, nebo úmyslné zapálení,“ informuje hasička Ivana Michalíčková. Při zastavení je dobré nechat zařazenou rychlost, lanko od ruční brzdy totiž může přehořet. A jedoucí hořící auto pak může způsobit daleko větší škody.

Hasit nebo nehasit?

Když už se řidič rozhodne svůj vůz zachraňovat, musí k tomu přistupovat velmi opatrně. A také poměrně rychle. Požár se dá uhasit příručním hasicím přístrojem prakticky jen v samotném začátku. „Hasicím přístrojem je třeba hasit pouze přes mezeru mírně otevřené kapoty i z důvodu větší účinnosti hasebního prášku. Při otevření kapoty motorového prostoru by došlo k rychlému přístupu vzduchu, který by podpořil hoření. Pozor na popáleniny od rozpálené kapoty,“ doplňuje Michalíčková.

Jestliže z vozu šlehají plameny, pobíhání s hasičákem kolem už moc nepomůže. „Pokud ale vidíme, že je hašení nad naše síly, nezbývá nám nic jiného než se smířit s tím, že vozidlo a náklad v něm už nezachráníme a přenechat práci hasičům,“ doplnil Budský.

Povinný není, ale…

V České republice není povinností mít ve výbavě vozidla hasicí přístroj. „Rozhodně se však vyplatí nějaký si pořídit. Optimálně alespoň dvoukilový práškový, případně s náplní oxidu uhličitého, tedy tzv. sněhový. Určitě nebude rozumným řešením vozit ho uložený na dně zavazadlového prostoru. Přístroj by měl mít řidič pěkně po ruce. Umístíme ho tedy pod jeho sedačku či sedák předního spolujezdce, případně pod palubní desku. Kvalitní práškový hasicí přístroj se dá pořídit již za pětistovku, sněhový pak od 1 500 korun výše. Tato investice se rozhodně vyplatí,“ popisuje Budský.

Velmi populární jsou mezi řidiči hasicí spreje.O těch ale Budský valné mínění nemá. „Snad jako psychologická berlička. Pomoci totiž může jen na samém počátku požáru. Málokdy se ho však podaří zachytit včas, pak se bez plnohodnotného hasicího přístroje neobejdeme,“ myslí si expert.

V některých evropských státech jsou hasicí přístroje součástí povinné výbavy vozu. „A není jich zrovna málo. Jedná se o Belgii, celé Pobaltí, Polsko, Bulharsko, Rumunsko a Řecko, dále pak Ukrajinu, Bělorusko, Bosnu a Hercegovinu, Moldavsko, Rusko a Turecko. Vypravíme-li se do těchto končin, rozhodně s kvalitním hasičákem na palubě. V opačném případě nás čekají nepříjemnosti s místními policisty, v krajním případě pak při jednání s pojišťovnou ohledně likvidace škodní události spojené s požárem vozidla,“ zakončil Budský. 

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa
Osoby v pátrání