Smrt v plamenech: Michal s žákem havarovali ve vrtulníku kvůli zbrklosti a přehnané důvěře

Autor: ČTK, VaB - 
26. května 2020
15:00

Za tragickou nehodou vrtulníku u Slavoňova na Náchodsku stojí chyby při řízení! Na místě zahynul pilot záchranářského vrtulníku Michal Beneš a žák. 

Příčinou pádu vrtulníku loni 22. března u Slavoňova na Náchodsku, při němž zahynuli pilot a instruktor, byly chyby při pilotování. Vrtulník typu Enstrom 480 B se dostal v klesání do vysoké rychlosti, chybou pilota ztratil vztlak a zřítil se. Instruktor měl malé zkušenosti s pilotováním tohoto typu vrtulníku a zřícení zabránit nedokázal. Vyplývá to ze závěrečné zprávy Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, kterou má ČTK k dispozici. 

Při havárii zahynul sedmadvacetiletý zahraniční pilot ve výcviku a český čtyřiačtyřicetiletý instruktor. Provozovatelem zříceného stroje byla firma DSA. Vrtulník havaroval při nácviku letu podle přístrojů. Ve výšce asi 1400 metrů se při točení zatáčky stroj dostal do polohy na záda a zřítil se do pole poblíž Blažkova, který je částí Slavoňova. Po dopadu vybuchl a shořel. Posádka v troskách stroje zahynula.

Pilot se podle vyšetřovatelů při letu podle přístrojů dopouštěl významných chyb, které s velkou pravděpodobností opravoval až na pokyn instruktora. Chyby v pilotáži údajně vystupňovaly pilotův stres, který negativně ovlivnil jeho schopnosti adekvátně reagovat na pokyny instruktora.

„Na nebezpečný režim letu způsobený nárůstem vertikální a dopředné rychlosti reagoval příliš zbrkle a razantně provedl zvednutí páky kolektivního řízení ve snaze co nejrychleji upravit režim letu,“ uvedli vyšetřovatelé. Po chybném zásahu do řízení pilot podle nich zcela ztratil kontrolu nad vrtulníkem. Vybrat vrtulník z polohy na zádech se po převzetí řízení nepodařilo ani instruktorovi. 

Instruktor měl podle vyšetřovatelů malé praktické zkušenosti s létáním na vrtulníku Enstrom 480 B a s praktickým výcvikem žáků. Na všech typech vrtulníků měl instruktor nalétáno 2000 hodin, ale na Enstromu 480 B to do osudného letu bylo jen 14 hodin. Výcvik žáků s vrtulníkem Enstrom 480 B instruktor zahájil 20. března 2019, tedy dva dny před tragickým letem.

Podle vyšetřovatelů instruktor pravděpodobně pilotovi příliš důvěřoval a nevytvořil si podmínky, aby mohl okamžitě korigovat pilotovy chyby.

„Nebyl tak ostražitý, aby mu zabránil v přílišném zvednutí páky kolektivu při regulaci vertikální rychlosti. Pravděpodobně si neuvědomoval vztah mezi aktuální rychlostí a vypočítanou nepřekročitelnou rychlostí,“ uvedli vyšetřovatelé. Instruktor podle nich neměl zkušenosti pro vyvedení vrtulníku z nezvyklé polohy na zádech. 

Technickou závadu na vrtulníku vyšetřovatelé nezjistili. „Pohonná jednotka pracovala v průběhu celého letu zcela normálně a všechny prvky řízení byly zcela funkční. Zničení konstrukce bylo způsobeno dopadem na zem z velké výšky a následným požárem,“ uvedli. Střet stroje s ptákem nezjistili. Při pádu vrtulníku létaly z kabiny papíry. Ven se dostaly stropním oknem kabiny, kterou prorazila taška s dokumentací k vrtulníku.

Společnost DSA, která také zajišťuje leteckou záchrannou službu pro Královéhradecký, Liberecký a Ústecký kraj, v prohlášení po nehodě uvedla, že stroj prováděl výcvikový let na trase Hradec Králové – Nové Město nad Metují a lety v prostoru.

Vrtulník Enstrom 480 amerického výrobce Enstrom Helicopter je jednomotorový pětimístný vrtulník celokovové konstrukce. Pohání jej jeden třílistý nosný rotor a jeden dvoulistý vyrovnávací rotor. Dolet vrtulníku činí až 470 kilometrů. Vrtulník se používá pro přepravu cestujících, výcvik pilotů, filmování či pozorovací lety. 

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Osoby v pátrání
Články odjinud