Sobota 19. září 2020
Svátek slaví Zita, zítra Oleg
Polojasno 20°C

Let Smartwings do Prahy s jediným motorem: Pilot měl udělat 21 chyb! Létal až do čtvrtku

Autor: DH - 
25. července 2020
15:16

Inspektoři z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod ukončili vyšetřování incidentu, při kterém v srpnu minulého roku vysadil za letu jeden motor Boeingu 737-800 společnosti Smartwings. Pilot byl od té doby pod velkou palbou kritiky ze strany veřejnosti. Odborníci mu doporučili psychologické vyšetření Dokud nesplní požadavky Ústavu, pro Smartwings už létat nebude.

K incidentu došlo v srpnu 2019 při letu společnosti Smartwings z řeckého ostrova Samos do Prahy. Po půl hodině letu stroji vypověděl jeden motor. To vše při plné obsazenosti letadla. Na jeho palubě tou dobou cestovalo 170 nic netušících turistů. Pilot se motor pokusil znovu nahodit, ale marně. Rozhodl se přesto pokračovat a nakonec bezpečně přistál v Praze.

Vše ale nakonec vyšlo najevo a na pilota se za údajný hazard s lidskými životy snesla velká kritika. Do případu se vložil Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). A podle jejich závěrů chyboval pilot hned několikrát, čímž ohrozil pasažéry i okolní provoz.

Vytvořil nervózní atmosféru

První předpisy měl pilot porušit už během nahlášení závady a změny letové výšky. Ze zprávy serveru Zdopravy.cz vyplývá, že pilot udělal celkem 21 chyb. Například nikoho na palubě nevaroval, že motor neběží. Už při odletu do Řecka přitom mechanici měli pilota upozornit na neobvyklé vibrace v motoru. Druhý pilot si navíc měl přát nouzově přistát, a v kabině tak vznikla „nervózní“ atmosféra.

Video VIDEO: Přistání letadla Smartwing s jedním motorem! Měli piloti přistát jinde nebo se vrátit? - mall.tv

Spekulace o finančním tlaku

Podle všeho pak pilot chyboval i v momentu, kdy měl vypočítat vhodné letiště pro nouzové přistání a také v takzvané palivové politice. „Nelze uspokojivě prokázat, avšak ani spolehlivě vyloučit, že rozhodování velitele letounu a současně (tehdejšího, pozn. red.) letového ředitele společnosti ovlivnila ekonomické aspekty vzniklé situace,“ uvedl ÚZPLN.

JIž dříve se hovořilo o tom, že měl být pilotem dlouholetý letový ředitel Smartwings Pavel V. Právě za něj se nejprve aerolinky postavily, ale v zimě měl ve funkci skončit. Ve společnosti má létat dál jako řadový pilot.

 „Jsem přesvědčen o tom, že moje bohatá letová praxe je dostatečně velká, abych dokázal zhodnotit všechna rizika spojená s rozhodovacím procesem, nicméně si uvědomuji, že mohou vzniknout okolnosti, které si zaslouží, aby k nim bylo přistupováno s náležitou opatrností,“ uvedl pilot. ÚZPLN u něj doporučil psychologické vyšetření.

Nejdřív vyšetření, potom do vzduchu

Jak uvedl server lidovky.cz, pilot po incidentu létal dál, a to až do publikace uvedné zprávy. „K návratu do funkce velitele dopravních letadel musel dotyčný kapitán projít přezkoušením. Splnil tak požadavky úřadů a všechny zákonné podmínky pro výkon této funkce,“ vysvětlila pro server mluvčí dopravce Vladimíra Dufková. Nyní však se zdá, že dalšímu pilotování stojí v cestě zmíněné vyšetření. 

„Smartwings se bude řídit všemi doporučeními vyplývajícími ze závěrečné zprávy ÚZPLN,“ sdělila Dufková s tím, že do splnění požadavků zprávy nebude dotyčný pilot létat.

viho ( 25. července 2020 17:40 )

Není to jenom chyba pilota, ale celé společnosti Smartwings. Ten pilot byl evidentně pod tlakem, protože na nouzové přistání zjevně nebyli vůbec logisticky připraveni. Tedy nevěděli co s cestujícími, jak zajistit opravu mimo domovské letiště, atd. Hodit to na pilota je nesmysl. Tohle je chyba těch, kteří ty lety organizují, tedy celé Smartwings. Při každém letu se musí počítat s nouzovým přistáním a musí na to být připraveny postupy.

AIiAIice ( 25. července 2020 17:10 )

No tak to dá rozum. Pokud by to nedopadlo dobře, bude kritika post mortale zbytečná.

Desterz ( 25. července 2020 16:43 )

Nevím zda chyby, možná pochybení. Z mého pohledu (podle toho co jsem se letmo doslechl): existovala možnost, že za vysazení motoru může palivo. Takže mohl vysadit i druhý. Ale: ohlásil to Athénám, kde by v tom případě stejně musel na zem. Ejhle, druhý motor ale fungoval, takže palivo to asi nebylo. Logická úvaha. Za doletové letiště označil kapitán Prahu. Může se zdát divné letět napříč Evropou místo snahy co nejychleji to posadit. Ale: už jsem viděl nejmenovaného dopravního pilota, který natřikrát nedal letiště v USA a nakonec traverzoval na jiné, na kterém už měl s přistáním zkušenosti. Mohlo se totéž stát i zde, a změna režimu chodu motoru pod nouzovou zátěží je
riskantnější, než letět konstantně dál na letiště, kde si je pilot hodně jistý že to dá napoprvé. A Praha přece jen co do provozu není Heathrow, kde berou co půldruhé minuty jedno letadlo, takže kapitán mohl dobře předpokládat, že na včasné ATC půjde rovnou na zem. A tak bychom mohli pokračovat a skončili bychom u faktu, že ušetřil společnosti hezký balík peněz a rozporovat ho úvahou, zda to je přiměřená cena za (možné) ohrožení pasažérů.
Situace složitá, výsledek (naštěstí) ale dobrý.

Desterz ( 25. července 2020 16:28 )

Ano, myslím že v tom nejsme ve sporu Já osobně si jen myslím, že když se někomu svěří plná pravomoc (a zodpovědnost), těžko ho pak kritizovat za jeho rozhodnutí - pokud všechno dobře dopadne.

horaIysa ( 24. července 2020 08:35 )

To ovšem neznamená, že nemůže chybovat a být za to kritizován.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Osoby v pátrání
Články odjinud